تجهيز مدارس با اولويت مدارس عشايري و روستايي چند پايه
وزير آموزش و پرورش با تأكيد بر اينكه اولويت تجهيز با مدارس عشايري و روستايي چند پايه است، از احداث مدرسه اولياء در ۱۸ استان كشور و برگزاري دوره آموزشي كيفيت بخشي در مشهد خبر داد.

وزير آموزش و پرورش با تأكيد بر اينكه اولويت تجهيز با مدارس عشايري و روستايي چند پايه است، از احداث مدرسه اولياء در ۱۸ استان كشور و برگزاري دوره آموزشي كيفيت بخشي در مشهد خبر داد. وزير آموزش و پرورش، در جلسه نهضت توسعه عدالت آموزشي با مشاركت مردم كه با حضور برخي از مديران ستادي و مديران كل استاني به صورت حضوري و برخط برگزار شد با تأكيد بر اينكه نيازمند گزارش كيفي و كمي از جزييات طرح توسعه عدالت آموزشي با مشاركت مردم از سوي استانها هستيم، گفت: با بررسي اين گزارش ميتوان استانها، شهرستانها و مناطق را مورد ارزيابي دقيق قرار داد. وزير آموزش و پرورش بر لزوم ارزيابي كيفي مناطق در اجراي طرح توسعه عدالت آموزشي با مشاركت مردم تأكيد كرد و افزود: با ارزيابي وضعيت هر پروژه، از ميزان توجه و پيشرفت آن در هر منطقه و كلاس درس آگاه خواهيم شد.
كيفيت بخشي آموزشي
وي با اشاره به تهيه بستهاي پرورشي و ورزشي در كنار كيفيت بخشي به آموزش در روند اجراي اين طرح، اظهار كرد: فعاليتهاي پررشي و ورزشي مكمل فعاليتهاي آموزشي هستند، به عبارتي بايد همه ساحتهاي تعليم و تربيت را در كيفيت بخشي مورد نظر قرار بدهيم. كاظمي گفت: هيچ مدرسهاي از اين امر مستثني نيست و تمام معلمان و مدارس غيردولتي نيز تحت پوشش اين طرح قرار دارند. وي با اشاره به اينكه در طرح الگوي مدرسه تراز، مديران نقش كليدي دارند، گفت: مديران قلب اين كار و راهبر كيفيت بخشي هستند.
ايجاد سامانهاي براي مدارس الگوي تراز
وزير آموزش و پرورش بر ايجاد سامانهاي براي مدارس الگوي تراز تأكيد كرد و افزود: مدارس الگوي تراز چتري هستند كه تمام فعاليتهاي آموزشي، پرورشي و ورزشي را بر اساس سند تحول بنيادين تحت پوشش قرار ميدهند. وي با اشاره به توسعه عدالت آموزشي با رويكرد فضا عنوان كرد: بنا شد در ۱۸ استان مدرسه اولياء احداث و مورد بهرهبرداري قرار بگيرد. وزير آموزش و پرورش بر ضرورت تكميل اطلاعات پروژهها در سامانه رصد از سوي استانها تأكيد كرد و گفت: از استانهايي كه در اين خصوص فعاليت كمتري داشتهاند گزارش مديريتي خواسته شود تا با بررسي دقيق، موانع اجراي طرح در آن استان مرتفع شود. كاظمي با اشاره به اينكه مديران كل آموزش و پرورش از ميزان پيشرفت پروژهها گزارشي تهيه و به استانداران اعلام كنند، گفت: اين اقدام سبب ايجاد همدلي و مشاركت در پيشبرد اهداف توسعه عدالت آموزشي با مشاركت مردم خواهد شد. وزير آموزش و پرورش از برگزاري دوره آموزشي كيفيت بخشي در مشهد خبر داد و گفت: پس از برگزاري دوره براي مدرسان استاني، آنها به مدرسان منطقه و سپس به معلمان آموزش خواهند داد و ضرورت دارد طبق جدول زمانبندي شده، آموزشها به سرانجام برسد. كاظمي با اشاره به كيفيت كار در مناطق، گفت: هدف غايي و نهايي ما مدرسه است از اين رو ضرورت دارد بر اين امر تأكيد ويژه شود.
برگزاري جشنواره روشهاي تدريس
وزير آموزش و پرورش با اشاره به برنامههاي تكميلي كيفيت بخشي، عنوان كرد: اين برنامه در سه بخش اجتماعات يادگيري و ياددهي، برگزاري جشنواره روشهاي تدريس با تحول در نظام ياددهي و يادگيري و برگزاري كارگاههاي آموزشي توليد محتوا انجام خواهد شد. وي با تأكيد بر اينكه سازمان پژوهش توليدات و محتواهاي مورد نياز را در اختيار مديران و سپس معلمان قرار بدهد، گفت: همچنين ضرورت دارد برنامه آغاز افتتاح عمليات كيفيت بخشي در سال تحصيلي آينده ارايه شود. كاظمي افزود: تلاش بر اين است كه اختتاميه جشنوارههاي كيفيت بخشي آموزشي نيز با حضور رييسجمهوري برگزار شود.
طرح توسعه عدالت آموزشي
وي بر برنامهريزي جهت افتتاح همزمان پروژههاي طرح توسعه عدالت آموزشي در هفته دولت تأكيد كرد و گفت: نيازمند آمار و گزارشي دقيق، جهت اجراي اين امر هستيم و استانها ظرف روزهاي آينده، گزارشي مبسوط در اين زمينه ارايه دهند. وزير آموزش و پرورش با اشاره به ايجاد اطلس تجهيزات، گفت: اطلس تجهيزات مورد نظر، موجود و توزيع آن در حال تدوين و بررسي است و ضرورت دارد به صورت شفاف الگوي عملي آن مشخص شود. وي پيشنهاد كرد: اولويت تجهيز با مدارس و كلاسهاي عشايري و روستايي چند پايه و به صورت ويژه در مقطع ابتدايي باشد. كاظمي افزود: در مقطع ابتدايي تربيت دانشآموز رقم ميخورد و در دوره متوسطه مهارت و دانش بر آن افزوده ميشود. بنابراين توجه به مقطع ابتدايي به دليل ساخت شخصيت دانشآموز، اولويت بيشتري دارد. به گزارش مركز اطلاعرساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، وزير آموزش و پرورش بر تدوين بستهاي ويژه معرفتشناسي نماز تأكيد كرد و گفت: ضرورت دارد سازمان پژوهش روايتي از جنگ ۱۲ روزه مبتني بر فضاي چندرسانهاي و معرفي شهداي اين جنگ به خصوص شهداي معلم و دانشآموز تهيه و همزمان با سال تحصيلي در اختيار دانشآموزان قرار بدهد.