انتقاد از هزينه‌هاي اضافي برخي مديران شهرداري تهران

جلسه اضطراري براي خانه انديشمندان؛ شوراي شهر در پي راه‌حل

۱۴۰۴/۰۳/۲۱ - ۰۱:۰۷:۳۶
|
کد خبر: ۳۴۵۷۳۵

در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران (20 خرداد ماه)، طرح موضعي ساماندهي بافت روستايي محله حكمت در منطقه يك تهران با هدف حفظ هويت تاريخي و توسعه پايدار اين محله تصويب شد.

در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران (20 خرداد ماه)، طرح موضعي ساماندهي بافت روستايي محله حكمت در منطقه يك تهران با هدف حفظ هويت تاريخي و توسعه پايدار اين محله تصويب شد. اين طرح با تأكيد بر حفظ بناهاي تاريخي، اصلاح پهنه‌بندي، افزايش تراكم و توجه به نيازهاي زيست‌محيطي، به عنوان الگويي براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري مطرح شده است. محله حكمت كه در ناحيه هشت منطقه يك شهرداري تهران واقع شده و با محله‌هاي قيطريه و تجريش هم‌مرز است، با مشكلاتي از جمله فرسودگي بناها مواجه است. مهدي عباسي، عضو شوراي شهر تهران، ۴۲ درصد از قطعات محدوده فرسوده و در حال تخريب هستند و تعداد پلاك‌هاي فرسوده در اين محله ۵۰ پلاك است. در اين راستا، سازمان نوسازي طرحي را آماده كرده و به كميسيون شهرسازي ارسال كرده است. در اين طرح، پهنه‌بندي پيش‌بيني‌شده R۱۲۱ است و حداقل عرض معبر براي محله هشت متر در نظر گرفته شده است. همچنين، حفظ باغات موجود، توجه به نما، افزايش جمعيت به ۸۱۳ نفر، اصلاح پهنه‌بندي و تراكم حداقل سه و حداكثر سه طبقه و حفظ بناهاي تاريخي در طرح مورد توجه قرار دارد. نهايتاً با رأي مثبت اعضاي شوراي شهر، اين طرح تصويب شد.

در اين جلسه، همچنين ناصر اماني، عضو شوراي شهر، از «خاصه‌خرجي‌هاي» برخي مديران شهرداري انتقاد كرد. اوبا بيان اينكه در زمان مديريت قبلي در شهرداري تهران، انتشار عملكرد شهرداري بر روي كاغذ گلاسه و رنگي ممنوع بود، اظهار كرد كه حالا برخي مديران جوان تشريفات زياد دارند و هزينه‌هاي زيادي بابت تغيير دكور و مبلمان اتاق خود صرف كرده‌اند و «خاصه‌خرجي» مي‌كنند. او همچنين اشاره كرد كه كاركنان شهرداري شاهد هستند كه برخي مديران از بهترين رستوران‌هاي شهر غذا سفارش مي‌دهند.

 

ورود دو رام قطار مترو به تهران

به گزارش ايسنا، در جلسه ديروز محسن هرمزي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، كه در صحن علني شورا حضور داشت از ورود دو رام قطار از محل قرارداد با چين تا دي‌ماه سال جاري خبر داد. هرمزي با بيان اينكه در سه سال اخير توجه شوراي شهر بر رفع كمبودات حوزه حمل‌ونقل بوده است، گفت: «در اين دوره شبكه مترو توسعه داشته، به‌گونه‌اي كه ۳۹ كيلومتر مسير و ۱۹ ايستگاه مترو افتتاح شد؛ اما مطلوبيت سفر به دليل كمبود واگن ايجاد نشد.» معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران افزود كه قراردادي از سال ۹۶ در مورد ساخت و توسعه قطار مترو منعقد شد و نهايتاً در سال ۱۴۰۲ پيش‌پرداخت داده شد و ساخت واگن‌ها آغاز شد. با كمك وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه مشكلات رفع شد و عمليات ساخت واگن‌ها شروع شد و همزمان توسعه ۴۰ درصد افزايش ظرفيت واگن‌سازي تهران آغاز شده است. او تأكيد كرد كه در دي‌ماه سال جاري دو رام قطار تحويل و در اسفند ماه بر روي خط مترو مي‌آيد.

 

حل مشكل خانه انديشمندان

با ايجاد ساختار هيات امنايي

عباسي، رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران، اعلام كرد كه پيشنهاد تشكيل ساختار هيات امنايي براي خانه انديشمندان مي‌تواند مشكلات را حل كند.

او با بيان اينكه همه دوستان دوستدار علوم انساني هستند، گفت: «آقاي سروري با شهرداري در مورد هيات امنا توافق كرده و حالا اينكه سبك و مدل هيات امنا چگونه باشد، بايد بررسي شود.» وي ادامه داد: «اگر در علوم انساني درست كار نكنيم، نمي‌توانيم چالش‌هاي آتي را مديريت كنيم و اميدواريم با ايجاد هيات امنا مشكلات حل شود.»

مهدي اقراريان، عضو شورا، هم در تذكر پيش از دستور درباره خانه انديشمندان اظهار كرد: «تلاش ما بايد اين باشد كه اين مساله مديريت شود؛ من در هنگام اجراي حكم توسط دستگاه قضايي حضور داشتم و توافق شد خانه به كار خود ادامه دهد و هيچ‌گونه مداخله‌اي صورت نگيرد.» او افزود كه نامه‌اي از سوي ۱۱ عضو شوراي شهر امضاء شده است كه اين مساله از سوي هيات امنا دنبال شود. مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران هم در پاسخ به تذكرات اقراريان عنوان كرد: «تصميمات پيشنهادي در خصوص خانه انديشمندان با حضور شهردار و تعدادي معاونين بود اما خواهشم اين است كه دوستان در شهرداري به اين آتش دامن نزند و از اين سو دوستان ما در شورا اين مساله را به‌صورت‌هاي مختلف ديگر دنبال نكند.» چمران درمورد وضعيت منزل آيت‌الله طالقاني گفت: «در اين خصوص چند بار صحبت كرديم؛ فرزند او هم نسبت به اين مساله گلايه دارد. اين كار طولاني شده و بايد مشكل را حل كنيم. حيف است آن ساختمان به اين صورت بماند و مي‌توان به عنوان يك مركز فرهنگي و فعال از آن استفاده كنيم.» رييس شوراي اسلامي شهر تهران، همچنين با اشاره به نقش موثر پليس در مديريت حمل‌ونقل عمومي، بر لزوم هوشمندسازي سيستم‌هاي ترافيكي تأكيد كرد و گفت: «دوربين‌ها و چراغ‌هاي هوشمند بسيار در رفتار رانندگان تأثيرگذار هستند.» او درباره پاركينگ پاساژ علاءالدين در خيابان نوفل لوشاتو گفت: «اين ايراد را شهرداري گرفته كه فاصله پاساژ با پاركينگ زياد است. زمين در آنجا پيدا نمي‌شود؛ كاري كه بايد انجام شود اين است كه كسي كه مي‌خواهد پاركينگ بسازد، ابتدا بايد زمين پيدا كند و بعد پاركينگ ساخته شود.» چمران در خصوص آخرين وضعيت حريم تئاتر شهر بيان كرد: «تئاتر شهر دو صاحب دارد؛ هم شهرداري و هم وزارت ارشاد. مشخص نيست چه اتفاقي رخ مي‌دهد.»

به نظر مي‌رسد تصويب طرح موضعي ساماندهي بافت روستايي محله حكمت از سوي شوراي شهر پايتخت گامي مهم در راستاي حفظ هويت تاريخي و توسعه پايدار اين محله است. اين طرح با تأكيد بر حفظ بناهاي تاريخي، اصلاح پهنه‌بندي، افزايش تراكم و توجه به نيازهاي زيست‌محيطي، به عنوان الگويي براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري مطرح شده است. همچنين، انتقاد از هزينه‌هاي اضافي در شهرداري و ورود دو رام قطار مترو به تهران نشان‌دهنده تلاش براي بهبود زيرساخت‌هاي شهري و حمل‌ونقل عمومي است. پيشنهاد ايجاد ساختار هيات امنايي براي خانه انديشمندان و برگزاري جلسه اضطراري براي اين خانه، نشان‌دهنده عزم شوراي شهر تهران براي حل مشكلات فرهنگي و اجتماعي است.