گامي بلند در نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي

ورود ۱۵۱ اتوبوس برقي جديد به تهران

۱۴۰۴/۰۴/۰۸ - ۰۱:۲۴:۵۰
|
کد خبر: ۳۴۷۱۶۴

با ورود ۱۵۱ دستگاه اتوبوس برقي جديد به تهران، تعداد كل اتوبوس‌هاي برقي فعال در پايتخت به ۳۴۰ دستگاه رسيد. اين در حالي است كه ناوگان اتوبوسراني تهران طي سال‌هاي گذشته به دليل سوءمديريت و عدم نوسازي مناسب، با بحراني جدي مواجه شده بود.

با ورود ۱۵۱ دستگاه اتوبوس برقي جديد به تهران، تعداد كل اتوبوس‌هاي برقي فعال در پايتخت به ۳۴۰ دستگاه رسيد. اين در حالي است كه ناوگان اتوبوسراني تهران طي سال‌هاي گذشته به دليل سوءمديريت و عدم نوسازي مناسب، با بحراني جدي مواجه شده بود.  اما حالا به نظر مي‌رسد با برنامه‌ريزي گسترده و عقد قراردادهاي داخلي و خارجي، مسير تحول ناوگان حمل‌ونقل عمومي رو به پيشرفت است. به گزارش تسنيم، تهران كه روزگاري در دوره شهرداري قاليباف با بيش از ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعاليت مي‌كرد، در پايان سال ۱۴۰۰ تنها حدود ۱۰۰۰ اتوبوس فعال داشت. اين كاهش چشمگير نه‌تنها فشار زيادي به شهروندان وارد كرده بود، بلكه چهره حمل‌ونقل عمومي پايتخت را نيز دچار فرسودگي و ناكارآمدي كرده بود. اما مديريت جديد شهري تصميم گرفت تا اين روند را تغيير دهد. طبق برنامه‌ريزي صورت‌گرفته، مقرر شده است كه تا پايان سال ۱۴۰۴، تعداد اتوبوس‌هاي فعال تهران به ۷۰۰۰ دستگاه افزايش يابد؛ رقمي كه اگرچه هنوز به عدد ايده‌آل ۹۰۰۰ دستگاه نمي‌رسد، اما مي‌تواند تحول قابل توجهي در كيفيت خدمات‌رساني ايجاد كند. احمد قيومي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران، در گفت‌وگو با تسنيم اظهار كرد: تاكنون ۱۵۱ دستگاه اتوبوس برقي به بندرعباس منتقل شده بود كه مراحل ترخيص آنها طي شد و انتقال‌شان به تهران نيز انجام گرفته است. با در نظر گرفتن ۱۸۹ اتوبوس برقي كه پيش‌تر در خطوط فعال شده‌اند، حالا تعداد اتوبوس‌هاي برقي چيني به ۳۴۰ دستگاه رسيده است. او همچنين تأكيد كرد: ساير اتوبوس‌هاي برقي مربوط به قرارداد با چين نيز به‌تدريج به گمرك منتقل خواهد شد. از سوي ديگر، تحويل اتوبوس‌هاي توليد داخل نيز در حال انجام است و به زودي اين ناوگان تقويت بيشتري خواهد شد. اين اتوبوس‌ها بخشي از قرارداد كلان‌شهرداري تهران با چين هستند كه بر اساس آن، قرار است ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقي چيني و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس توليد داخل وارد ناوگان اتوبوسراني تهران شود. قرارداد يادشده يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي در كشور محسوب مي‌شود. ورود تدريجي اتوبوس‌هاي برقي، با اولويت مركز شهر و خطوط پرتردد، از سال گذشته آغاز شده است. نخستين گروه شامل ۱۸۹ دستگاه بود كه در ۱۵ خط اتوبوسراني مشغول به خدمت شدند و حالا با اضافه شدن گروه دوم، قدرت خدمات‌رساني در اين مناطق به شكل قابل‌توجهي افزايش يافته است. به‌گزارش تسنيم، علاوه بر قرارداد واردات اتوبوس‌هاي برقي، قرارداد ساخت ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوكابين ويژه خطوط BRT نيز نهايي شده است؛ خطوطي كه بيشترين حجم مسافران را در پايتخت جا‌به‌جا مي‌كنند و نقش حياتي در ترافيك شهري دارند. هم‌اكنون تعداد اتوبوس‌هاي فعال در ناوگان شهري تهران به بيش از ۳۳۰۰ دستگاه رسيده است. اين آمار در مقايسه با حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در پايان سال ۱۴۰۰، حاكي از رشد قابل‌توجه و برنامه‌ريزي جدي براي بازسازي زيرساخت‌هاي شهري است. در همين زمينه يكي از كارشناسان حوزه حمل‌ونقل عنوان كرد: بسياري از مشكلات ترافيكي، آلودگي هوا و نارضايتي عمومي به ضعف سيستم حمل‌ونقل عمومي بازمي‌گردد. وقتي تعداد اتوبوس‌ها كافي نباشد، مردم مجبور به استفاده از خودروهاي شخصي مي‌شوند كه به ترافيك دامن مي‌زند. ورود اتوبوس‌هاي برقي مي‌تواند تأثير زيادي در كاهش اين مشكلات داشته باشد. نكته قابل‌توجه درباره اين اتوبوس‌ها، استفاده از فناوري برقي و سازگار با محيط‌زيست است. اين اتوبوس‌ها با موتورهاي برقي، بدون توليد آلايندگي و صداي اضافي، مي‌توانند نقشي كليدي در كاهش آلودگي هواي تهران ايفا كنند. همچنين با توجه به اينكه سهم عمده‌اي از آلودگي شهر ناشي از خودروهاي فرسوده و ديزلي است، توسعه اتوبوس‌هاي برقي مي‌تواند يكي از موثرترين راهكارهاي مبارزه با آلودگي باشد. از سوي ديگر، تأمين زيرساخت‌هاي لازم براي شارژ و نگهداري اتوبوس‌هاي برقي نيز در دستور كار قرار گرفته است. ايستگاه‌هاي شارژ سريع در نقاط مختلف شهر در حال احداث هستند و آموزش نيروهاي تخصصي براي نگهداري اين ناوگان نيز آغاز شده است. اين اقدامات نشان‌دهنده يك عزم جدي براي حل معضل ديرينه حمل‌ونقل عمومي در پايتخت است. هرچند تهران هنوز راه زيادي تا استانداردهاي جهاني دارد، اما روند كنوني اميدواري بسياري را براي آينده‌اي بهتر در دل شهروندان زنده كرده است.