بازگشت خودرو به بورس کالا؛ بازی برد-برد برای همه خواهد بود

۱۴۰۴/۰۳/۱۶ - ۱۱:۱۵:۰۱
کد خبر: ۳۴۵۲۴۳

در پی نشست مشترک مدیران ایران‌خودرو و بورس کالا، برنامه‌ریزی برای عرضه دوباره خودرو در بورس کالا آغاز شده است. تجربه موفق عرضه خودرو در سال ۱۴۰۱ نشان داد که این رویکرد نه‌تنها موجب افزایش تولید و سودآوری خودروسازان می‌شود، بلکه با حذف واسطه‌ها، دسترسی مصرف‌کنندگان به خودرو با قیمتی عادلانه‌تر را نیز تسهیل می‌کند.

اقتصادآنلاین – فرزاد حسن‌زاده؛ برگزاری نشستی مشترک میا کهن مدیران ایران‌خودرو و مدیران ارشد بورس کالا تأثیر مثبتی بر تابلوی معاملات نماد‌های خودرویی بر جای گذاشت.

در این دیدار مقرر شد بورس کالا در آینده‌ای نزدیک، شرایطی فراهم کند تا محصولات ایران‌خودرو در این بازار عرضه شوند.

عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در این نشست اعلام کرد که ورود به بورس کالا با هدف کاهش زیان شرکت، رهایی از قیمت‌گذاری دستوری، و همچنین کاهش قیمت خودرو برای مصرف‌کنندگان صورت می‌گیرد.

بورس کالا؛ مسیری شفاف برای معامله منصفانه

بورس کالا بستری مناسب برای عرضه کالا‌ها با قیمتی واقعی و منصفانه است؛ به‌گونه‌ای که هم فروشنده و هم خریدار از فرآیند معاملات منتفع شوند.

از مهم‌ترین اهداف بورس کالا می‌توان به ایجاد بازاری منظم و قانون‌مند، تسهیل معاملات، کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا، حذف دلالان و واسطه‌ها، و ایجاد ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده اشاره کرد؛ به‌نحوی که زمینه یک معامله دوسربُرد برای هر دو طرف فراهم شود.

عرضه خودرو در بورس کالا؛ جهش تولید، رشد سهام، حذف دلالان

آخرین باری که ایران‌خودرو محصولات پرتیراژ خود را در بورس کالا عرضه کرد، به بازه زمانی آبان تا اسفند ۱۴۰۱ بازمی‌گردد. در این دوره، عرضه خودرو در بورس کالا منجر به نتایج مثبتی برای شرکت ایران‌خودرو، سهامداران نماد «خودرو» و همچنین مصرف‌کنندگان شد.

گروه پژو در میان محصولات ایران‌خودرو بیشترین حجم عرضه را در بورس کالا در آن مقطع زمانی به خود اختصاص داد؛ مسئله‌ای که باعث شد تولید این گروه محصول از مردادماه ۱۴۰۱ تا پایان بهمن‌ماه همان سال، بیش از ۳۸ درصد افزایش یابد.

نمودار زیر، روند تولید گروه پژو را از پیش از عرضه در بورس کالا (مرداد ۱۴۰۱) تا پایان بهمن‌ماه نشان می‌دهد.

بازگشت خودرو به بورس کالا؛ بازی برد-برد برای تولیدکننده، بازار سرمایه و مصرف‌کننده

علاوه بر افزایش تولید، عرضه محصولات ایران‌خودرو در بورس کالا موجب افزایش نرخ فروش محصولات، به‌ویژه در گروه پژو نیز شد که به سودآوری شرکت کمک کرد.

مطابق نمودار پایین، نرخ فروش محصولات ایران‌خودرو از مرداد ۱۴۰۱ تا پایان بهمن‌ماه، حدود ۱۸ درصد افزایش یافت؛ که این موضوع نکته‌ای مثبت برای مدیران شرکت محسوب می‌شود.

بازگشت خودرو به بورس کالا؛ بازی برد-برد برای تولیدکننده، بازار سرمایه و مصرف‌کننده

از آبان ۱۴۰۱، زمانی‌که محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو وارد بورس کالا شدند، تا پایان اسفند، سهام این شرکت (نماد «خودرو») بیش از ۸۰ درصد بازدهی داشت. این رشد چشمگیر یک‌بار دیگر ثابت کرد که شرکت‌هایی که محصولات خود را موفقانه در بورس کالا عرضه می‌کنند، می‌توانند زمینه افزایش ارزش سهام خود را در بازار سرمایه نیز فراهم کنند.

به‌عبارتی، بورس کالا به چراغ راهی برای تحلیل‌گران و فعالان بازار سرمایه تبدیل می‌شود تا سرمایه‌گذاری‌های هدفمندتر و موفق‌تری انجام دهند.

از آن‌جایی که عرضه خودرو در بورس کالا موجب شفافیت در قیمت‌گذاری و رقابت سالم میان خریداران می‌شود، این فرایند باعث حذف دلالان از زنجیره فروش و رسیدن خودرو با قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده نهایی خواهد شد و در نهایت به تعادل بازار خودرو منجر می‌شود.

با توجه به نکات گفته‌شده، روشن است که عرضه خودرو در بورس کالا، بازی‌ای برد-برد برای خودروسازان، سرمایه‌گذاران بازار سرمایه، و مصرف‌کنندگان واقعی است.

عرضه کوتاه‌مدت خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ باعث شد قیمت فروش خودرو توسط خودروسازان به قیمت حاشیه بازار نزدیک شود؛ قیمتی که البته همچنان پایین‌تر از قیمت بازار آزاد بود.

پیامد‌های این عرضه به‌وضوح قابل مشاهده بود:

۱. افزایش نرخ فروش خودرو توسط خودروساز، که سودآوری آنها را به مسیر عادی بازگرداند (بدون افزایش قیمت در بازار آزاد و با حفظ مقرون‌به‌صرفه بودن برای خریدار).

۲. امکان خرید خودرو برای مصرف‌کنندگان واقعی با قیمتی حداقل ۲۰ درصد پایین‌تر از بازار آزاد.

مجموع این عوامل باعث حذف صف‌های طولانی خرید خودرو و کوتاه شدن دست دلالانی شد که خودرو ۲۰۰ میلیونی را از کارخانه می‌خریدند و با قیمت‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیونی در بازار آزاد می‌فروختند.

بازگشت خودرو به بورس کالا؛ بازی برد-برد برای تولیدکننده، بازار سرمایه و مصرف‌کننده