پالايشگاه‌ها براي پساجنگ آماده‌اند؟

۱۴۰۴/۰۴/۱۷ - ۰۱:۰۶:۵۹
|
کد خبر: ۳۴۸۲۰۸

يك كارشناس حوزه انرژي با تاكيد بر لزوم برنامه‌ريزي جامع در حوزه نفت، پالايش و خودروسازي كشور گفت: حتي بدون بروز بحران، روند مصرف انرژي در كشور به‌دليل افزايش تعداد خودروها، فرسودگي ناوگان و فرسودگي برخي پالايشگاه‌ها رو به رشد است كه درصورت بروز اختلال، كشور با چالش‌هايي مواجه خواهد شد

يك كارشناس حوزه انرژي با تاكيد بر لزوم برنامه‌ريزي جامع در حوزه نفت، پالايش و خودروسازي كشور گفت: حتي بدون بروز بحران، روند مصرف انرژي در كشور به‌دليل افزايش تعداد خودروها، فرسودگي ناوگان و فرسودگي برخي پالايشگاه‌ها رو به رشد است كه درصورت بروز اختلال، كشور با چالش‌هايي مواجه خواهد شد كه در اين راستا بايد بتوانيم مديريت بحران را در دستور كار قرار دهيم.مرتضي بهروزي‌فر، در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به روند افزايشي مصرف انرژي در كشور اظهار كرد: بايد بتوانيم مديريت بحران را چه در حوزه نفت و چه در بحث پالايشگاه‌ها در دستور كار قرار دهيم، چرا كه حتي اگر هيچ بحران خاصي هم پيش نيايد، به‌دليل روند افزايشي تعداد خودروها، مصرف انرژي در كشور بالا خواهد رفت.وي با بيان اينكه علاوه بر افزايش توليد خودروهاي داخلي و خارجي خودروهاي قديمي نيز همچنان در چرخه مصرف قرار دارند، افزود: اين مساله به خودي خود باعث افزايش مصرف سوخت مي‌شود، گذشته از مشكلاتي همچون تحريم، تامين منابع مالي و محدوديت واردات و نبود افزايش ظرفيت پالايشگاه‌ها كه وضعيت را دشوارتر كرده‌اند.بهروزي‌فر ادامه داد: اگر حتي بخشي از تاسيسات كشور از كار بيفتد يا يك پالايشگاه دچار حادثه شود، تبعات آن مي‌تواند به‌شدت مصرف و تامين انرژي را تحت تاثير قرار دهد.به گفته وي اگر گمان شود كه با ذخيره‌سازي بنزين مي‌توانيم بحران را كنترل كنيم، شايد در كوتاه‌مدت امكان‌پذير باشد؛ اما با توجه به اينكه ميزان مصرف و توليد با هم برابر است يا در برخي موارد مصرف پيشي مي‌گيرد، اين راه نمي‌تواند پاسخگو دايمي باشد و بايد براي اين موضوع تدبير شود.اين كارشناس حوزه انرژي با بيان اينكه بايد براي واردات بيشتر و بهتر خودرو فكر شود، گفت، از طرفي ديگر برخي پالايشگاه‌ها عملا مستهلك هستند، لذا بايد به فكر باشيم و سيستم پالايشي كشور را به روز كنيم در غير اين صورت قطعا دچار مشكلاتي خواهيم شد. بهروزي‌فر با انتقاد از وضعيت صنعت خودروسازي كشور گفت: ما نتوانسته‌ايم خودروسازي را به سطح جهاني ارتقا دهيم. توليد خودروهاي هيبريدي و با مصرف بهينه يكي از الزامات امروز است. اما متاسفانه نه تنها امكان واردات خودروهاي روز دنيا را نداريم، بلكه تعرفه‌هاي سنگين واردات هم مانع از ورود خودروهاي هيبريدي و كم‌مصرف شده است. وي اضافه كرد: خودروسازي كشور با بيش از ۶۰ سال قدمت، هنوز محصولاتي توليد مي‌كند كه در رقابت جهاني جايگاهي ندارند و دليل آن نيز اين است كه ساختار اين صنعت به ظاهر خصوصي است، اما در عمل دولتي اداره مي‌شود.  به گفته اين كارشناس ارشد حوزه انرژي برنامه ارتقاي راندمان پالايشگاه‌ها سه تا پنج سال زمان مي‌برد، براي حل اين چالش‌ها بايد يك برنامه جامع، مدون و ملي تدوين شود، نه اينكه هر بخش به‌صورت جداگانه اقدام كند. ارتقاي تكنولوژي، بهبود صنعت خودروسازي، واردات تجهيزات و تامين منابع مالي از جمله پيش‌نيازهايي است كه بدون آن امكان پيشرفت نخواهيم داشت.