خوراکیها پیشتاز افزایش قیمتها در تورم خردادماه شدند
در میان زیرگروههای خوراکی، شیر، پنیر و تخممرغ با رشد ۱۰ درصدی در خرداد نسبت به اردیبهشتماه، بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردهاند.
اما بررسی جزئیات شاخص قیمت مصرفکننده نشان میدهد که بخش خوراکیها با افزایش قابلتوجهتری روبهرو بوده است. تورم ماهانه گروه خوراکیها در خردادماه به 4.9 درصد رسید؛ این در حالی است که این گروه وزنی معادل 28 درصد در سبد هزینه خانوارها دارد.
همچنین میوه و خشکبار با ضریب اهمیت 3.7 درصد، حدود 9 درصد تورم ماهانه را تجربه کردهاند. نان و غلات نیز که سهمی 6 درصدی در سبد مصرفی دارند، در خردادماه با تورم ماهانه 6.7 درصدی مواجه بودهاند.
در مقابل، گروه مسکن که بیشترین وزن را در شاخص کل تورم با ضریب اهمیت 36 درصد دارد، تورم ماهانهای معادل 2.6 درصد را به ثبت رسانده است. این موضوع نشان میدهد که در خردادماه، رشد قیمتها در بخش کالاهای خوراکی بهمراتب تندتر از سایر گروههای مصرفی بوده است.
نکته دیگری که باید به ان اشاره کرد این است که تورم ماهانه در خردد ماه با رقم 3.3 درصد نسبت به تورم ماهانه 2.7 درصدی در اردیبهشت ماه رشد کرده است.
