مقابله با ترور در عرصههاي اقتصادي
در شرايطي كه اين روزها دشمنان ايران از هر ابزاري براي ضربه زدن به ايران و منافع ايران استفاده ميكنند، لازم است مسوولان ايراني منافذي كه بدخواهان كشور از طريق آن ميتوانند به اقتصاد ايران ضربه بزنند را سد كنند.

در شرايطي كه اين روزها دشمنان ايران از هر ابزاري براي ضربه زدن به ايران و منافع ايران استفاده ميكنند، لازم است مسوولان ايراني منافذي كه بدخواهان كشور از طريق آن ميتوانند به اقتصاد ايران ضربه بزنند را سد كنند. يكي از اين گلوگاههاي مهم، استفاده از پولهايي با منشا نامشخص و سياه در اقتصاد ايران است. گروه مالي FATF ظرفيتهايي را براي مقابله با تروريستهاي اقتصادي ايجاد كرده كه لازم است ايران زمينههاي بهرهمندي از آن را استفاده كند. معتقدم يكي از مهمترين اقدامات در دوران پساجنگ 12 روزه توجه به اين ضرورتهاست. بدون ترديد دشمنان پس از شكست در زمين نظامي تلاش ميكنند در ميادين اقتصاد و مالي، با منافع ايران گلاويز شوند، بنابراين مهم است كه ايران با شفافسازي حوزههاي اقتصادي اجازه چنين تحركاتي را از دشمنان سلب كند. گروه ويژه اقدام مالي، FATF، بدون شك مرتبطترين نهاد تنظيم استاندارد بينالمللي در زمينه مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم است. تنها مهمترين هدف تعيين استانداردها و ترويج اجراي موثر اقدامات قانوني، نظارتي و عملياتي براي مبارزه با پولشويي، تامين مالي تروريسم و ساير تهديدات مرتبط با يكپارچگي نظام مالي بينالمللي است. ذكر اين نكته حايز اهميت است كه FATF يك سازمان بين دولتي و يك «سازمان سياستگذار» است كه براي ايجاد اراده سياسي لازم و اصلاحات قانوني و نظارتي ملي در حوزه پولشويي فعاليت ميكند. مرتبطترين كار FATF به اصطلاح توصيههاي FATF است. اين توصيهها براي خود سابقه دارند. سال 1990 سالي است كه FATF براي اولينبار 40 توصيه اوليه خود را در مورد پولشويي صادر كرد. اين ابزار اصلي سياست صادر شده توسط FATF بوده و هست. اين توصيهها در سطح جهاني به عنوان استاندارد جهاني در مبارزه با پولشويي ديده ميشود . بسياري از كشورها متعهد شدهاند كه چهل توصيه را اجرا كنند. اين توصيهها سيستم عدالت كيفري و اجراي قانون، همكاري بينالمللي و سيستم مالي و مقررات آن را پوشش ميدهد. در مورد تاريخچه توصيهها، FATF در سالهاي 1996 و 2003 چهل توصيه را بهطور كامل بازنگري كرد. در اكتبر 2001، پس از حملات تروريستي 11 سپتامبر در ايالات متحده، هشت توصيه ويژه در مورد تامين مالي تروريسم صادر كرد. بعدا يك توصيه ويژه ديگر اضافه شد. 40 توصيه در مورد پولشويي و 9 توصيه ويژه در مورد تامين مالي تروريسم با هم استاندارد بينالمللي را براي اقدامات ضد پولشويي و مبارزه با تامين مالي تروريسم و اقدامات تروريستي تعيين ميكند. هر دو مجموعه از توصيههاي FATF قرار است در سطح ملي از طريق قوانين و ساير اقدامات الزامآور قانوني اجرا شوند. در مقطعي يادداشتهاي تفسيري براي توصيههاي خود صادر و در نهايت در سال 2012، FATF توصيهها و يادداشتهاي تفسيري خود را در يك سند تدوين كرد. كارگروه ويژه اقدام مالي همچنين پيشرفت در اجراي توصيههاي خود را از طريق بررسي همتايان كشورهاي عضو نظارت ميكند. اين همان چيزي است كه FATF آن را ارزيابي متقابل مينامد. FATF عملكرد يك كشور را بر اساس روش ارزيابي خود ارزيابي ميكند كه دو عنصر را در بر ميگيرد؛ اولين مورد انطباق فني است كه در مورد چارچوب قانوني و نهادي و اختيارات و رويههاي مراجع ذيصلاح است. دوم ارزيابي اثربخشي است كه در مورد ميزاني است كه چارچوب قانوني و نهادي نتايج مورد انتظار را توليد ميكند. حوزههايي را كه در فهرست سياه قرار دارند، به عنوان كمبودهاي استراتژيك قابل توجهي در رژيمهاي خود براي مقابله با پولشويي، تامين مالي تروريسم و تامين مالي اشاعه توصيف ميكند. براي همه كشورهايي كه در ليست سياه قرار دارند، FATF از همه اعضا و حوزههاي قضايي ميخواهد نسبت به آنها دقت لازم را افزايش دهند. فشار خاصي را بر مشاغل و اقتصاد اين كشورها تحميل ميكند. در جديترين موارد، از كشورها خواسته ميشود تا اقدامات متقابلي را براي محافظت از سيستم مالي بينالمللي در برابر خطرات جاري پولشويي، تامين مالي تروريسم و تامين مالي اشاعه از اين كشورها اعمال كنند. با گذشت سالها، ليست سياه به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است و در حال حاضر تنها ايران و كره شمالي و ميانمار در اين ليست باقي ماندهاند.