معاون فناوري اطلاعات شركت مخابرات ايران:

روز ملي فناوري اطلاعات؛ فرصتي براي تعامل ملي در مسير ايران ديجيتال

۱۴۰۴/۰۴/۲۳ - ۰۱:۰۳:۱۸
|
کد خبر: ۳۴۹۰۴۷

 معاون فناوري اطلاعات شركت مخابرات ايران گفت: روز ملي فناوري اطلاعات، فرصتي ارزشمند براي آگاهي‌بخشي، ايجاد گفت‌وگوي ملي و بازنگري در سياست‌هاي كلان حوزه ديجيتال است. اگر بخواهيم جامعه‌اي هوشمند، متصل و توانمند بسازيم، بايد ابتدا آگاهي عمومي از فرصت‌ها، مخاطرات و مسووليت‌هاي فضاي ديجيتال را ارتقا دهيم.

 معاون فناوري اطلاعات شركت مخابرات ايران گفت: روز ملي فناوري اطلاعات، فرصتي ارزشمند براي آگاهي‌بخشي، ايجاد گفت‌وگوي ملي و بازنگري در سياست‌هاي كلان حوزه ديجيتال است. اگر بخواهيم جامعه‌اي هوشمند، متصل و توانمند بسازيم، بايد ابتدا آگاهي عمومي از فرصت‌ها، مخاطرات و مسووليت‌هاي فضاي ديجيتال را ارتقا دهيم.
 به گزارش ايسنا، مرتضي بهرامي- معاون فناوري اطلاعات شركت مخابرات ايران- با تأكيد بر اهميت گفت‌وگوي مشترك ميان نهادهاي حاكميتي، بخش خصوصي، دانشگاه‌ها و مردم ادامه داد: اين روز، بستر تعامل و هم‌فكري براي ترسيم آينده فناوري اطلاعات در كشور است؛ آينده‌اي كه بدون مشاركت ملي، قابل تحقق نخواهد بود.

مخابرات ايران، ستون فقرات  ارتباطي كشور

معاون فناوري اطلاعات درباره جايگاه شركت مخابرات در تحقق اهداف روز ملي فناوري اطلاعات گفت: شركت مخابرات ايران، به عنوان اپراتور كشوري و ستون فقرات ارتباطات، زيرساخت كليدي تحقق ايران ديجيتال است. بدون وجود شبكه‌اي پايدار، گسترده و امن، نمي‌توان به توسعه واقعي فناوري اطلاعات در كشور اميد بست. وي پنج محور اصلي نقش‌آفريني شركت مخابرات در اين مسير را توسعه زيرساخت ارتباطي ملي، تحقق عدالت ارتباطي، توسعه خدمات هوشمند، ارتقاي امنيت سايبري و ترويج سواد ديجيتال دانست و در تشريح آن گفت: با گسترش شبكه‌هاي فيبر نوري و پوشش سراسري ارتباطات ثابت، زيرساخت اصلي انتقال داده و ارايه خدمات ديجيتال را فراهم كرده‌ايم. بهرامي با اشاره به اينكه اتصال نقاط دوردست و كم‌برخوردار، از روستاها گرفته تا مناطق مرزي، از اولويت‌هاي ما در توسعه زيرساخت ديجيتال است. تصريح كرد: با نوسازي سامانه‌ها، توسعه خدمات ابري و پشتيباني از دولت الكترونيك، بستر تحول ديجيتال در سازمان‌ها و جامعه را تقويت كرده‌ايم. معاون فناوري اطلاعات شركت مخابرات ايران با بيان اينكه سرمايه‌گذاري در امنيت شبكه و داده‌ها، بخشي از برنامه‌هاي راهبردي ما براي افزايش تاب‌آوري سايبري كشور است. اظهار داشت: مشاركت در پروژه‌هاي آموزشي و فرهنگي در جهت ارتقاي آگاهي ديجيتال در جامعه، از ديگر برنامه‌هاي ما در ايفاي مسووليت اجتماعي است.

  اقدامات عملي مخابرات ايران  در توسعه فناوري اطلاعات

در ادامه اين گفت‌وگو، بهرامي به پروژه‌هاي عملي شركت مخابرات در يك سال اخير اشاره كرد و گفت: توسعه سامانه‌هاي پشتيبان براي پروژه فيبر نوري (FTTH) در ده‌ها شهر كشور، استقرار سامانه‌هاي مانيتورينگ هوشمند براي تحليل ترافيك شبكه و نيز ارايه خدمات API به كسب‌وكارهاي ديجيتال از جمله اقدامات كليدي ما بوده است. طبق اعلام شركت مخابرات ايران، او همچنين افزود: توسعه سكوهاي خدمات ثابت براي كسب‌وكارها، ارايه خدمات مبتني بر IP، و يكپارچه‌سازي سرويس‌هاي سازماني، گام‌هايي موثر در حمايت از اكوسيستم ديجيتال كشور بوده‌اند.

تحول در زيرساخت‌هاي IT؛ نقطه عطف  ديجيتالي‌سازي

معاون فناوري اطلاعات شركت مخابرات با اشاره به تحولات اخير در زيرساخت‌هاي شركت مخابرات تصريح كرد: «در سال گذشته، ظرفيت مراكز داده را براي پاسخ‌گويي به رشد تقاضا افزايش داديم. همچنين با پياده‌سازي ساختارهاي امنيتي چندلايه، سطح حفاظت از داده‌ها را ارتقا بخشيديم. در كنار اينها، بهينه‌سازي فرآيندهاي پشتيباني ديجيتال، تجربه مشتريان را متحول كرده است.»

 فناوري‌هاي نوين در قلب راهبردهاي آينده‌نگر مخابرات

در پايان بهرامي به نقش فناوري‌هاي نوين در آينده شركت اشاره كرد و گفت: هوش مصنوعي، كلان‌داده و اينترنت اشياء ديگر فناوري‌هاي مكمل نيستند، بلكه به بخش مركزي راهبرد تحول ديجيتال تبديل شده‌اند. شركت مخابرات ايران نيز با رويكردي آينده‌نگر، اين سه حوزه را به عنوان محورهاي اصلي و راهبردي در فناوري آينده‌محور، مشخص كرده و در رشد و توسعه همه‌جانبه آن تلاش مي‌كند.