نحوه ثبت و به‌روزرساني اطلاعات هويتي مشتريان حقيقي

۱۴۰۴/۰۴/۲۶ - ۰۲:۵۴:۵۱
|
کد خبر: ۳۴۹۵۴۶

عبدالرضا سيدي، رييس اداره بازرسي كارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، مصوبه هيات‌مديره سازمان در خصوص نحوه ثبت و به‌روزرساني اطلاعات هويتي و شماره تماس مشتريان حقيقي در زيرساخت سامانه BackOffice شركت‌هاي كارگزاري را ابلاغ كرد.

عبدالرضا سيدي، رييس اداره بازرسي كارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، مصوبه هيات‌مديره سازمان در خصوص نحوه ثبت و به‌روزرساني اطلاعات هويتي و شماره تماس مشتريان حقيقي در زيرساخت سامانه BackOffice شركت‌هاي كارگزاري را ابلاغ كرد.  در ابلاغيه رييس اداره بازرسي كارگزاران بورس آمده است؛ بر اساس نامه شماره ۱۷۲۵۸۳ /۱۲۲ تاريخ ۹ فروردين ۱۴۰۴ كميته پايش ريسك بازار متضمن نامه شماره ۲۸۷۵۶۵/ ۱۲۱ تاريخ ۱۱ دي ۱۴۰۳ اداره بازرسي كارگزاران و همچنين مفاد صورتجلسه اول بهمن ۱۴۰۳ (موضوع نامه شماره ۱۲۲/۱۶۹۴۸۹ تاريخ ۲۱ بهمن ۱۴۰۳) درباره مخاطرات مربوط به تغييرات اطلاعات مشتريان در زيرساخت سامانه BackOffice شركت‌هاي كارگزاري مقرر شد، اطلاعات هويتي و شماره تماس مشتريان در زيرساخت BackOffice شركت‌هاي كارگزاري با زمانبندي تعيين شده به شرح بندهاي زير صرفا از اطلاعات مندرج در سامانه سجام به صورت برخط و بدون واسطه، دريافت و به‌روزرساني شود و امكان هرگونه ويرايش يا دخل و تصرف در اطلاعات مشتريان در زيرساخت BackOffice از شركت‌هاي كارگزاري سلب شود. در بخش ديگري از ابلاغيه تاكيد شده است؛ تخلف از مفاد اين مقرره، حسب مورد مشمول تنبيهات انضباطي مقرر در دستورالعمل احكام عمومي تنبيهات انضباطي بازار سرمايه مصوب ۱۷ اسفند ۱۴۰۳، هيات‌مديره سازمان است. سيدي در خصوص نحوه زمان‌بندي اجراي مصوبه مذكور توضيح داد؛ اطلاعات هويتي و تلفن همراه مشتريان جديد شركت‌هاي كارگزاري در زيرساخت BackOffice شركت‌هاي كارگزاري صرفا از اطلاعات مندرج در سامانه سجام به صورت برخط و بدون واسطه دريافت و به‌روزرساني مي‌شود و امكان هر گونه ويرايش يا دخل و تصرف در اطلاعات مشتريان در زيرساخت BackOffice از شركت‌هاي كارگزاري سلب شد. او در خصوص نحوه به‌روزرساني اطلاعات هويتي و شماره تلفن همراه مربوط به مشتريان حقيقي فعال كنوني شركت‌هاي كارگزاري كه سجامي هستند، تاكيد كرده است؛ شركت‌هاي كارگزاري موظفند حداكثر ظرف ۳ ماه نسبت بروزرساني اطلاعات مذكور در زيرساخت BackOffice خود بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سجام اقدام كنند. او در پايان اضافه كرده است؛ پس از گذشت ۳ ماه از زمان ابلاغ مصوبه، ارايه خدمات توسط شركت‌هاي كارگزاري (به استثناي فروش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران براي مشتريان بدهكار و بستن موقعيت‌هاي بازار مشتريان در معاملات ابزارهاي مشتقه در بورس‌ها) به مشتريان حقيقي، منوط به به‌روزرساني اطلاعات هويتي و تلفن همراه آنها بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه سجام در زيرساخت شركت‌هاي كارگزاري است.