تبليغات به واتس‌آپ مي‌آيد

۱۴۰۴/۰۳/۲۸ - ۰۱:۴۲:۳۵
|
کد خبر: ۳۴۶۳۰۵

برخلاف صاحبان قبلي واتس‌آپ كه از تبليغات دوري مي‌كردند، مارك زاكربرگ، مديرعامل «متا»، قصد دارد اين پيام‌رسان را به يك تجارت بزرگ تبديل كند كه شامل تبليغات آنلاين مي‌شود.

برخلاف صاحبان قبلي واتس‌آپ كه از تبليغات دوري مي‌كردند، مارك زاكربرگ، مديرعامل «متا»، قصد دارد اين پيام‌رسان را به يك تجارت بزرگ تبديل كند كه شامل تبليغات آنلاين مي‌شود. به گزارش ايسنا، يازده سال از زماني كه فيس بوك، واتس‌آپ را به قيمت ۱۹ ميليارد دلار خريداري كرد، طول كشيد، اما شركت «متا» در‌نهايت تبليغات را به واتس‌آپ مي‌آورد و تغييري بزرگ را براي اپليكيشني كه بنيانگذاران آن از تبليغات اجتناب مي‌كردند، رقم مي‌زند. «متا»، روز دوشنبه، اعلام كرد كه كسب‌ و كارها از اين پس مي‌توانند به اصطلاح آگهي‌هاي وضعيتي (استاتوس) را در واتس‌آپ نمايش دهند كه كاربران را به تعامل با تبليغ‌كنندگان از طريق ويژگي‌هاي پيام‌رساني اين برنامه ترغيب مي‌كند. تبليغات فقط به كاربران در تب «به‌روزرساني» واتس‌آپ نشان داده مي‌شود تا تبليغات را از مكالمات شخصي افراد جدا كند. علاوه بر اين، «متا» از طريق تبليغات جست‌وجو و اشتراك، درآمدزايي از ويژگي كانال‌هاي واتس‌آپ را آغاز خواهد كرد. همان‌طور كه مديرعامل «متا» در سال ۲۰۲۲ گفته بود، شروع تبليغات در اين برنامه پيام‌رسان، گام مهمي در برنامه‌هاي مارك زاكربرگ، براي تبديل واتس‌آپ به «فصل بعدي» در تاريخ شركتش است. در حال حاضر، «متا» به تبليغ‌كنندگان اجازه مي‌دهد تا تبليغات به اصطلاح كليكي را در فيس‌بوك و اينستاگرام اجرا كنند كه كاربران را به واتس‌آپ هدايت مي‌كند تا بتوانند مستقيما با كسب و كارها، تعامل كنند. زاكربرگ در آوريل به تحليلگران گفت: پيام‌رساني بين برندها و مصرف‌كنندگان، بايد ستون بعدي كسب‌ و كار ما باشد و افزود: واتس‌آپ اكنون بيش از سه ميليارد كاربر ماهانه دارد كه بيش از ۱۰۰ ميليون نفر در امريكا هستند و به سرعت در آنجا رشد مي‌كنند. اكنون، شركت‌ها مي‌توانند اين نوع تبليغات را در خود واتس‌آپ نمايش دهند. تبليغات استاتوس جديد در تب «به‌روزرساني‌هاي كاربر» بخش «استاتوس» ظاهر مي‌شود كه مي‌تواند براي اشتراك‌گذاري تصاوير، ويديوها و متن‌هايي كه مشابه استوري‌هاي اينستاگرام، پس از ۲۴ ساعت ناپديد مي‌شوند، استفاده شود. از زماني كه «متا» در سال ۲۰۱۴، واتس‌آپ را خريد، اين اپليكيشن پيام‌رسان در سراسر جهان به رشد خود ادامه داده است. اما برخلاف فيس بوك، اينستاگرام و اخيرا تردز، واتس‌اپ هرگز اجازه تبليغات را نداده است. جان كوم و برايان اكتون، بنيانگذاران واتس‌آپ، صنعت تبليغات را به ديده تحقير مي‌نگريستند و اين دو نفر پس از اختلاف با مديراني كه مشتاق بودند تبليغاتي و ساير اقداماتي را كه مورد قبول آنها نبود، به فيس بوك تزريق كنند، اين شركت را ترك كردند. اين شركت شبكه اجتماعي، درآمد واتس‌آپ را فاش نمي‌كند، اما تحليلگران پيش از اين، درآمد اين اپليكيشن را بين ۵۰۰ ميليون دلار تا يك ميليارد دلار از محل دريافت هزينه ابزارها و خدمات از كسب‌ و كارها تخمين زده‌اند. نيكيلا سرينيواسان، رييس محصولات پيام‌رسان تجاري «متا»، جمعه گذشته گفت: متا از «اطلاعات بسيار ابتدايي» براي توصيه تبليغاتي براي نمايش كاربران واتس‌اپ استفاده خواهد كرد. اين اطلاعات، شامل كشور، شهر، دستگاه، زبان و داده‌هاي شخص مانند افرادي كه آنها را دنبال مي‌كنند يا نحوه تعامل آنها با تبليغات، مي‌شود. اين شركت تب «به‌روزرساني‌هاي» واتس‌آپ را در ژوئن سال ۲۰۲۳ به همراه ويژگي «كانال‌ها» راه‌اندازي كرد كه به افراد و سازمان‌ها اجازه مي‌دهد برخلاف مكالمات شخصي، پيام‌هاي پخش و به‌روزرساني‌ها را براي دنبال‌كنندگان خود ارسال كنند. «متا» روز دوشنبه اعلام كرد كه اين شركت همچنين از ويژگي كانال‌ها، كسب درآمد خواهد كرد. سازمان‌ها و افرادي كه سرپرست كانال هستند، اكنون مي‌توانند زماني كه شخصي، كانال‌هاي مربوطه را از طريق دايركتوري جست‌وجو مي‌كند، پول خرج كنند تا نمايان شدن كانال‌هاي مربوطه را افزايش دهند. «متا»، روز دوشنبه، اعلام كرد علاوه بر اين، مديران كانال مي‌توانند براي دسترسي به به‌روزرساني‌ها و محتواي انحصاري، هزينه اشتراك ماهانه از كاربران دريافت كنند.