معاملات خودرويي در فاز انتظار
بازار خودروهاي داخلي، سومين هفته تيرماه را با نوسانات قيمتي محدود و افزايش آغاز كرد. رصد بازار خودرو نشان ميدهد منحني قيمت خودروهاي داخلي (محصولات ايرانخودرو و سايپا) ثبات و حتي در مواردي افت را طي چند روز گذشته تجربه كرده است.

تعادل|
بازار خودروهاي داخلي، سومين هفته تيرماه را با نوسانات قيمتي محدود و افزايش آغاز كرد. رصد بازار خودرو نشان ميدهد منحني قيمت خودروهاي داخلي (محصولات ايرانخودرو و سايپا) ثبات و حتي در مواردي افت را طي چند روز گذشته تجربه كرده است. اين در حالي است كه بازار ارز در چند روز اخير افزايش قيمت را به خود ديد اما نتوانست بازار خودرو را نيز همراه كند. با اين حال فعالان بازار خودرو معتقدند كه بازار خودرو در شرايط فعلي در يك بلاتكليفي كامل به سر ميبرد. توقف معاملات، عدم تغيير محسوس قيمتها و نگرانيهاي اقتصادي باعث شده كه خريداران و فروشندگان در موضع انتظار قرار بگيرند. البته برخي از كارشناسان خودرويي تاكيد كردند كه در شرايطي كه كشور با ريسكهاي سياسي و اقتصادي چشمگيري مواجه است، افزايش قيمت خودرو بدون در نظر گرفتن تبعات اجتماعي و اقتصادي آن ميتواند منجر به افزايش نارضايتي عمومي شود. بنابراين انتظار ميرود كه اصلاح قيمتها در فضايي آرامتر و با در نظر گرفتن ثبات نسبي شرايط اقتصادي و سياسي صورت گيرد.
سكوت در بازار خودرو
بازار خودرو اين روزها در ركودي عميق فرو رفته است. طبق گفته فعالان اين حوزه، در حال حاضر نه خريد و فروشي انجام ميشود و نه تغييري در قيمتها به چشم ميخورد. بررسيهاي ميداني خبرنگار ما نيز نشان ميدهد كه طي دو هفته اخير، بازار خودرو در سكوت كامل به سر ميبرد و طرفين معاملات در انتظار مشخص شدن شرايط اقتصادي و ثبات نسبي هستند. كارشناسان بازار خودرو معتقدند، ركود فعلي ناشي از چند عامل اقتصادي و رواني است. از يكسو، بلاتكليفي در سياستهاي كلان اقتصادي، از جمله وضعيت نرخ ارز و تصميمات وارداتي، باعث شده است كه خريداران تمايلي به حضور در بازار نداشته باشند. از سوي ديگر، فروشندگان نيز در انتظارند تا مسير آينده مشخص و قيمتها تثبيت شوند. يك كارشناس بازار خودرو در گفتوگو با تسنيم ميگويد: «بازار خودرو اين روزها نه تنها با كاهش تقاضا مواجه است، بلكه جو رواني ناشي از نوسانات سياسي و اقتصادي، موجب شده همه دست نگه دارند. خريداران نگران كاهش قيمت در هفتههاي آينده هستند و فروشندگان نيز حاضر نيستند خودروهاي خود را با قيمت پايين عرضه كنند.» در اين ميان، برخي از نمايشگاهداران خودرو كه در جريان جنگ 12 روزه اخير آسيب جدي ديدهاند، هنوز موفق به دريافت خسارتهاي خود نشدهاند. بسياري از اين فعالان بازار با مشكلات مالي جدي روبرو شده و همچنان در حال پيگيريهاي قانوني و اداري براي جبران خسارات هستند. يكي از اين نمايشگاهداران در اين رابطه ميگويد: «در طول اين مدت، بخشي از نمايشگاه ما دچار خسارت جدي شد، اما هيچ نهاد يا بيمهاي هنوز پاسخ مشخصي نداده است. متأسفانه با وجود تعطيلي بازار، ما مجبوريم هزينههاي جاري را پرداخت كنيم و از طرف ديگر، براي دريافت خسارت نيز دايم در رفتوآمد هستيم.» به اعتقاد كارشناسان، بازگشت رونق به بازار خودرو منوط به مشخص شدن سياستهاي كلان اقتصادي است. كاهش التهاب بازار ارز، روشن شدن وضعيت واردات خودرو و بهبود شرايط اقتصادي ميتواند بخشي از اين ركود را بشكند.
چه خبر از قيمت خودروها ؟
بررسي روند كلي بازار خودرو در آغاز سومين هفته تيرماه نشان ميدهد كه بازار همچنان در وضعيت ركودي بهسر ميبرد، اما نوسانات قيمتي در دو بخش خودروهاي داخلي و مونتاژي مسير متفاوتي را دنبال كردهاند. محصولات داخلي با افزايشي جزيي وارد هفته جديد شدهاند، در حالي كه خودروهاي مونتاژي كاهش قيمت نسبي را نشان ميدهند. اين تفاوت رفتار قيمتي ميتواند ناشي از اختلاف در شرايط عرضه، هزينه توليد و انتظارات مصرفكنندگان باشد. بازار خودرو نشان ميدهد منحني قيمت خودروهاي داخلي (محصولات ايرانخودرو و سايپا) ثبات و حتي در مواردي افت را طي چند روز گذشته تجربه كرده است. اين در حالي است كه بازار ارز در چند روز اخير افزايش قيمت را به خود ديد اما نتوانست بازار خودرو را نيز همراه كند. البته مدتهاست بازار خودرو ديگر تبعيت محض از ارز ندارد و وابستگي منحني قيمت خودروهاي داخلي به نوسان بازار ارز، كم شده است. اين روند از اواسط تابستان پارسال به تدريج شكل گرفت، به نحوي كه بازار خودرو تا حدي راه خود را از ارز جدا كرد و هماهنگي منحني قيمت خودروها با افت و خيز ارزي، كاهش يافت. نه اينكه بازار خودرو در حال حاضر هيچ تاثيرپذيري از نوسان قيمت ارز نداشته باشد، مساله اين است كه تغييرات منحني قيمت خودروها، تناسب گذشته با نوسان قيمت ارز را ندارد. اگر خودرو و ارز هماهنگي ماهها قبل را داشتند، حالا قيمت خودروهاي داخلي در بازار آزاد (با توجه به قيمت فعلي ارز) بسيار بالاتر از آنچه هست، بود.
به هر حال، بازار خودرو فعلا روزهاي آرامي را پشت سر ميگذارد و خبري از رشد قيمت در آن نيست و حتي در مواردي، افت قيمت نيز رخ داده است. بر اساس گزارش «اكو ايران»، پژو ۲۰۷ اتومات ارتقا يافته، در حال حاضر يك ميليارد و ۶۰ ميليون تومان قيمت دارد كه در مقايسه با اواسط هفته، ۴۰ ميليون تومان افت كرده است. دنا پلاس دندهاي نيز بدون تغيير قيمت خاصي در چند روز گذشته، ۹۵۰ ميليون تومان به فروش ميرسد. براي خريد اطلس دندهاي نيز بايد ۶۳۵ ميليون تومان هزينه كرد. متقاضيان ساينا دندهاي دوگانهسوز هم براي خريد اين خودرو بايد ۶۱۰ ميليون تومان كنار بگذارند. اين خودرو نسبت به اواسط هفته ۱۰ ميليون تومان افت قيمت داشته است.
افزايش قيمت خودرو منجر به نارضايتي عمومي ميشود
در مجموع، بازار خودرو در شرايط فعلي در يك بلاتكليفي كامل به سر ميبرد. توقف معاملات، عدم تغيير محسوس قيمتها و نگرانيهاي اقتصادي باعث شده كه خريداران و فروشندگان در موضع انتظار قرار بگيرند. فعالان اين بازار اميدوارند با اتخاذ سياستهاي مناسب، ثبات به بازار بازگردد و صنعت خودرو، كه بخش مهمي از اقتصاد كشور را تشكيل ميدهد، از اين وضعيت خارج شود.
بر اساس گزارشهاي منتشرشده سه خودروساز اصلي كشور شامل ايرانخودرو، سايپا و پارسخودرو در حال حاضر ميانگين افزايش قيمت ۱۵ تا ۲۰ درصدي را بر اساس تصميمات وزارت صمت در دستور كار قرار دادهاند. با اين حال اعلام ناگهاني افزايش قيمت از سوي يك خودروساز در ميانه ناآراميهاي جنگ ۱۲ روزه تحميلي، نشانهاي از نبود هماهنگي و درك متقابل در فضاي اقتصادي كشور است.
به گفته مسيح فرزانه، در شرايطي كه كشور با ريسكهاي سياسي و اقتصادي چشمگيري مواجه است، افزايش قيمت خودرو بدون در نظر گرفتن تبعات اجتماعي و اقتصادي آن ميتواند منجر به افزايش نارضايتي عمومي شود. انتظار ميرفت اصلاح قيمتها در فضايي آرامتر و با در نظر گرفتن ثبات نسبي شرايط اقتصادي و سياسي صورت گيرد. اين فعال بازار خودرو ميگويد: با توجه به تحولات سياسي اخير و افزايش ريسكهاي اقتصادي، پيشبيني ميشود بازار خودرو بيش از پيش تحت تاثير ريسكهاي اقتصادي و سياسي قرار گيرد و وضعيت آن نسبت به دو هفته گذشته، شكنندهتر و ناپايدارتر باشد.