يوتيوب چگونه بر تلويزيون‌ها مسلط شد

از ويديو‌هاي آماتوري تا محتواي حرفه‌اي

۱۴۰۴/۰۴/۳۰ - ۰۱:۴۶:۳۹
|
کد خبر: ۳۵۰۰۷۵

در حالي كه تصور عمومي از مقر اصلي برترين منبع سرگرمي‌هاي ويديويي جهان ممكن است با استوديوهاي هاليوودي و پوسترهاي فيلم‌ و ضبط صحنه‌هاي جذاب گره خورده باشد، اما هيچكدام از اينها در دفتر مركزي يوتيوب مشاهده نمي‌شوند.

در حالي كه تصور عمومي از مقر اصلي برترين منبع سرگرمي‌هاي ويديويي جهان ممكن است با استوديوهاي هاليوودي و پوسترهاي فيلم‌ و ضبط صحنه‌هاي جذاب گره خورده باشد، اما هيچكدام از اينها در دفتر مركزي يوتيوب مشاهده نمي‌شوند. اين پلتفرم كه مسير خود را به عنوان بستري براي ويديوهاي اينترنتي كوتاه روي لپ‌تاپ‌ و تلفن‌هاي همراه آغاز كرد، اكنون به اصلي‌ترين منبع سرگرمي در تلويزيون‌هاي كاربران امريكايي تبديل شده است. به گزارش پيوست، در سال‌هاي اخير محتواي بلند و مناسب براي خانواده در دستور كار بسياري از توليد‌كننده محتوا قرار گرفته است و از سوي ديگر گوگل، مالك يوتيوب، نيز تمركز بر اپليكيشن تلويزيوني خود را افزايش داده و قابليت‌هاي متعددي را به آن اضافه كرده است.

گزارشي از وال‌استريت ژورنال با اشاره به داده‌هاي شركت تحقيقاتي نيلسن (Nielsen) مي‌گويد، يوتيوب اوايل امسال به پربيننده‌ترين منبع ويديويي در تلويزيون‌هاي ايالات متحده تبديل شد و از آن زمان تا به امروز بيش از پيش فاصله خود را با رقباي سنتي افزايش داده است. طبق آمار، كاربران امريكايي به‌طور متوسط روزانه بيش از يك ميليارد ساعت محتواي يوتيوب را روي تلويزيون‌هاي خود تماشا مي‌كنند. اين رقم بيشتر از مجموع زمان تماشاي محتواي در شبكه محتوايي ديزني با بيش از ده كانال كابلي و سه خدمت استريم است. با افزايش مخاطبان تلويزيوني، بسياري از اين توليدكنندگان محتوا اكنون ويديوهايي بلندتر و حرفه‌اي‌تر مناسب براي تماشاي گروهي مي‌سازند. اين موفقيت باعث شده تا يوتيوب تمركز بر تلويزيون‌ها را افزايش دهد و كيفيت و طول محتواي توليدشده توسط كاربران يا «توليدكنندگان محتوا» را با اين استراتژي هم‌سو سازد. بسياري از اين توليدكنندگان محتوا اكنون ويديوهايي بلندتر و حرفه‌اي‌تر مي‌سازند كه مناسب تماشاي گروهي باشد و مخاطباني كه در اتاق نشيمن براي سرگرمي گرد هم مي‌آيند را جذب خود كند. اپليكيشن تلويزيوني يوتيوب نيز بهبود يافته و ويژگي‌هايي جديدي را به آن اضافه كرده تا مردم مدت زمان بيشتري را صرف تماشاي محتواي رايگان كنند و در بخش جداگانه‌اي اين پلتفرم همچنين يك اشتراك ماهانه ۸۳ دلاري شبيه به اشتراك‌هاي كابلي تلويزيون را در اختيار كاربران مي‌گذارد. به گفته كريستين اوستلين، معاون بخش مديريت محصول تلويزيون‌هاي هوشمند يوتيوب، هدف شركت اين است كه اپليكيشن يوتيوب به درگاهي براي تمام محتواي ويديويي آنلاين تبديل شود. به عنوان مثال، اين شركت در حال بررسي قابليت‌هايي همچون فيدهاي شخصي‌سازي‌شده است كه گزيده‌هايي را براي مثال از بازيكنان منتخب تيم فوتبال به كاربران نمايش دهد.

اپليكيشن تلويزيوني حتي از موبايل هم  پيشي گرفته است

يوتيوب كه در ابتدا محلي براي ويديوهاي آموزشي، شوخي‌ و كليپ‌هاي غيرحرفه‌اي به اصطلاح آماتوري بود، حالا هم‌زمان با تحول مخاطبان خود، نسلي كه با تماشاي ويديوهاي آنلاين بزرگ شده است، تبديل به يك غول رسانه‌اي شده است كه توليدكنندگان محتواي آن نيز از ماهيت آماتوري خود فاصله گرفته‌اند و رنگ و بوي حرفه‌اي‌هاي هاليوود دارند. افزايش قيمت سرويس‌هايي مثل نتفليكس و ديزني‌پلاس در كنار رايگان‌بودن يوتيوب نيز نقش كليدي در اين روند تكامل دارد. برآوردها نشان مي‌دهند كه درآمد سالانه يوتيوب به بيش از ۵۴ ميليارد دلار رسيده است؛ رقمي كه اين شركت را از لحاظ درآمدي تنها پس از ديزني در جايگاه پول‌سازترين شركت سرگرمي جهان قرار مي‌دهد. اين سطح نفوذ باعث شده تا حتي تصميمات كوچك مديران يوتيوب درباره طراحي اپ يا الگوريتم پيشنهاد محتوا، بر فرهنگ عامه جهان تاثيرات مهمي داشته باشد. يوتيوب در سال‌هاي اخير اپليكيشن تلويزيوني خود را با الهام از نسخه موبايلي توسعه داده، با ويژگي‌هايي نظير پيشنهاد خودكار محتوا، اشتراك‌گذاري و بخش نظرات. همچنين قالب تبليغات مخصوص تلويزيون، موتور جست‌وجوي بهينه براي صفحه‌هاي بزرگ و رابط كاربري مناسب با ريموت كنترل، تجربه تماشاي تلويزيوني را بهبود بخشيده است.

توليدات حرفه‌اي و محتواي بلند

توليدكنندگان محتوا حالا برنامه هفتگي يا روزانه براي انتشار توليدات حرفه‌اي خود دارند. برنامه‌اي همچون «Good Mythical Morning» درست شبيه به تاك‌شو‌هاي معروف شبكه‌هاي تلويزيوني است و مخاطبان را با يك تيم حرفه‌اي و كامل جذب برنامه‌هاي خود مي‌كند. چنين تحولي در توليد محتوا نشان مي‌دهد كه يوتيوب ديگر صرفا محلي براي محتواي آماتوري نيست. تنها همين برنامه با تيمي ۱۰۰ نفره شامل نويسندگان، كارگردانان و توليدكنندگان حرفه‌اي، محتوايي طنزآميز، سرگرم‌كننده و خانوادگي توليد مي‌كنند و در حال حاضر ۵۳ درصد تماشاي آن از طريق تلويزيون صورت مي‌گيرد. برنامه‌هايي محبوب ديگري مانند «Hot Ones» و محتواي الهام‌بخش Dhar Mann Studios نيز همين روند را دنبال كرده‌اند. بر اساس داده‌هاي Tubular Labs، كاربران وقت بيشتري را صرف تماشاي ويديوهاي طولاني‌تر (بالاي ۱۵ دقيقه) مي‌كنند و چنين روندي بيشتر از هر دستگاه ديگر روي اپليكيشن تلويزيوني يوتيوب قابل مشاهده است. محتواي بلند در مقايسه با ويديوهاي كوتاه درآمد بيشتري را به همراه دارد. از ديدگاه توليدكنندگان محتوا نيز چنين تغييري نه تنها به معني جذب بيشتر مخاطب، بلكه به مثابه منبع درآمدي پايدارتر در بزرگ‌ترين فعال تلويزيون در ايالات متحده است. الگوريتم يوتيوب پاداش بيشتري به ويديوهاي بلند با تبليغات ميان‌برنامه‌اي مي‌دهد كه كاربران تمايل بيشتري براي ديدن كامل آنها دارند. اندرو گراهام از آژانس محتوايي Creative Artists در هاليوود تاكيد دارد كه محتواي بلند در مقايسه با ويديوهاي كوتاه درآمد بيشتري را به همراه دارد.

تمركز يوتيوب بر ورزش و تعامل با  برندهاي بزرگ

يوتيوب به تازگي در حوزه ورزش نيز سرمايه‌گذاري كلاني كرده است. از سال ۲۰۲۳، اين پلتفرم به خانه انحصاري NFL Sunday Ticket تبديل شد و سالانه ۲ ميليارد دلار براي حفظ اين انحصار به ليگ NFL پرداخت مي‌كند. يوتيوب همچنين بازي‌هايي از ليگ‌هاي فوتبال برزيل را به‌صورت رايگان پخش مي‌كند و از ابزارهاي نوآورانه‌اي مانند نمايش همزمان چند بازي (multi-view) براي ارايه يك تجربه بهتر و متفاوت به كاربران بهره مي‌گيرد. تحقيقات نشان مي‌دهد كه بسياري از كاربران ترجيح مي‌دهند به جاي خود بازي‌ها، تحليل‌ها و محتواي توليدشده توسط توليدكنندگان محتوا در حوزه ورزش را تماشا كنند. از اين رو يوتيوب در حال توسعه ويژگي‌هايي براي همكاري با اينفلوئنسرهاي ورزشي براي گزارش‌گري بازي‌هاست.

 چشم‌انداز آينده؛ آيا امكان رقابت  با يوتيوب وجود دارد؟

فرصت امروز اين نيست كه سعي كنيد يوتيوب را شكست دهيد. برنده اين بازي قبلا مشخص شده است. در حالي كه شركت‌هايي مانند نتفليكس با رقابت شديد در جذب مخاطبان جوان مواجه‌اند، كارشناساني چون شان اتكينز، مديرعامل Dhar Mann Studios، مي‌گويند كه تلاش براي رقابت با يوتيوب بيهوده است: «فرصت امروز اين نيست كه سعي كنيد يوتيوب را شكست دهيد. برنده اين بازي قبلا مشخص شده است.» از اين رو بايد تعامل و همراهي با پيروز اين صنعت را در دستور كار قرار داد. در حالي كه يوتيوب در مسير تبديل شدن به پلتفرم اصلي سرگرمي خانگي حركت مي‌كند، بازيگران سنتي صنعت سرگرمي به‌دنبال راهي براي تعامل با اين غول نوين هستند. برخي از توليدكنندگان محتواي مطرح يوتيوب مانند MrBeast با پلتفرم‌هايي نظير آمازون همكاري مي‌كنند يا مانند Ms. Rachel، قسمت‌هاي قبلي خود را به نتفليكس مي‌فروشند. اما اكثر آنها مي‌گويند هيچ مبلغي نمي‌تواند آنها را متقاعد كند تا كانال‌هايي را كه سال‌ها براي ساخت‌شان تلاش كرده‌اند، ترك كرده و به پلتفرم ديگري بروند. به نظر مي‌رسد سلطه يوتيوب بر دنياي تلويزيون نه تنها آغاز شده، بلكه غيرقابل بازگشت به نظر مي‌رسد.