نقش هدايت تحصيلي در ساخت آينده شغلي دانشآموزان
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بااشاره به نقش كليدي هدايت تحصيلي در ساخت آينده شغلي و تحصيلي دانشآموزان گفت: فرآيند هدايت تحصيلي بايد مبتني بر چهار عامل علاقه، استعداد، امكان اجرا و نياز جامعه باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بااشاره به نقش كليدي هدايت تحصيلي در ساخت آينده شغلي و تحصيلي دانشآموزان گفت: فرآيند هدايت تحصيلي بايد مبتني بر چهار عامل علاقه، استعداد، امكان اجرا و نياز جامعه باشد. لازم است اين فرآيند در دوره متوسطه اول به عنوان مرحله استعداديابي و هويتيابي بهدرستي اجرا شود تا دانشآموزان بتوانند انتخابي آگاهانه و هدفمند داشته باشند. مصطفي آذركيش در نشست برخط همانديشي معاونان آموزش متوسطه ادارات كل آموزش و پرورش قطب ۵ كشوري با تأكيد بر اهميت نقش كارشناسان استاني در فرآيند سياستگذاري و تصميمسازي آموزشي، خواستار تحول در نظام هدايت تحصيلي و توسعه كيفيت و عدالت آموزشي در سراسر كشور شد. وي با اشاره به نقش كليدي هدايت تحصيلي در ساخت آينده شغلي و تحصيلي دانشآموزان، تصريح كرد: فرآيند هدايت تحصيلي بايد مبتني بر چهار عامل علاقه، استعداد، امكان اجرا و نياز جامعه باشد. لازم است اين فرآيند در دوره متوسطه اول به عنوان مرحله استعداديابي و هويتيابي بهدرستي اجرا شود تا دانشآموزان بتوانند انتخابي آگاهانه و هدفمند داشته باشند. عضو شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به افزايش اقبال به هنرستانها و آموزشهاي مهارتي، افزود: براساس تأكيد وزير آموزش و پرورش، بايد با برنامهريزي دقيق، از مرز۵۰درصد در پوشش آموزشهاي فنيوحرفهاي و كاردانش عبور كنيم. اين هدف، مستلزم استفاده بهينه از ظرفيتهاي موجود، از جمله تعامل سازنده با دستگاههاي اجرايي، بخش خصوصي وبه ويژه سازمان فنيوحرفهاي كشور كه آمادگي خود را براي دراختيار قرار دادن فضاهاي آموزشي اعلام كردهاند. وي همچنين با اشاره به لزوم ارتقاي كيفيت آموزشي و توسعه عدالت آموزشي، اظهار كرد: غنيسازي محيطهاي يادگيري، گسترش پژوهشسراهاي دانشآموزي و تقويت ارتباطات درون و برونسازماني، ازجمله محورهاي اصلي تحقق نهضت عدالت آموزشي در وزارت آموزش و پرورش است. اين مهم بايد به صورت متوازن در همه مناطق كشور، بهويژه در مناطق كمبرخوردار، پيگيري شود.