«اپل» دوباره روانه دادگاه شد

۱۴۰۴/۰۴/۰۱ - ۰۲:۲۳:۱۱
|
کد خبر: ۳۴۶۵۱۰

از شركت «اپل» به دليل شكست «هوش مصنوعي سيري» (Siri’s AI) پس از ضرر ۹۰۰ ميليارد دلاري و كاهش فروش آيفون ۱۶ شكايت شد

از شركت «اپل» به دليل شكست «هوش مصنوعي سيري» (Siri’s AI) پس از ضرر ۹۰۰ ميليارد دلاري و كاهش فروش آيفون ۱۶ شكايت شد. به گزارش ايسنا، سهامداران شركت اپل اعلام كردند كه اين شركت آنها را در مورد آمادگي «هوش مصنوعي سيري» فريب داده و اين امر منجر به افت فروش آيفون، تغييرات مديريتي و كاهش ۹۰۰ ميليارد دلاري ارزش بازار شده است. به نقل از آي‌اي، شركت اپل با يك نبرد حقوقي جديد بر سر جاه‌طلبي‌هاي «هوش مصنوعي» خود مواجه است. سهامداران، يك دعواي حقوقي جمعي بابت كلاهبرداري اوراق بهادار عليه اين شركت مطرح كرده‌اند و آن را متهم مي‌كنند كه سرمايه‌گذاران را در مورد آمادگي ارتقاهاي مبتني بر «هوش مصنوعي سيري» گمراه كرده است. اين دادخواست كه در دادگاه سانفرانسيسكو ثبت شده است، ادعا مي‌كند كه اپل به دروغ اين تصور را ايجاد كرده كه قابليت‌هاي جديد «هوش مصنوعي»، تقاضا براي سري «آيفون ۱۶» را افزايش خواهد داد. در عوض، اپل به‌روزرساني‌هاي وعده داده شده سيري را به سال ۲۰۲۶ موكول كرده است. به گفته شاكيان، اين امر به كاهش شديد فروش آيفون و افت عمده سهام اين شركت منجر شده است.

 وعده‌هاي هوش مصنوعي در برابر شكاف‌هاي اجرايي

هسته اصلي اين پرونده، اعلاميه اپل در «كنفرانس جهاني توسعه‌دهندگان» (WWDC) در ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۳) بود. در طول اين رويداد، اين شركت از «هوش مصنوعي اپل» (Apple Intelligence) رونمايي كرد و آن را به عنوان يك گام بزرگ رو به جلو معرفي كرد. اين ارتقا، وعده «سيري» شخصي‌تر و آگاه‌تر را مي‌داد كه قادر به مديريت وظايف در سراسر برنامه‌ها و درك روال‌هاي كاربر بود. اين شكايت بيان مي‌كند كه اين شركت هيچ نمونه اوليه كارآمدي آماده نداشته است و نمي‌توانست به‌طور منطقي باور داشته باشد كه اين ويژگي‌ها هرگز براي سري «آيفون ۱۶» آماده خواهند شد. نشانه‌هاي مشكل‌ساز به‌طور عمومي در مارس ۲۰۲۵ (اسفند ۱۴۰۳) در سامانه‌هاي اپل ظاهر شد. اپل رسماً تأخير در به روزرساني‌هاي «سيري» را اعلام كرد و آنها را به سال ۲۰۲۶ موكول كرد. اين شركت همچنين پرسنل كليدي را جابه‌جا كرد و معاون ارشد يادگيري ماشين و استراتژي «هوش مصنوعي» خود را از اين پروژه كنار گذاشت.
     عدم موفقيت كنفرانس خبري اپل ۲۰۲۵
زماني كه كنفرانس خبري اپل در سال ۲۰۲۵ فرا رسيد، سخنراني اصلي اپل به سختي به بروزرساني «سيري» اشاره‌ داشت. «كرگ فدريگي» (Craig Federighi)، معاون ارشد مهندسي نرم‌افزار اپل، به‌طور خلاصه به اين موضوع پرداخت. وي گفت: همانطور كه قبلاً بيان كرده بوديم، ما به كار خود براي ارايه ويژگي‌هايي كه «سيري» را حتي شخصي‌تر مي‌كنند، ادامه مي‌دهيم. اين كار براي رسيدن به استاندارد كيفي بالاي ما به زمان بيشتري نياز داشت و ما مشتاقانه منتظريم تا در سال آينده اطلاعات بيشتري در مورد آن به اشتراك بگذاريم. اين تأخير يك ساله به عنوان يك زنگ خطر تلقي شد. تحليلگران انتظار پيشرفت‌هاي بزرگي را داشتند و لحن محتاطانه اپل، ترس‌ها را تأييد كرد كه اين شركت در رقابت «هوش مصنوعي» عقب افتاده است. سهام اپل از تاريخ ۲۶ دسامبر ۲۰۲۴ تاكنون، تقريباً ۲۵ درصد كاهش يافته است. اين كاهش حدود ۹۰۰ ميليارد دلار از ارزش بازار آن را از بين برده است. سهامداران اين شركت به دنبال بازيابي، صدها ميليارد دلار از ضررهايي هستند كه ادعا مي‌كنند متحمل شده‌اند. اپل هنوز به‌طور عمومي به اين اتهامات پاسخ نداده است.

مشكلات گسترده‌تر هوش مصنوعي

عرضه «هوش مصنوعي اپل» با موانع متعددي روبرو بوده است. با وجود راه‌اندازي اين سامانه در اكتبر ۲۰۲۴ (مهر ۱۴۰۳)، قابليت‌هاي آن به تدريج عرضه شدند. بسياري از ارتقاهاي اصلي براي كاربران آيفون به تعويق افتادند و مشكلات كيفيتي نيز مطرح شد. گزارش‌ها نشان دادند كه «سيري» ارتقا يافته تنها در دو سوم مواقع در مرحله توسعه به درستي كار مي‌كرد و براي انتشار مناسب نبود. پاسخ اپل شامل تغيير استراتژي و همكاري با شركت «اوپن اي‌آي» (OpenAI) براي پر كردن شكاف‌هاي عملكردي بود. رقابت اين شركت با انباشته شدن تأخيرها، در حال داغ شدن است. اپل همچنان در چين با مشكل مواجه است، زيرا در آنجا برندهاي بومي مانند شيائومي و آنر از قبل قابليت‌هاي «هوش مصنوعي» قدرتمندي را ارايه داده‌اند.