برگزاري پايلوت آزمون نهايي به خط بريل براي دانشآموزان نابينا
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنايي اعلام كرد: امسال براي نخستينبار، آزمونهاي نهايي دانشآموزان با آسيب بينايي در پنج استان به صورت پايلوت و با استفاده از سوالات بريل برگزار شد.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنايي اعلام كرد: امسال براي نخستينبار، آزمونهاي نهايي دانشآموزان با آسيب بينايي در پنج استان به صورت پايلوت و با استفاده از سوالات بريل برگزار شد. به دليل نبود مصحح بريل خوان، هر دانشآموز از معلم رابط بهرهمند شد. در ساير استانها، آزمونها به روش منشي و وقت اضافه برگزار گرديد. مژگان فرهبد، در خصوص نحوه برگزاري آزمونهاي نهايي براي دانشآموزان با آسيبهايي بينايي گفت: امسال در سال تحصيلي ۱۴۰۴-۱۴۰۳ امتحانات نهايي در پنج استان از جمله تهران، خراسان رضوي، فارس، اصفهان و آذربايجان شرقي به صورت پايلوت و بريل برگزار شد. اين عضو هيات علمي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بيان اينكه در دو پايه يازدهم و دوازدهم ۱۳۰ دانشآموزان وجود دارد كه براي ۷۷ دانشآموز، سوالات به صورت بريل در اختيارشان قرار گرفت اما پاسخهاي آنان به صورت نوشتاري بود افزود: به دليل آنكه مصحح بريل خوان نداشتيم، براي هر دانشآموز يك معلم رابط در نظر گرفته شده است. وي با بيان اينكه دروسي كه براي امتحانات نهايي به صورت بريل در نظر گرفته شده، در پايه يازدهم زبان انگليسي و زبان عربي و در پايه دوازدهم نيز شامل زبان انگليسي، عربي، فارسي، رياضي، فلسفه و جغرافيا و علوم و فنون ادبي۳ است ادامه داد: علت انتخاب اين دروس به عنوان بريل اين بود كه نياز به منشي متخصص داشتند، بنابراين بايد به صورت بريل ارايه ميشدند. در زمان برگزاري آزمون، كارشناسان از حوزههاي برگزاري امتحانات استانها بازديد ميداني داشتند كه نظرات و بررسيهاي آنان مثبت بوده است. فرهبد با بيان اينكه طبق مجموعه نظرات دريافتي براي سال بعد برنامهريزيها انجام ميشود كه آيا تعداد استانهاي منتخب را افزايش دهيم يا در كل كشور اجرا شود؟ گفت: در ساير استانها شيوه برگزاري آزمون نهايي به شيوه سال گذشته يعني داشتن منشي و وقت اضافه بوده است.