سرمايهگذاري در طرح كمربند و جاده ركورد زد
آفريقا و آسياي مركزي به ترتيب با جذب ۳۹ ميليارد و ۲۵ ميليارد دلار در نيمه اول سال ميلادي جاري، به مقاصد اصلي سرمايهگذاري در طرح كمربند و جاده (BRI) تبديل شدند.
آفريقا و آسياي مركزي به ترتيب با جذب ۳۹ ميليارد و ۲۵ ميليارد دلار در نيمه اول سال ميلادي جاري، به مقاصد اصلي سرمايهگذاري در طرح كمربند و جاده (BRI) تبديل شدند. نتايج گزارش تحقيقاتي مشترك دانشگاه «گريفيث» استراليا و مركز «توسعه و تامين مالي» سبز پكن نشان ميدهد كه طي نيمه اول سال ۲۰۲۵، ركورد بالايي در فعاليتهاي طرح كمربند و جاده ثبت شده است، بهطوري كه قراردادهاي ساختماني آن به ۶۶.۲ ميليارد دلار و سرمايهگذاريها در مجموع تقريبا به ۵۷.۱ ميليارد دلار رسيده است؛ ارقام منتشرشده، اين دوره را به فعالترين دوره ۶ ماهه از زمان آغاز اين ابتكار در سال ۲۰۱۳ تبديل ميكند. اين رقم حاصل تقريبا ۱۲۴ ميليارد دلار قراردادهاي ساختماني و سرمايهگذاري در ۱۷۶ قرارداد در نيمه اول امسال، در مقايسه با رقم ۱۲۲ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۴ است. قزاقستان با تقريبا ۲۳ ميليارد دلار سرمايهگذاري در نيمه اول سال ۲۰۲۵، بزرگترين دريافتكننده بوده است و پس از آن تايلند (۷.۴ ميليارد دلار) و مصر (۴.۸ ميليارد دلار) قرار داشتند. در ميان بخشها، بخشهاي انرژي، فلزات و معدن و فناوري در نيمه اول سال ۲۰۲۵ در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشد بيشتري را در سرمايهگذاريهاي طرح كمربند و جاده شاهد بودند.طبق اين گزارش، تمركز مشاركت بينالمللي طرح كمربند و جاده، همچنان در حوزه انرژي (۳۵ درصد) بوده و سهم بخش حمل و نقل به ۷.۲ درصد رسيد كه در مقايسه با سالهاي اوليه اين طرح، پايينترين سطح از سهم مشاركت در طرح كمربند و جاده بوده است. در همين حال، بخش فلزات و معدن با رقم حدود ۲۰ درصد، همچنان به گسترش نقش خود به عنوان دومين بخش بزرگ ادامه داد اما سهم بخش فناوري اندكي كاهش يافت و به ۱۳.۳ درصد رسيد. سرمايهگذاري در فناوري و توليد در كشورهاي طرح كمربند و جاده بيش از دو برابر شد و به ۲۳.۲ ميليارد دلار رسيد و تمركز قابل توجهي بر انرژي خورشيدي، باتريهاي خودروهاي برقي و هيدروژن داشت. سرمايهگذاري در فلزات و معدن در نيمه اول سال جاري، به ركورد ۲۴.۹ ميليارد دلار رسيد كه نسبت به سالهاي گذشته (از سال ۲۰۱۳ تاكنون) صعود كرده است. طبق اين گزارش، قزاقستان با ۱۲ ميليارد دلار سرمايهگذاري در آلومينيوم و ۷.۵ ميليارد دلار در مس، مهمترين مشاركت را تجربه كرد.بر اساس گزارش آستانا نيوز، بعيد است سرمايهگذاريهاي طرح كمربند و جاده تحت تاثير آشفتگي اقتصادي جهاني قرار گيرد و به نظر ميرسد در سال ۲۰۲۵، با وجود موانع اقتصادي جهاني ناشي از محدوديتهاي تجاري امريكا، گسترش بيشتر سرمايهگذاريها و قراردادهاي ساختماني طرح كمربند و جاده، امكانپذير باشد. همچنين نياز مبرمي به سرمايهگذاري براي تقويت رشد سبز به منظور حمايت از گذار سبز، هم در چين و هم در كشورهاي عضو طرح كمربند و جاده وجود دارد. از زماني كه شي جين پينگ، رييسجمهور چين، رسما طرح كمربند و جاده را در سال ۲۰۱۳ در آستانه، پايتخت قزاقستان راهاندازي كرد، مشاركت در طرح كمربند و جاده تاكنون به ۱.۳ تريليون دلار رسيده است.