پيامدهاي بحران بي‌‌برقي در صنايع

۱۴۰۴/۰۳/۲۰ - ۰۱:۳۶:۵۲
|
کد خبر: ۳۴۵۶۳۰

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با هشدار نسبت به ادامه بحران قطعي برق در ايران، گفت: اگر اين مشكلات طولاني شود، قاعدتا جداي از دست رفتن منابع مالي و سرمايه‌هاي كشور، شاهد انتقال شركت‌ها همراه با كارآفرينان خواهيم بود.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با هشدار نسبت به ادامه بحران قطعي برق در ايران، گفت: اگر اين مشكلات طولاني شود، قاعدتا جداي از دست رفتن منابع مالي و سرمايه‌هاي كشور، شاهد انتقال شركت‌ها همراه با كارآفرينان خواهيم بود. حسن فروزان‌فرد، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به ادامه قطعي برق براي صنايع در هفته‌هاي اخير، گفت: ناترازي انرژي و قطعي برق زمينه افزايش قيمت محصولات را فراهم مي‌كند زيرا وقتي زمان توليد كاهش مي‌يابد يا بهم‌ريختگي برنامه توليد اتفاق مي‌افتد، اندازه توليد به ازاي هر واحد از زمان، كاهش و هزينه‌هاي سر بار افزايش پيدا مي‌كند. نايب‌رييس كميسيون سرمايه‌گذاري و تأمين مالي اتاق ايران افزود: وقتي ما در هفته به جاي ۴۴ ساعتِ در اختيار، تنها ۲۰ تا ۳۰ ساعت در اختيار داريم، خط‌هاي توليد كار نمي‌كنند و توليد در اندازه استاندارد خود انجام نمي‌شود؛ اما بقيه هزينه‌هاي توليد در جاي خود هستند؛ بنابراين به‌شدت به قيمت تمام‌شده كالاهاي توليدي بسته به صنعت مربوطه فشار مي‌آيد. فروزان‌فرد در پاسخ به اين سوال كه «كدام صنايع بيشتر درگير قطعي برق بوده‌اند؟» گفت: قطعي برق در شهرك‌هاي صنعتي اتفاق افتاده و به همين دليل صنايع گوناگون درگير اين چالش بوده و هستند. صنايع مختلف متناسب با نوع تكنولوژي و اينكه ۲۴ ساعته يا پارت‌تايم هستند آسيب متفاوتي مي‌بينند. به گفته وي، برخي از خطوط توليد به صورت دايم فعاليت مي‌كنند و توقف حاصل از قطعي برق مي‌تواند بي‌نظمي‌هاي فراوان و دورريز و آسيب‌هاي جنبي ديگر ايجاد كند. عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با اشاره به قطعي دو روزه يا بيشتر برق در هر هفته براي صنايع، گفت: صنايع گاها كل روز را برق ندارند. قطعي‌هاي مكرر برق زمينه عدم اجراي تعهدات را فراهم آورده و توقف يك هفته‌اي حمل و نقل هم مزيد بر علت شد تا تركيب نابساماني در برق و حمل و نقل، شرايط را براي صنايع پيچيده‌تر كند. فروزان‌فرد در پاسخ به اين سوال كه «آيا افزايش هزينه حمل و نقل بر قيمت كالاها تاثير مي‌گذارد يا خير؟» گفت: افزايش هزينه حمل و نقل بسته به نوع محصول و وزن آن، حتما بر قيمت محصول اثر مي‌گذارد و اين حجم و ارزش افزوده كالاست كه ميزان اين تاثير را تعيين مي‌كند. وي افزود: به هر حال، پيش‌بيني ما افزايش ۳۰ تا ۴۰ درصدي در تعرفه حمل و نقل است. نايب‌رييس كميسيون سرمايه‌گذاري و تأمين مالي اتاق ايران با بيان اينكه موضوع قطعي برق و كمبود انرژي يك موضوع جدي است، گفت: ما با عنوان «ناترازي انرژي» موضوع بحران انرژي را سبك‌تر جلوه مي‌دهيم، در حالي كه امسال فاصله عرضه و تقاضاي برق، جدي و قابل توجه است و از جنس ناترازي نيست، بلكه يك بحران جدي است!