نرخ نفتكشها با كاهش تنشهاي خاورميانه كاهش يافت
نرخهاي لحظهاي براي نفتكشهاي بسيار بزرگ (VLCC) كه از خليج فارس به آسيا حركت ميكنند، در روزهاي اخير، با فروكش كردن تنشهاي نظامي در نزديكي تنگه هرمز، بهشدت كاهش يافته و جريان كشتيراني الگوي پايدارتري را از سر گرفته است.
نرخهاي لحظهاي براي نفتكشهاي بسيار بزرگ (VLCC) كه از خليج فارس به آسيا حركت ميكنند، در روزهاي اخير، با فروكش كردن تنشهاي نظامي در نزديكي تنگه هرمز، بهشدت كاهش يافته و جريان كشتيراني الگوي پايدارتري را از سر گرفته است. به گزارش ايسنا، اجارهكنندگاني كه در اواسط ژوئن به دليل نگراني از تحولات منطقه، رزرو يا تغيير مسير كشتيها را متوقف كرده بودند، دوباره وارد بازار شدهاند و فشار بر حمل و نقل را كاهش دادهاند. به گفته كارگزاران نفتكش، نرخ كرايه نفتكشهاي بسيار بزرگ براي مسيرهاي خليج فارس به چين از حدود ۱۰۰ هزار دلار در دو هفته پيش، به حدود ۶۳ هزار دلار در روز كاهش يافته است. اين كاهش، نشاندهنده بهبود دسترسپذيري كشتي و كاهش جزيي نرخ اضافي مربوط به ريسك جنگ است كه در اوج جنگ ميان ايران و رژيم صهيونيستي، افزايش يافته بود. دادههاي سيستم AIS نشان ميدهد كه فعاليت نفتكشها در نزديكي هرمز به حالت عادي بازگشته است و تعداد كمتري از نفتكشها در عمان پرسه ميزنند يا مسيرهاي جايگزين را انتخاب ميكنند. شركتهاي بيمه هنوز اضافه بهاي ريسك جنگ را بهطور كامل حذف نكردهاند، اما به نظر ميرسد بازار با كاهش نگرانيهاي فوري در مورد درگيري، در حال بازتنظيم است. تنگه هرمز كه مسير عبور تقريبا يك پنجم از تجارت جهاني نفت است، يك نقطه استراتژيك به شمار ميرود، اما از اواخر هفته گذشته، هيچ اختلال جديدي گزارش نشده است. اين تغيير در تضاد با بازارهاي گاز طبيعي مايع (الانجي) است كه نرخ حمل و نقل به دليل تغيير مسير طولانيتر در اطراف دماغه اميد نيك و تقاضاي قوي تابستاني، همچنان بالاست. هزينههاي حمل و نقل الانجي در اوج قبلي ريسك منطقهاي، به بالاترين حد خود در هشت ماه گذشته صعود كرده بود. بر اساس گزارش اويل پرايس، با اين حال، به نظر ميرسد حق بيمه ريسك كوتاهمدت براي كشتيهاي حمل نفت خام، در حال كاهش است. فعالان بازار اكنون در صورت تداوم ثبات شرايط ژئوپليتيكي و افزايش تناژ موجود، شاهد كاهش بيشتر نرخهاي لحظهاي خواهند بود.