صورت‌هاي مالي تا پايان 1403 نشان مي‌دهد

زيان ۳۰۵ هزار ميليارد توماني خودروسازان

۱۴۰۴/۰۴/۲۴ - ۰۱:۰۷:۴۱
|
کد خبر: ۳۴۹۲۲۹

صورت‌هاي مالي تلفيقي سه خودروساز بزرگ كشور - منتشر شده در كدال - نشان مي‌دهد كه مجموع زيان انباشته اين شركت‌ها در پايان سال ۱۴۰۳ به بيش از ۳۰۵ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

 تعادل|

صورت‌هاي مالي تلفيقي سه خودروساز بزرگ كشور - منتشر شده در كدال - نشان مي‌دهد كه مجموع زيان انباشته اين شركت‌ها در پايان سال ۱۴۰۳ به بيش از ۳۰۵ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. بررسي صورت‌هاي مالي تلفيقي سه خودروساز بزرگ كشور شامل ايران‌خودرو، سايپا و پارس‌خودرو -منتشر شده در كدال-نشان مي‌دهد كه مجموع زيان انباشته اين شركت‌ها در پايان سال ۱۴۰۳ به بيش از ۳۰۵ هزار ميليارد تومان رسيده است.  اين رقم در مقايسه با پايان سال ۱۴۰۲ كه حدود ۲۵۰.۳ هزار ميليارد تومان بوده، حاكي از رشد ۲۲ درصدي و افزايش ۵۵.۲ هزار ميليارد توماني زيان انباشته است كه نمايانگر ادامه چالش‌هاي ساختاري در صنعت خودرو است. 
در مقابل، زيان عملياتي تجميعي سه خودروساز از ۲۷.۷ هزار ميليارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۶ هزار ميليارد تومان در سال ۱۴۰۳ كاهش يافته است. اين كاهش عمدتاً ناشي از عملكرد مثبت ايران‌خودرو است كه موفق شد براي نخستين‌بار پس از سال‌ها، سود عملياتي ۴.۶ هزار ميليارد توماني به ثبت برساند.

 زيان انباشته ۱۳۰ همتي ايران خودرو

زيان انباشته ايران خودرو از ۱۲۲.۸ هزار ميليارد تومان در پايان سال ۱۴۰۲ به ۱۳۰.۴ هزار ميليارد تومان در پايان سال ۱۴۰۳ افزايش يافته است كه بيانگر رشد ۶ درصدي است. در عين حال، سود عملياتي ايران‌خودرو با جهشي چشمگير به ۴.۶ هزار ميليارد تومان رسيده است.

 زيان انباشته ۱۳۸ همتي سايپا

شركت سايپا زيان انباشته خود را از ۱۰۲.۷ هزار ميليارد تومان در پايان سال ۱۴۰۲ به ۱۳۸.۷ هزار ميليارد تومان در پايان سال ۱۴۰۳ افزايش داده است (رشد ۳۵ درصدي) همچنين زيان عملياتي سايپا با افزايش قابل توجهي از ۸.۴ هزار ميليارد تومان به ۱۸.۱ هزار ميليارد تومان رسيده است (رشد ۱۱۵ درصدي) . 

 زيان انباشته ۳۶ همتي پارس خودرو

زيان انباشته پارس‌خودرو نيز از ۲۴.۸ هزار ميليارد تومان در پايان سال ۱۴۰۲ به ۳۶.۴ هزار ميليارد تومان در پايان سال ۱۴۰۳ افزايش يافته (۴۶.۸ درصد رشد.) زيان عملياتي اين شركت از ۷.۸ هزار ميليارد تومان به ۱۰.۱ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است (رشد ۲۹.۵ درصدي) .  كارشناسان عمده دليل رشد زيان انباشته و عملياتي در سايپا و پارس‌خودرو را به تغييرات متعدد مديريتي در اين شركت‌ها نسبت مي‌دهند. اين تغييرات موجب بي‌ثباتي مديريتي، كاهش انسجام سازماني، توقف يا تغيير مسير برنامه‌هاي راهبردي و كاهش انگيزه كاركنان شده است. همچنين، بلاتكليفي در روند واگذاري سايپا به بخش خصوصي، باعث افزايش نااطميناني و كاهش اثربخشي مديريت شده است. از سويي ديگر اگرچه ايران‌خودرو موفق به بازگشت به سود عملياتي شده است، اما زيان انباشته اين شركت همچنان روند افزايشي دارد و در كنار زيان‌هاي بزرگ سايپا و پارس‌خودرو، صنعت خودروي كشور را با چالش‌هاي جدي مواجه كرده است. اصلاحات ساختاري، مديريت پايدار و تعيين تكليف واگذاري‌ها از ضروريات بازگرداندن ثبات به اين صنعت است.