هشدار شوراي شهر پايتخت درباره بي‌برنامگي عمراني

تهران در انتظار تكميل؛ پل‌ها نيمه‌كاره‌اند و بوستان‌ها تشنه

۱۴۰۴/۰۴/۲۳ - ۰۰:۴۴:۰۹
|
کد خبر: ۳۴۹۰۳۷

جلسه ديروز (22 تيرماه) شوراي اسلامي شهر تهران، صحنه‌اي از برخورد ديدگاه‌ها، دغدغه‌هاي جدي و هشدارهاي صريح در خصوص وضعيت كنوني پايتخت بود. از پروژه‌هاي نيمه‌تمامي كه سال‌هاست بر زمين مانده‌اند، تا وضعيت نامطلوب فضاي سبز بوستان‌هايي مانند سرخه‌حصار كه هنوز درگير تنش آبي هستند.

جلسه ديروز (22 تيرماه) شوراي اسلامي شهر تهران، صحنه‌اي از برخورد ديدگاه‌ها، دغدغه‌هاي جدي و هشدارهاي صريح در خصوص وضعيت كنوني پايتخت بود. از پروژه‌هاي نيمه‌تمامي كه سال‌هاست بر زمين مانده‌اند، تا وضعيت نامطلوب فضاي سبز بوستان‌هايي مانند سرخه‌حصار كه هنوز درگير تنش آبي هستند. اعضاي شورا ضمن قدرداني از تلاش‌هاي معاونت فني و عمراني شهرداري، صراحتا تأكيد كردند كه حجم كارهاي باقي‌مانده، كندي برخي پروژه‌ها و ناهماهنگي در تأمين منابع مالي، به‌شدت نگران‌كننده است.  پروژه‌هايي مانند پل‌هاي نيمه‌كاره خاوران، تقاطع بسيج - محلاتي و دسترسي‌هاي معطل‌مانده به بزرگراه شهيد بابايي تنها بخشي از فهرست بلندبالاي طرح‌هايي هستند كه سال‌هاست در بن‌بست اجرايي گرفتار شده‌اند؛ طرح‌هايي كه نبودشان مستقيمابه ترافيك بيشتر، فرسودگي زيرساخت‌ها و كاهش كيفيت زندگي شهري منجر شده است. همچنين در بخشي از جلسه، موضوع بازسازي مناطق آسيب‌ديده از جنگ ۱۲ روزه و تعيين تكليف جبران خسارات مالي مطرح شد و شورا اعلام كرد كه براي جبران آسيب‌هاي جزیي ساختمان‌ها ۷۰ ميليون تومان و براي خريد اثاثيه ۲۵۰ ميليون تومان در نظر گرفته شده، اما انتقادهايي نسبت به عدم شفافيت در سازوكار تخصيص اين مبالغ، تفاوت در شرايط اسكان و همچنين بي‌برنامگي در رسيدگي به مناطق مختلف شهر به وضوح به گوش رسيد. در كنار اين مباحث، وضعيت ناگوار فضاي سبز پايتخت، به‌ويژه در بوستان سرخه‌حصار، از ديگر موضوعات انتقادي مهم جلسه بود. اعضاي شورا هشدار دادند كه وضعيت فعلي اين پارك نه‌تنها شايسته تهران نيست، بلكه نشانه‌اي از ناديده‌گرفتن مديريت بحران آبي در حوزه فضاي سبز شهري  است.
با وجود تلاش‌هايي براي انتقال پساب و احداث تصفيه‌خانه‌ها، اما به گفته نمايندگان آنچه در بوستان‌ها ديده مي‌شود، فاصله زيادي با وعده‌هاي داده‌شده دارد. در اين جلسه سيد محمد آقاميري، عضو شوراي شهربا اشاره به افزايش حجم پروژه‌هاي عمراني در مناطق مختلف شهر گفت: جا دارد تك تك معاونت‌ها در همه مناطق بيايند و گزارشات را ارايه دهند؛ چرا كه حجم پروژه‌ها در مناطق بسيار افزايش پيدا كرده است. در جاي جاي نواحي شهر تهران پروژه‌هاي عمراني دنبال مي‌شود و اين به همت بلند و شجاعت اعضاي معاونت عمران ربط دارد. او با ذكر چند پروژه نيمه‌تمام، از اعضاي شورا و مسوولان خواست براي حل مشكلات جدي‌تر وارد عمل شوند: مشكلات تقاطع بسيج - محلاتي، دو پل ناقص خيابان خاوران روي اتوبان امام علي (ع) و سازه‌هاي ترافيكي پروژه نواب-تندگويان نياز به تكميل يا ساخت دارد و اميدواريم به نتيجه برسد. در ادامه محمد آخوندي، ديگر عضو شورا افزود: يكي از دستاوردهاي مديريت شهري در دوره ششم حوزه فني و عمران است كه كار مشترك شهرداري و شوراي شهر بود. بودجه بسيار خوبي به اين حوزه تخصيص پيدا كرد و در زمان بررسي‌ها دقت خاصي در مورد پروژه‌هاي عمراني داشتيم تا در كمترين زمان به نتيجه برسد. او همچنين تأكيد كرد: كار خوب گره كار مردم را حل مي‌كند و نقض اطلاع‌رساني با ديدن و لمس كردن پروژه‌هاي عمراني توسط خود مردم رفع مي‌شود.

 پروژه‌هايي كه سال‌ها متوقف مانده‌اند

احمد علوي، عضو شوراي شهر، با اشاره به پروژه‌هاي نيمه‌كاره در مناطق جنوبي شهر تهران تصريح كرد: پروژه‌هايي وجود دارند كه سال‌هاي سال روي زمين مانده‌اند و نبايد به اين شكل باشد كه چون در جنوب شهر هستند، به اجرا نرسيده‌اند. او با انتقاد از روند كند تكميل پل‌هاي خيابان خاوران گفت: بيش از ۱۰ سال است كه پل‌هاي خيابان خاوران باقي مانده‌اند. اگر قرار بود بودجه آن تأمين شود، معاونت مالي بايد در مورد آن توضيح بدهد. اگر معارض دارد، بايد موارد پيگيري شود؛ چراكه ۱۰ سال زمان زيادي براي رفع معارض است. علوي درباره تقاطع بزرگراه شهيد محلاتي و بسيج گفت: پلي كه بايد در اين محل اجرايي شود، سرعت بسيار كمي دارد و بايد در طول يك تا دو سال به نتيجه برسد.

 بررسي عملكرد پروژه‌هاي مكمل و ترافيكي

مهدي پيرهادي، رييس كميسيون سلامت و محيط زيست شورا، ضمن تقدير از اقدامات عمراني انجام‌شده، بر نقش اين پروژه‌ها در كاهش آلودگي و بهبود وضعيت محيط‌زيست تهران تأكيد كرد: حجم كار صورت گرفته بسيار بيشتر از مواردي بود كه در گزارش به آن اشاره شد. اقدامات بال غربي بزرگراه يادگار امام بيش از آن چيزي است كه در گزارش به آن پرداختيم. او همچنين به مساله توزيع آسفالت اشاره كرد و گفت: در برخي مناطق، بايد در توزيع آسفالت اصلاحاتي صورت بگيرد. در ابتداي دوره بايد مواظب بوديم كه در چاله‌هاي شهر، خودروي ما دچار آسيب نشود؛ اما امروز بسياري از ايرادات رفع شده و اين موضوع ارزشمند است. پيرهادي درباره شرق آزادراه شهيد شوشتري گفت: در شرق آزادراه شهيد شوشتري بايد بررسي‌هايي صورت بگيرد. ما از پروژه و حاشيه آنكه با مسائلي درگير است، بازديد خواهيم كرد.

نقدها و پرسش‌ها پيرامون راهبرد ترافيكي  پروژه‌ها

ناصر اماني، عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا، با بيان اينكه پروژه‌هاي عمراني ملموس‌ترين بخش فعاليت‌هاي مديريت شهري هستند، اظهار كرد: فعاليت‌هاي عمراني در سطح شهر يكي از فضاهاي قابل قضاوت است.  خوشبختانه با حضور آقاي شعباني، مردم اين موارد را احساس مي‌كنند. او در ادامه پرسشي مهم را مطرح كرد: اقداماتي كه در راستاي كاهش ترافيك انجام مي‌شود، بايد بخشي از طرح مديريت شهري براي حل مشكل تاريخي ترافيك باشد. آيا زحماتي كه در رمپ‌ها، دوربرگردان‌ها و اصلاح تقاطع‌ها انجام مي‌شود، در همين راستا صورت  مي‌گيرد.»

لزوم توجه به برنامه‌هاي بحران و فضاي زيرسطحي

زهرا شمس احسان، رييس كميته اجتماعي شورا، با اشاره به ضرورت برنامه‌ريزي براي شرايط بحراني، پرسيد: آيا در معاونت فني و عمراني برنامه‌اي براي استفاده از فضاهاي زيرسطحي شهر در مواقع بحراني پيش‌بيني شده و اگر اين اقدام صورت گرفته، نحوه اجراي آن به چه شكل است؟ او با ابراز نگراني نسبت به طرح ساخت پاركينگ‌هاي زيرسطحي ۱۰ طبقه هشدار داد: با توجه به مصاحبه شهردار تهران در مورد ساخت پاركينگ‌هاي زيرسطحي با ۱۰ طبقه زيرزميني، ضرورت دارد از شروع بدون مطالعه خودداري كنيد. رييس كميته اجتماعي شورا، همچنين گفت: در نگهداري زيرساخت‌هاي شهري و ساختمان‌هاي خاص، بايد برنامه‌اي مشخص ارائه شود.  اگر برنامه‌اي در اين زمينه نداشته باشيم، شاهد خسارت  به زيرساخت‌هاي شهري خواهيم  بود.

 حمايت مالي از آسيب‌ديدگان و بازسازي منازل تخريب‌شده

حبيب كاشاني، خزانه‌دار شوراي شهر تهران با اشاره به خسارات جنگ ۱۲ روزه به برخي مناطق شهر گفت: بايد تفاهمنامه‌اي برقرار شود تا شهرداري تهران و ديگر شهرها بدانند كه اين هزينه‌ها معامله‌اي با دولت است و اين پول به شهرداري‌ها برمي‌گردد. او درباره كمك‌هاي در نظر گرفته شده براي آسيب‌ديدگان گفت: براي جبران آسيب جزیي ساختمان‌هاي آسيب‌ديده، ۷۰ ميليون تومان و براي خريد اثاثيه منزل ۲۵۰ ميليون تومان پيش‌بيني شده است. بايد براي خريد اثاثيه نوع آن مشخص شود يا هماهنگي‌هايي براي ارائه تخفيف صورت بگيرد. كاشاني تأكيد كرد كه عدالت در توزيع كمك‌ها بايد رعايت شود: بايد به شكلي عمل شود كه مردم بدانند چه در منطقه ۴ و چه در منطقه ۱۰، كمك‌رساني به يك شكل است. نبايد حقي از كسي ضايع شود. او همچنين درباره اسكان موقت آسيب‌ديدگان گفت: اگر قرار است اسكان آنها بيش از سه ماه زمان ببرد، بايد ساز وكار آن مشخص شود. ابهامات  بايد با  هماهنگي‌ها  برطرف شود.

 وضعيت  نامطلوب بوستان سرخه‌حصار 

در بخش ديگري از جلسه، پيرهادي به عنوان رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري، وضعيت نامطلوب بوستان سرخه‌حصار را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در چند دهه گذشته به سرخه‌حصار كم‌توجهي شده است.  در چيتگر لوله‌گذاري‌ها و پروژه‌هاي ديگر مشكلات اين بوستان را تاحدودي حل كرده، اما در سرخه‌حصار نياز است كار جدي‌تري صورت بگيرد. او ضمن تأكيد بر استفاده از پساب و تصفيه‌خانه‌ها براي كاهش تنش‌هاي آبي گفت: هيچ نقطه‌اي در بوستان‌هاي تهران نبايد دچار تنش آبي شود؛ فضاي كنوني پارك سرخه‌حصار شايسته شهر تهران نيست و مساله  فضاي سبز آنجا بايد حل شود.

نياز به هماهنگي بين‌بخشي  براي عبور از بحران‌ها

در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران، بار ديگر بر اين نكته تأكيد شد كه پايتخت، به‌ويژه در شرايط حساس پساجنگ، نيازمند انسجام و همكاري گسترده ميان تمامي بخش‌هاست؛ از معاونت‌هاي شهرداري گرفته تا نهادهاي دولتي، شورا و حتي بخش خصوصي.  با توجه به حجم بالاي پروژه‌هاي نيمه‌تمام، مشكلات زيرساختي در مناطق آسيب‌ديده و چالش‌هاي محيط‌زيستي، رويكردي هماهنگ و مبتني بر كارشناسي، بيش از هر زمان ديگري ضروري به نظر مي‌رسد و در اين ميان شوراي شهر خواستار شفاف‌سازي بيشتر، برنامه‌ريزي دقيق‌تر و سرعت‌بخشي به اقدامات اجرايي شد. تهران در سال‌هاي اخير با انباشت مسائل پيچيده شهري مواجه شده؛ مسائلي كه حل آنها تنها با همكاري درون‌سازماني و بين‌نهادي امكان‌پذير خواهد بود. نگاه جامع‌نگر، مشاركت واقعي مردم در فرآيند تصميم‌گيري و پرهيز از اقدامات مقطعي، مي‌تواند تهران را به شهري مقاوم‌تر، انساني‌تر و آينده‌نگرتر تبديل كند.