غيرفعالسازي خودكار كارتهاي بازرگاني در صورت عدم ايفاي تعهدات
سيد جواد زماني، معاون امور استانها و تشكلهاي اتاق ايران طي نامهاي به روساي اتاقهاي سراسر كشور، جزييات اجراي فرآيند غيرفعالسازي خودكار كارتهاي بازرگاني با اعتبار بيش از يك سال در صورت عدم ايفاي تعهدات را ابلاغ كرد.
سيد جواد زماني، معاون امور استانها و تشكلهاي اتاق ايران طي نامهاي به روساي اتاقهاي سراسر كشور، جزييات اجراي فرآيند غيرفعالسازي خودكار كارتهاي بازرگاني با اعتبار بيش از يك سال در صورت عدم ايفاي تعهدات را ابلاغ كرد. به گزارش اتاق ايران آنلاين، غيرفعالسازي خودكار كارتهاي بازرگاني با اعتبار بيش از يك سال در راستاي ايجاد انضباط مالي و ساماندهي وضعيت كارتهاي بازرگاني فعال اتخاذ شده و با اجراي اين فرآيند، آن دسته از دارندگان كارتهاي بازرگاني كه اعتبار كارت آنها بيش از يك سال بوده و نسبت به پرداخت تعهدات مالي خود در موعد مقرر اقدام نكنند، پس از دريافت سه مرحله اخطار پيامكي، با غيرفعالسازي خودكار كارت در سامانه هوشمند كارت بازرگاني مواجه خواهند شد. بر اساس مصوبه مورخ ۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ هيات رييسه اتاق ايران و تعهدنامه مالي امضاشده توسط دارندگان كارتهاي بازرگاني با تاريخ اعتبار بيش از يك سال، اين دسته از فعالان اقتصادي موظف هستند در سررسيد سالانه از تاريخ صدور كارت، نسبت به پرداخت حقوق و مطالبات قانوني اتاق ايران اقدام كنند؛ به دنبال آن، در مصوبه شماره ۵/۱۰/۲/۷۷۳۲ مورخ ۲۶ دي ۱۴۰۳، هيات رييسه اتاق ايران تصميم گرفت مكانيسم اخطار پيامكي و غيرفعالسازي خودكار كارتهاي بدهكار در سامانه كارت هوشمند بازرگاني پيادهسازي شود. مطابق اين فرآيند، در صورت عدم ايفاي تعهدات مالي، سه پيامك در بازههاي زماني مشخص براي دارنده كارت ارسال ميشود:
پيامك اول: ۳۰ روز پيش از تاريخ سررسيد سالانه
پيامك دوم: ۱۵ روز پيش از تاريخ سررسيد
پيامك سوم: ۷ روز پس از تاريخ سررسيد
درصورتيكه دارنده كارت پس از دريافت اين سه اخطار، همچنان نسبت به پرداخت بدهي اقدام نكند، كارت بازرگاني او بهطور خودكار در سامانه غيرفعال خواهد شد.فعالسازي مجدد اين كارتها فقط پس از تعيين تكليف بدهي مالي با تأييد كتبي اتاق شهرستان مربوطه و بهصورت دستي در سامانه انجام ميشود. اين تأييد از طريق فعالسازي دستي گزينه مربوطه در پنل اتاقهاي شهرستان و صرفاً توسط مقام داراي اختيار از سوي رييس اتاق صادر خواهد شد. سيد جواد زماني، معاون امور استانها و تشكلهاي اتاق ايران در نامه به روساي اتاقهاي سراسر كشور تأكيد كرده است: «نظر به آنكه مستنداً به مصوبه مورخ ۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ هيات رييسه اتاق ايران و وفق تعهدنامه مالي كارتهاي بازرگاني با تاريخ اعتبار بيش از يك سال، دارندگان كارتهاي مذكور موظف به پرداخت حقوق و مطالبات قانوني اتاق ايران در سررسيد هر سال از تاريخ صدور كارت هستند، پيرو مصوبه شماره ۵/۱۰/۲/۷۷۳۲ مورخ ۲۶ دي ۱۴۰۳ مقرر شد در سامانه كارت هوشمند ترتيبي اتخاذ شود تا نسبت به ارسال پيامكهاي تعيين تكليف و ايفاي تعهدات مالي و غيرفعالسازي خودكار اين كارتها، در سه بازه زماني مشخص، اقدام شود».