رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين تشريح كرد

اما و اگرهاي راه‌اندازي قطار كانتينري از چين به ايران

۱۴۰۴/۰۳/۱۱ - ۰۲:۰۷:۳۲
|
کد خبر: ۳۴۴۸۳۷

رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين گفت: قطاري كه در حال حاضر از چين به ايران هر ماه يا چند ماه يك‌بار مي‌آيد، با محموله‌اي به سوي ايران رهسپار مي‌شود؛ اين در حالي است كه ما در ايران باري نداريم كه با خطوط ريلي به چين صادر كنيم! مجيدرضا حريري، رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به قرار گرفتن ايران در مسير ريلي چين به اروپا، گفت: يكسري خطوط ريلي، نقاط و استان‌هاي غربي چين را به غرب دنيا و اروپا متصل مي‌كنند.

رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين گفت: قطاري كه در حال حاضر از چين به ايران هر ماه يا چند ماه يك‌بار مي‌آيد، با محموله‌اي به سوي ايران رهسپار مي‌شود؛ اين در حالي است كه ما در ايران باري نداريم كه با خطوط ريلي به چين صادر كنيم! مجيدرضا حريري، رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به قرار گرفتن ايران در مسير ريلي چين به اروپا، گفت: يكسري خطوط ريلي، نقاط و استان‌هاي غربي چين را به غرب دنيا و اروپا متصل مي‌كنند. رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين در مورد جزييات راه‌هاي ريلي چين به اروپا، گفت: اين خطوط ريلي، راه‌هاي مواصلاتي زميني است كه چيني‌ها براي رفت و آمد كالا از/ به چين طراحي كرده‌اند. دو خط از اين خطوط از بالا و شمال درياي خزر به طرف اروپا رهسپار مي‌شود. سومين خط از ميانه خزر و خط چهارم از پايين خزر عبور مي‌كند. خط چهارم در مسير ايران قرار گرفته و در حال حاضر هم قطاري در حال تردد دارد. به گفته حريري، اين خط هنوز تاثير قابل توجهي بر صادرات و واردات ايران به چين ندارد زيرا يك خط دايمي و برنامه‌ريزي‌شده نيست. هر خط حمل و نقلي (زميني، ريلي، دريايي و هوايي) زماني به‌طور واقعي شكل مي‌گيرد كه متقاضي حمل بار يا مسافر از دو سو در آن باشد.در حال حاضر قطاري كه از چين به ايران مي‌آيد، با محموله‌اي به سوي ايران رهسپار مي‌شود؛ اين در حالي است كه ما در ايران محموله و باري نداريم كه با خطوط ريلي به چين صادر كنيم. رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين با تاكيد بر اينكه بايد براي صادرات به چين با اين قطار فكري كنيم، گفت: صادرات غير نفتي ايران به دنيا به جز به بازار عراق و افغانستان، مواد خام و انرژي است. ۹۰ درصد صادرات ما به چين محصولات بر پايه نفت مثل محصولات پتروشيميايي، فرآورده‌هاي نفتي و گازها يا محصولات بر پايه معدن مثل كنسانتره مس، كنسانتره آهن و مواردي از اين دست است. حريري افزود: اين كالاها روي ريل به سختي حمل مي‌شوند؛ به عبارت بهتر، ماهيت بار آنها ماهيت ريلي نيست و بايد با كشتي حمل شود. بنابراين به‌طور مثال، اگر قطعات خودرو از چين با قطار به ايران مي‌آيد ارزش قطعات و مدت‌زمان رسيدن آن، توجيه اقتصادي دارد. وي ادامه داد: بار قطاري كه چند روز گذشته از چين به ايران آمد، پنل خورشيدي بود. ماهيت اين‌بار، ماهيت ريلي است؛ ولي ماهيت كنسانتره آهن، مس و پتروشيمي ريلي نيست و كشتيراني است. دولت، شركت‌هاي صادركننده و اتاق بازرگاني بايد براي اين قطار و بار آن فكري كنند. وي دليل بي‌نظمي اين قطار در رفت و آمد از چين به ايران را نبود بار از ايران به چين دانست و گفت: اين قطار يك ماه يك بار يا چند ماه يك بار به ايران بار مي‌آورد زيرا زماني به يك خط مواصلاتي بين ايران و چين تبديل مي‌شود كه براي انتقال بار دو سر برنامه بلندمدت داشته باشد.