پيامدهاي توقف افزايش پلكاني نرخ انرژي
مديرعامل پيشين شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي گفت: اگر روند افزايش قيمت پلكاني سوخت كه از دهه ۸۰ در دستور كار قرار گرفته بود؛ ادامه پيدا كرده بود ما به نتيجه مطلوب و هدف تعيين شده ميرسيديم.
مديرعامل پيشين شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي گفت: اگر روند افزايش قيمت پلكاني سوخت كه از دهه ۸۰ در دستور كار قرار گرفته بود؛ ادامه پيدا كرده بود ما به نتيجه مطلوب و هدف تعيين شده ميرسيديم. يعني هم قيمت واقعي ميشد، هم جلوي قاچاق را ميگرفتيم و هم اينكه اقتصاد خود را با اين روند تنظيم ميكرد، قيمتها نيز به شكل مناسبي بالا رفته و به واقعي شدن نزديك ميشديم.
عباس كاظمي در گفتوگو با ايلنا، در ارزيابي تغييرات نرخ گازوييل اظهار داشت: به اعتقاد بنده در تغيير و اصلاح نرخ هر يك از حاملهاي انرژي از جمله گازوييل نبايد افزايش به يكباره شارپي و سريع اتفاق بيفتد، يعني نبايد به يكباره قيمت ۱۰۰ صددرصد شود نبايد پرش قيمتي عجولانه داشته باشيم. وي افزود: افزايش قيمت بايد حساب و كتاب داشته باشد اما موضوع مهمتر اين است كه دولت بايد به تدريج از تجارت انرژي خارج شود، دولت نبايد هم تاجر و هم سياستگذار انرژي باشد، چراكه اين رويه باعث ميشود در بسياري جوانب نتواند نتيجه مطلوب را حاصل كند و اولين نتيجه اين اقدام نيز تورم است، وقتي سوخت گران شود پول وارد حساب جاري شده و تورم را بالا ميبرد و نتيجه مطلوب و هدف مورد نظر تحقق نخواهد يافت.
مديرعامل پيشين شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي گفت: رشد قيمت در هر كالايي به خصوص در حوزه حاملهاي انرژي بايد پلكاني و با حساب و كتاب باشد و مردم نيز آمادگي لازم را داشته باشند، ابتدا بايد زيرساختها ايجاد شود و بعد اقدام به افزايش بهاي كالا كنيم، اين خوشسليقگي نيست كه قيمت را با شيب تند به بالا سوق دهيم.
وي در ادامه با بيان اينكه افزايش قيمت روي كاهش قاچاق تاثيرگذار خواهد بود، تصريح كرد: اما ابتدا بايد ببينيم افزايش قيمت تا چه ميزان امكانپذير است اگر روند افزايش قيمت پلكاني كه از دهه ۸۰ در دستور كار قرار گرفته بود ادامه پيدا كرده بود ما به نتيجه مطلوب و هدف تعيين شده ميرسيديم، يعني هم قيمت واقعي ميشد، هم جلوي قاچاق را ميگرفتيم و هم اينكه اقتصاد خود را با اين روند تنظيم ميكرد، قيمتها نيز به شكل مناسبي بالا رفته و به واقعي شدن نزديك ميشديم اما اين برنامه متوقف شد و اكنون اگر به يكباره و با شدت قيمت را بالا ببريم راهكار درستي نيست زيرا به سيستم شوك وارد ميكند. كاظمي با بيان اينكه قيمت حاملهاي انرژي بايد باهم تناسب داشته باشند، خاطرنشان كرد: اگر قيمت منطقي باشد مصرفكننده خود را مديريت ميكند اما اكنون اين امكان وجود ندارد، زيرا با روند رشد يكباره قيمت؛ هزينه حمل و نقل عمومي، بار و مسافر بهشدت و بهطور عجيب و غريب بالا ميرود و در نتيجه قيمت كالاها و سفر نيز افزايش مييابد. در هر حال اگر ۲۰ سال قبل افزايش پلكاني قيمتها اجرايي ميشد روي كنترل مصرف و كاهش قاچاق تاثيرگذار بود و اكنون به نتيجه مطلوب در حوزه سوخت دست يافته بوديم.