انتقام مكزيك از گوگل
ديدهبان ضد انحصارطلبي مكزيك، تا هفته آينده در مورد اينكه آيا گوگل انحصار غيرقانوني در تبليغات ديجيتال در اين كشور ايجاد كرده است يا خير، حكم صادر خواهد كرد و ممكن است اين غول امريكايي را به جريمه سنگيني محكوم كند. به گزارش ايسنا، اسناد عمومي نشان ميدهد كه اين حكم ميتواند به جريمهاي معادل هشت درصد از درآمد سالانه اين غول فناوري در مكزيك، منتهي شود.
ديدهبان ضد انحصارطلبي مكزيك، تا هفته آينده در مورد اينكه آيا گوگل انحصار غيرقانوني در تبليغات ديجيتال در اين كشور ايجاد كرده است يا خير، حكم صادر خواهد كرد و ممكن است اين غول امريكايي را به جريمه سنگيني محكوم كند. به گزارش ايسنا، اسناد عمومي نشان ميدهد كه اين حكم ميتواند به جريمهاي معادل هشت درصد از درآمد سالانه اين غول فناوري در مكزيك، منتهي شود. اگرچه گوگل، نتايج دقيق درآمد را بر اساس كشور منتشر نميكند، اما اين جريمه احتمالي ميتواند يكي از بزرگترين جريمههايي باشد كه تاكنون توسط كميسيون رقابت اقتصادي فدرال مكزيك (Cofece)، صادر شده است. اين نهاد ناظر تا ۱۷ ژوئن، تصميم خود را اعلام خواهد كرد. طبق قانون مكزيك، هشت درصد از درآمد سالانه يك شركت، حداكثر جريمه براي اقدامات انحصارگرايانه است. كميسيون رقابت اقتصادي فدرال مكزيك، اين شركت را به ايجاد انحصار موثر در بازار تبليغات ديجيتال مكزيك متهم كرده است. تحقيقات اين نهاد در مورد «گوگل مكزيك»، در سال ۲۰۲۰ آغاز شد و در سال ۲۰۲۳ احضاريهاي صادر شد و مرحله رسيدگي به اين پرونده آغاز شد. سپس گوگل فرصت داشت تا شواهدي عليه اين ادعاها ارايه دهد. يك شركت ميتواند براي صدور حكم منع انحصار تا زماني كه يك دادگاه تخصصي در مورد تاييد يا عدم تاييد آن تصميم بگيرد، درخواست كند. در حالي كه آلفابت (شركت مادر گوگل)، در گزارشهاي درآمدش، ارقام درآمد مشخصي براي مكزيك ارايه نميدهد، اين غول فناوري امريكايي بزرگترين شركتي است كه توسط نهاد ناظر بر انحصار مكزيك به چالش كشيده شده است. طبق نتايج مالي سال ۲۰۲۴، درآمد اين شركت براي منطقه «باقي قاره امريكا» كه شامل امريكاي لاتين نيز ميشود، حدود ۲۰.۴ ميليارد دلار بوده است. پايگاه داده كميسيون رقابت اقتصادي نشان ميدهد كه جلسه استماع شفاهي با گوگل در مورد اين پرونده كه يكي از مراحل نهايي در چنين مواردي محسوب ميشود، در ۲۰ مه برگزار شده است. لينا اورنلاس، مدير سياست عمومي و روابط دولتي در «گوگل مكزيك»، در سال ۲۰۲۰، در پاسخ به تحقيقات ضد رقابتي در مورد گوگل، در يك رويداد شركتي گفت: بزرگ بودن بد نيست. مهم اين است كه شما با محصولات خود، هيچ رقيبي را از ميدان به در نكنيد، حتي اگر محصولات شما بسيار كارآمد باشند، و به همين دليل است كه كاربران بيشتري داريد. كلوديا شينبائوم، رييسجمهور مكزيك، در پرونده ديگري، با گوگل درگير شده و عليه اين شركت امريكايي به دليل تصميمش براي تغيير نام «خليج مكزيك» به «خليج امريكا» براي كاربران امريكايي برنامه «نقشه گوگل»، شكايتي را مطرح كرده است. در اين شكايت استدلال شده است كه گوگل اختيار تغيير نام اين منطقه را ندارد. اگر ديدهبان مكزيكي عليه گوگل حكم دهد، منعكسكننده مشكلات حقوقي اين غول فناوري در امريكا خواهد بود. يك قاضي منطقهاي امريكايي، سال گذشته، حكم داد كه گوگل، انحصار غيرقانوني در جستوجوي آنلاين و تبليغات مرتبط با آن دارد. بر اساس گزارش رويترز، در يك پرونده جداگانه، يك قاضي فدرال گفت كه گوگل نفوذ غيرقانوني بر دو بازار فناوري تبليغات آنلاين دارد و وزارت دادگستري اعلام كرد كه گوگل بايد حداقل «گوگل اد منيجر» خود را كه شامل سرور تبليغات ناشر شركت و تبادل تبليغات آن است، بفروشد.