پاسخ معاونتهاي آموزش ابتدابي و آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به گزارش «تعادل»
مديرمسوول محترم روزنامه «تعادل»
با سلام و احترام؛
در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاريخ 12/03/1404 باعنوان «نبود عدالت آموزشي؛ حلقه مفقوده كيفيت بخشي آموزش» پاسخ معاونتهاي آموزش ابتدابي وآموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش را به استحضارمي رساند:
معاونت آموزش ابتدايي و آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همواره ارتقاي كيفيت آموزشي، كاهش فقر يادگيري را به عنوان اولويتهاي راهبردي خود تلقي نموده و در همين راستا، اقدامات متعددي را در سطح كشور طراحي و به مرحله اجرا درآورده است.
معاونت آموزش ابتدايي
بر اين اساس، برخي از مهمترين اقدامات صورتگرفته در سال تحصيلي جاري به شرح زير به اطلاع ميرسد:
1. اجراي طرح «حامي» (حمايت آموزشي مستمر از يادگيرندگان) با هدف شناسايي و پوشش دانشآموزان داراي اختلالات يادگيري از طريق ارايه خدمات آموزشي و مشاورهاي هدفمند؛
2. اصلاح روشهاي آموزش و تقويت فعاليتهاي گروهمحور در كلاس درس از طريق طراحي ۴۵۴ سناريوي آموزشي و توليد ۱۹۱ عنوان فيلم آموزشي جهت بهبود فرآيند ياددهي- يادگيري؛
3. تمركز بر تقويت مهارتهاي پايه دانشآموزان با اجراي برنامههايي نظير جشنواره جابربنحيان، فرصتهاي متنوع يادگيري، طرح نوروزي ارتقاي سواد خواندن و نوشتن و آموزش مهارتهاي ديجيتال؛
4. ارتقاي صلاحيتهاي حرفهاي معلمان با تشكيل ۱۶۰۱۵ اجتماع يادگيري و مشاركت بيش از ۲۹۴ هزار معلم در بستر سامانه شاد و برنامههاي آموزش مستمر؛
5. تشويق به خلاقيت و تبادل تجربيات معلمان در قالب برگزاري جشنواره اصلاح روشهاي تدريس در سطوح منطقهاي، استاني و ملي؛
6. شناسايي، جذب و آموزش دانشآموزان بازمانده از تحصيل: از مجموع ۱۹۵۷۷۹ كودك ۶ تا ۱۱ سال بازمانده از تحصيل، تاكنون ۲۷۰۳۵ نفر شناسايي و جذب شدهاند و پيگيري براي ساير موارد نيز در حال انجام است؛
7. تشكيل كميته تخصصي براي ارتقاي سواد پايه در دروس كليدي (رياضي، علوم، فارسي) و تدوين راهكارهايي براي بهبود جايگاه كشور در آزمونهاي بينالمللي مانند تيمز و پرلز؛
8. ايجاد دبيرخانه تخصصي ارتقاي سواد خواندن، نوشتن و حساب كردن در استان سمنان و توليد بستههاي يادگيري ويژه براي دانشآموزان، اوليا و معلمان؛
9. پايش مستمر عملكرد تحصيلي دانشآموزان در سطح استانها و ارايه بازخوردهاي اصلاحي و اجراي اقدامات كلينيكي به منظور بهبود روند يادگيري.
معاونت آموزش متوسطه
بر اين اساس، برخي از مهمترين اقدامات صورتگرفته در سال تحصيلي جاري به شرح زير به اطلاع ميرسد:
1. آموزش معلمان:
برگزاري دورههاي آموزشي و كارگاههاي تخصصي براي معلمان به منظور ارتقاء مهارتهاي تدريس و آشنايي با روشهاي نوين آموزشي.
2. برگزاري دورههاي جبراني:
ايجاد دورههاي جبراني براي دانشآموزاني كه در يادگيري دچار مشكل هستند، به ويژه در دروس اصلي مانند رياضي و زبان.
3. تقويت برنامههاي مشاورهاي:
راهاندازي برنامههاي مشاورهاي براي شناسايي و حل مشكلات يادگيري دانشآموزان.
4. استفاده از فناوري:
بهرهگيري از فناوريهاي نوين براي ارايه آموزشهاي آنلاين و دسترسي به منابع آموزشي.
5. برنامههاي فوقبرنامه:
ايجاد و تقويت برنامههاي فوقبرنامه كه به توسعه مهارتهاي اجتماعي و عاطفي دانشآموزان كمك كند.
6. ارزيابي و پايش مستمر:
انجام ارزيابيهاي مستمر براي شناسايي نقاط قوت و ضعف در فرآيند يادگيري و اصلاح برنامهها بر اساس نتايج به دست آمده.
7. حمايت از دانشآموزان مستعد:
شناسايي و حمايت از دانشآموزان مستعد و ارايه فرصتهاي آموزشي ويژه براي آنها.
خواهشمنداست دستورفرماييد، طبق قانون مطبوعات و رسانهها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت بگيرد.