پنجره ملي خدمات دولت هوشمند چه امكاناتي دارد؟

۱۴۰۴/۰۳/۲۲ - ۰۱:۳۳:۴۵
|
کد خبر: ۳۴۵۸۵۳

تعداد كاربران پنجره ملي خدمات دولت هوشمند ۶۴.۶۳ ميليون نفر است و از ابتداي دولت چهاردهم و با تلاش‌هاي انجامي براي ارايه خدمات باكيفيت و نوآورانه، حدود ۱۴ ميليون كاربر به پنجره ملي خدمات دولت هوشمند اضافه شده كه نشان‌دهنده اعتماد عمومي به خدمات و موفقيت دولت در بهبود زيرساخت‌هاي ديجيتال است.

تعداد كاربران پنجره ملي خدمات دولت هوشمند ۶۴.۶۳ ميليون نفر است و از ابتداي دولت چهاردهم و با تلاش‌هاي انجامي براي ارايه خدمات باكيفيت و نوآورانه، حدود ۱۴ ميليون كاربر به پنجره ملي خدمات دولت هوشمند اضافه شده كه نشان‌دهنده اعتماد عمومي به خدمات و موفقيت دولت در بهبود زيرساخت‌هاي ديجيتال است. مجيد فولاديان- مديركل توسعه كيفيت و پايش خدمات دولت هوشمند سازمان فناوري اطلاعات ايران- در گفت‌وگو با ايسنا، درباره پنجره ملي خدمات دولت هوشمند اظهار كرد: پنجره ملي خدمات دولت هوشمند به نشاني my.gov.ir، سامانه‌اي جامع و يكپارچه است كه با هدف تسهيل دسترسي به خدمات دولتي، ارتقاي كيفيت خدمات عمومي و افزايش شفافيت طراحي شده است. او گفت: اين سامانه، خدمات و اطلاعات دستگاه‌هاي دولتي را در يك بستر ديجيتال گردآوري كرده و به شهروندان امكان مي‌دهد به‌صورت يكپارچه و از طريق يك پلتفرم واحد به خدمات مورد نياز خود دسترسي يابند. وي افزود: بر اساس بند (ج) ماده (۱۰۷) برنامه هفتم توسعه، دستگاه‌هاي اجرايي مكلف‌اند تا پايان سال اول اجراي برنامه، خدمات خود را به‌صورت برخط و امن ارايه دهند و حداقل ۲۰ درصد از خدمات الكترونيكي خود را براي اشخاص حقيقي بالاي ۱۸ سال و اشخاص حقوقي، به‌صورت هوشمند، بدون نياز به مراجعه حضوري، دخالت انساني يا ارايه مدارك كاغذي، از طريق اين سامانه فراهم كنند. اين پلتفرم با ايجاد تجربه‌اي كارآمد و كاربرمحور، به‌دنبال مدرن‌سازي خدمات دولتي، پاسخگويي به نيازهاي جامعه و افزايش رضايت شهروندان است. فولاديان درباره مهم‌ترين فعاليت‌هاي اين پنجره توضيح داد: ورود امن بدون پيامك يكي از مهم‌ترين فعاليت اين سامانه است. با بهره‌گيري از الگوريتم تأييد هويت چندمرحله‌اي مبتني بر تطبيق عدد يكتا، امكان ورود ايمن بدون نياز به كد OTP فراهم شده است تا سرعت دسترسي افزايش يابد و از حملاتي مانند سرقت OTP يا Replay Attack جلوگيري شود. وي ادامه داد: اين سامانه با استفاده از فناوري‌هاي نوين، احراز هويت را در چهار سطح ارايه مي‌دهد. سطح يك با ارسال كد OTP به شماره تلفن همراه، سطح دو با استفاده از سرويس‌هاي پايه مانند سرويس شاهكار يا استعلام هويتي ثبت احوال، سطح سه با زنده‌سنجي و تطبيق عكس كارت ملي با چهره افراد، و سطح چهار با بهره‌گيري از امضاي ديجيتال براي تراكنش‌هاي رسمي و قانوني. همچنين اين سامانه به عنوان درگاهي واحد، امكان دسترسي به خدماتي مانند ثبت‌نام در خدمات اجتماعي، صدور مجوزها و دريافت اطلاعات را فراهم مي‌كند. مديركل توسعه كيفيت و پايش خدمات دولت هوشمند سازمان فناوري اطلاعات ايران تأكيد كرد: علاوه بر موارد گفته شده شهروندان مي‌توانند بدون مراجعه حضوري، خدمات مورد نياز خود را به سرعت دريافت كنند كه اين امر هزينه‌هاي رفت‌وآمد و زمان صرف‌شده را كاهش مي‌دهد. اين اقدامات در راستاي تحقق دولت هوشمند، حذف مراجعات غيرضروري، جايگزيني استعلامات كاغذي با تبادل برخط اطلاعات و ارتقاي كيفيت خدمات انجام شده است. فولاديان با اشاره به وضعيت كنوني اين پنجره تشريح كرد: پنجره ملي خدمات دولت هوشمند در حال توسعه و بهبود مستمر است تا پاسخگوي نيازهاي روزافزون شهروندان و پيشرفت‌هاي فناوري باشد. در حال حاضر، از ۱۸۶ دستگاه اجرايي مشمول، ۱۴۹ دستگاه (از جمله بانك‌ها) به اين سامانه متصل شده‌اند. تعداد سامانه‌هاي متصل شامل ۲۰۷ سامانه اجرايي، ۵۷۶ سامانه دانشگاهي، ۱۸۸ سامانه بيمارستاني و ۸۳ سامانه شهرداري است. اين سامانه با تمركز بر افزايش امنيت اطلاعات و حفظ حريم خصوصي كاربران، نقش كليدي در تسهيل دسترسي به خدمات دولتي و بهبود كيفيت زندگي شهروندان ايفا مي‌كند. استمرار در بهبود زيرساخت‌ها و توجه به نظرات كاربران، موفقيت اين سامانه را تضمين خواهد كرد.

 

تعداد كاربران پنجره ملي خدمات

دولت هوشمند چقدر است؟

وي ادامه داد: تعداد كاربران پنجره ملي خدمات دولت هوشمند ۶۴.۶۳ ميليون نفر است و انتظار مي‌رود با افزايش آگاهي عمومي و توسعه زيرساخت‌هاي ديجيتال، تعداد كاربران اين سامانه در آينده نزديك رشد چشمگيري داشته باشد كه به بهبود تعاملات دولت و مردم، افزايش شفافيت و كارايي منجر خواهد شد. به گفته مديركل توسعه كيفيت و پايش خدمات دولت هوشمند سازمان فناوري اطلاعات ايران از ابتداي دولت چهاردهم، با تلاش‌هاي اين دولت براي ارايه خدمات باكيفيت و نوآورانه، حدود ۱۴ ميليون كاربر به پنجره ملي خدمات دولت هوشمند اضافه شده است كه اين افزايش چشمگير، نشان‌دهنده اعتماد عمومي به خدمات ارايه‌شده و موفقيت دولت در بهبود زيرساخت‌هاي ديجيتال است. فولاديان گفت: دولت چهاردهم با استفاده از فناوري‌هاي روز، ساده‌سازي فرآيندهاي اداري و افزايش شفافيت، دسترسي آسان‌تر به خدمات دولتي را فراهم كرده كه نه‌تنها زندگي روزمره شهروندان را تسهيل كرده، بلكه به رونق كسب‌وكارها و افزايش بهره‌وري كمك كرده است. اين روند، نويدبخش توسعه پايدار و بهبود كيفيت زندگي شهروندان در آينده است. وي در پاسخ به اين سوال كه چه دستگاه‌هايي در اتصال به اين سامانه پيشتاز هستند، اظهار كرد: برخي دستگاه‌هاي اجرايي با درصد اتصال بالا به پنجره ملي خدمات دولت هوشمند، پيشتاز در ارايه خدمات الكترونيكي هستند. از جمله اين دستگاه‌ها مي‌توان به سازمان تامين اجتماعي، سازمان امور مالياتي كشور، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تعزيرات حكومتي و ... اشاره كرد. اين همكاري‌ها نه‌تنها كيفيت خدمات را بهبود بخشيده، بلكه به توسعه پايدار و هوشمندسازي كشور كمك كرده است. انتظار مي‌رود با افزايش تعداد دستگاه‌هاي متصل، دسترسي به خدمات دولتي براي شهروندان آسان‌تر شود. مديركل توسعه كيفيت و پايش خدمات دولت هوشمند سازمان فناوري اطلاعات ايران گفت: سامانه ميخك كه خدمات كنسولي و تسهيلگري براي ايرانيان خارج از كشور ارايه مي‌دهد، به‌دليل تفاوت فرآيندها با خدمات اين سامانه، هنوز به‌طور كامل ادغام نشده است. با اين حال، مذاكراتي براي امكان اتصال كاربران داراي كد ملي و شماره موبايل ثبت‌شده انجام شده است. همچنين، شركت هواپيمايي خدمات ويژه همكاري لازم را براي اتصال انجام نداده است. انتظار مي‌رود با توجه به اهميت موضوع، اين دستگاه‌ها اقدامات لازم را براي اتصال به سامانه انجام دهند تا دسترسي به خدمات بهبود يابد. فولاديان در پايان گفت: بر اساس قوانين بودجه دو سال اخير، دستگاه‌هاي اجرايي موظف به طراحي پنجره واحد دستگاهي و اتصال آن به پنجره ملي خدمات دولت هوشمند براي هوشمندسازي خدمات هستند. از مجموع ۳۵۰۸ خدمت مشمول، ۷۸۰ خدمت به عنوان خدمت هوشمند تأييد شده‌اند كه معادل ۲۲.۲ درصد از كل خدمات است.