اولويت‌بندي براي سكوت و ايمني در تهران

شناسايي ۲۳ نقطه نصب ديوار صوتي و ۳ بزرگراه پرتصادف

۱۴۰۴/۰۴/۲۹ - ۰۲:۰۳:۰۵
|
کد خبر: ۳۴۹۸۹۶

تهران، كلان‌شهري شلوغ، پرهياهو و هميشه در ترافيك، با چالش آلودگي صوتي و تصادفات مرگ‌بار بزرگراهي دست و پنجه نرم مي‌كند و مسوولان شهري به فكر افتاده‌اند تا با نصب ديوارهاي صوتي در نقاط اولويت‌دار و ايمن‌سازي محورهاي پرتصادف، قدمي مهم براي بهبود كيفيت زندگي شهروندان بردارند.

تهران، كلان‌شهري شلوغ، پرهياهو و هميشه در ترافيك، با چالش آلودگي صوتي و تصادفات مرگ‌بار بزرگراهي دست و پنجه نرم مي‌كند و مسوولان شهري به فكر افتاده‌اند تا با نصب ديوارهاي صوتي در نقاط اولويت‌دار و ايمن‌سازي محورهاي پرتصادف، قدمي مهم براي بهبود كيفيت زندگي شهروندان بردارند. به گفته زينب عبادي، مديركل مهندسي و ايمني معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، در تازه‌ترين بررسي‌ها، ۲۳ نقطه اولويت‌دار براي نصب ديوار صوتي در سطح شهر شناسايي شده‌اند. اين تصميم، بر پايه داده‌هاي حاصل از سنجش ميزان آلودگي صوتي در نقاط مختلف پايتخت و همكاري نزديك با شركت كنترل كيفيت هوا گرفته شده است. آلودگي صوتي، پديده‌اي كمتر ملموس اما به‌شدت آسيب‌زا، به‌خصوص براي ساكنان حاشيه بزرگراه‌هاست. عبادي در اين خصوص توضيح مي‌دهد: ما بر اساس گزارش‌هايي كه از شركت كنترل كيفيت هوا دريافت مي‌كنيم، نقاط داراي آلودگي صوتي بالا را ارزيابي و امكان‌سنجي مي‌كنيم. سپس ليستي از اولويت‌ها تهيه مي‌شود كه در دستور كار سال جاري سازمان حمل و نقل قرار مي‌گيرد. بر اساس همين مطالعات، نقاطي چون طبقه فوقاني تونل صدر (كه بخشي از آن پيش‌تر تجهيز شده)، بزرگراه‌هاي تندگويان، آزادگان و شيخ فضل‌الله نوري به عنوان مناطق با آلودگي صوتي بالا شناسايي شده‌اند . اين ۲۳ نقطه در فهرست جانمايي براي نصب ديوار صوتي قرار دارند، هرچند عبادي تأكيد مي‌كند: ممكن است به دليل محدوديت اعتبارات، اجراي كامل پروژه در يك سال ميسر نباشد. اما هدف ما اجراي بخش قابل توجهي از اين پروژه‌ها در سال جاري است. در كنار دغدغه آلودگي صوتي، آمار نگران‌كننده تصادفات در برخي از محورهاي بزرگراهي تهران، زنگ خطري براي ايمني شهري به صدا درآورده است. بر اساس پايش‌هاي صورت گرفته با همكاري پليس راهور و معاونت حمل‌ونقل، در سال ۱۴۰۳، ۴۵۸ نقطه حادثه‌خيز در پايتخت شناسايي شده است؛ نقاطي كه به گفته عبادي «بيشترين فراواني تصادفات منجر به فوت يا آسيب را دارند. از اين ميان، سه بزرگراه بيش از بقيه در صدر جدول حادثه‌خيزي قرار دارند: بزرگراه آزادگان، بزرگراه زين‌الدين، بزرگراه بابايي. عبادي در توضيح بيشتر مي‌گويد: تصادفات در اين بزرگراه‌ها، هم از نظر فراواني و هم از نظر شدت، آمار قابل‌توجهي دارند. به همين دليل، اين محورها در اولويت اجراي طرح‌هاي ايمن‌سازي قرار گرفته‌اند. بخشي از اقدامات مانند نصب تجهيزات ترافيكي، خط‌كشي، علائم هشداردهنده و حفاظ‌هاي ايمني، انجام شده و بخش ديگري در برنامه‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت قرار دارد. خبر خوب اينجاست كه شهرداري تهران تنها به شناسايي مشكلات بسنده نكرده و گام‌هايي عملي نيز برداشته است. از مجموع ۴۵۸ نقطه پرخطر شناسايي‌شده، ۳۶۱ نقطه كه نياز به اقدامات كوتاه‌مدت داشتند، تا پايان سال گذشته ايمن‌سازي شدند.  حدود ۱۰۰ نقطه ديگر كه اجراي راهكارهاي بلندمدت‌تري نظير نصب دوربين‌هاي كنترل ترافيك يا رفع معارضات را نياز دارند، در دستور كار امسال هستند. عبادي با اشاره به روند تحليل اين نقاط، مي‌گويد: راهور تهران به دليل حضور ميداني كارشناسان تصادفات، نقش مهمي در شناسايي اين نقاط دارد. ما هم بر اساس فراواني تصادفات در سامانه‌هاي ثبت حوادث، تحليل‌هاي خود را ارايه مي‌كنيم. در نهايت، با تركيب اين داده‌ها، نقاطي كه واقعاً نياز به مداخله دارند، مشخص مي‌شوند. با نگاهي به برنامه‌هاي پيش‌روي شهرداري در سال جاري، روشن است كه رويكرد مديريت شهري در مسير كاهش خطرات و آلودگي‌هاي زيست‌محيطي، جدي‌تر از هميشه است. هرچند بودجه و اعتبارات ممكن است مانعي در برابر اجراي كامل برنامه‌ها باشد، اما اراده براي تغيير مشهود است. عبادي تأكيد مي‌كند: ايمن‌سازي و كنترل آلودگي صوتي، موضوعاتي نيستند كه در يك سال به سرانجام برسند، اما ما با برنامه‌ريزي مرحله‌اي، سعي داريم قدم‌به‌قدم شرايط را بهبود ببخشيم.