هشدار عضو كميسيون انرژي درباره طرح عرضه گازوييل با نرخ پلكاني
يكي از اعضاي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: از نظر من عرضه سوخت با نرخ پلكاني روش مناسبي نيست و قيمتهاي مطرح شده نيز منطقي نيستند و بايد از روشهاي جايگزين نظير استفاده از سامانهها و هوشمندسازي استفاده شود.
يكي از اعضاي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: از نظر من عرضه سوخت با نرخ پلكاني روش مناسبي نيست و قيمتهاي مطرح شده نيز منطقي نيستند و بايد از روشهاي جايگزين نظير استفاده از سامانهها و هوشمندسازي استفاده شود.
رضا سپهوند در گفتوگو با ايسنا با اشاره به اعلام شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران مبني بر اجراي طرح عرضه گازوييل (نفتگاز) با نرخ پلكاني براي ناوگان حملونقل از ابتداي تير ماه سال جاري با بيان اينكه «اگر اين اتفاق بيفتد، قطعاً شاهد تاثيرات زيادي روي قيمت كالاها خواهيم بود»، اظهار كرد: اين موضوع بيشتر در جهت جلوگيري از قاچاق سوخت و تامين منابع مالي پالايشگاهها و دولت مطرح شده است و همه ميدانيم كه قيمت توليد سوخت خيلي بالاتر از قيمت عرضه آن به مصرفكننده است؛ با اين حال معتقدم كه اين راهش نيست.
وي درباره منطقي بودن يا نبودن عددهايي در محدوده ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان كه براي پلكانهاي ۲ و ۳ عرضه گازوييل مطرح شده است، عنوان كرد: منطقي بودن يا نبودن اين عددها به اين بستگي دارد كه از چه زاويهاي به موضوع نگاه شود؛ اگر از منظر دولت و درآمدهاي دولتي به موضوع نگاه كنيم، به اين نتيجه ميرسيم كه بالاخره هزينههاي توليد بالاست و قيمت عرضه بايد افزايش يابد اما اگر از منظر مصرفكننده و مردم به موضوع نگاه كنيم، اين قيمتها منطقي نيست چون درآمد مردم متناسب با تورم افزايش نمييابد. اين عضو كميسيون انرژي مجلس با بيان اينكه «هنوز موضوع تصميم دولت را درخصوص عرضه گازوييل با نرخ پلكاني در مجلس بررسي بررسي نكردهايم»، افزود: پيشتر در كميسيون انرژي مطرح شد كه پلكاني كردن راه مقابله با قاچاق نيست و بايد سامانههاي جديدي معرفي شود. از نظر من عرضه سوخت با نرخ پلكاني روش مناسبي نيست و قيمتهاي مطرح شده نيز منطقي نيستند و بايد از روشهاي جايگزين نظير استفاده از سامانهها و هوشمندسازي استفاده شود. سپهوند تاكيد كرد: درباره گازوييل زماني ميتوانيم از قاچاق سوخت جلوگيري كنيم كه قيمت اين سوخت را به قيمت فوب خليجفارس برسانيم وگرنه عرضه اين سوخت با نرخهاي ۱۲ و ۲۰ هزار تومان همچنان براي قاچاقچيان جذابيت دارد. بر همين اساس اگر بنا بر توقف قاچاق گازوييل و ريشه كني اين معضل است، بايد درآمد مردم متناسب با افزايش قيمت سوخت، افزايش يابد و قيمت عرضه گازوييل را به قيمت فوب خليجفارس برسانيم؛ در آن صورت است كه پاكستان و افغانستان ترجيح ميدهند كه سوخت موردنياز خود را از دولت ما خريداري و از بنادر رسمي وارد كنند نه اينكه اين سوخت از مسير قاچاق شود.