تنها يك قطعه خالي در بهشت زهرا، مانده است

بحران فضاي تدفين در پايتخت

۱۴۰۴/۰۳/۱۱ - ۰۱:۵۳:۲۸
|
کد خبر: ۳۴۴۸۲۵

در حالي كه جمعيت تهران رو به افزايش است و آمار مرگ‌ومير روزانه در اين كلان‌شهر همچنان بالا باقي مانده، موضوع مديريت اموات و فضاي دفن به يكي از چالش‌هاي جدي مديريت شهري تبديل شده است.

در حالي كه جمعيت تهران رو به افزايش است و آمار مرگ‌ومير روزانه در اين كلان‌شهر همچنان بالا باقي مانده، موضوع مديريت اموات و فضاي دفن به يكي از چالش‌هاي جدي مديريت شهري تبديل شده است.

مهدي پيرهادي، رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران، با اشاره به كمبود فضاي قابل استفاده در آرامستان مركزي پايتخت يعني بهشت زهرا (س)، خواستار تسريع در احداث آرامستان‌هاي جديد شد.

پيرهادي در گفت‌وگو با ايسنا، از وضعيت نگران‌كننده فضاي دفن روزانه در بهشت زهرا سخن گفت و تصريح كرد: در حال حاضر تنها قطعه ۳۲۹ براي دفن روزانه اموات در دسترس است و قطعه ديگري براي استفاده روزمره پيش‌بيني نشده است. او هشدار داد كه در صورت تكميل ظرفيت اين قطعه، بهشت زهرا ديگر قادر به پذيرش دفن روزانه اموات نخواهد بود. او تأكيد كرد كه اگرچه ممكن است در برخي قطعات قديمي‌تر بهشت زهرا هنوز فضايي براي دفن وجود داشته باشد، اما در قطعات جديد به ويژه قطعات بالاتر از ۳۰۰، هيچ فضاي خالي باقي نمانده است. از اين رو، مساله ايجاد آرامستان‌هاي جديد بايد در اولويت برنامه‌هاي اجرايي مديريت شهري قرار گيرد.

مطالعات براي آرامستان‌هاي جديد

و پنج محدوده پيشنهادي

به گفته پيرهادي، شهرداري تهران در پاسخ به اين بحران، اقدام به انجام مطالعات كارشناسي در خصوص احداث آرامستان‌هاي جديد در سطح شهر كرده است. در نتيجه اين مطالعات، پنج محدوده براي ايجاد آرامستان به شوراي اسلامي شهر تهران پيشنهاد شد. پس از بررسي‌هاي اوليه، سه محدوده از ميان اين پنج گزينه، مورد تأييد شوراي شهر قرار گرفت. او توضيح داد كه ايجاد آرامستان در هر منطقه‌اي مستلزم دريافت مجوزهاي مختلف از نهادهاي مسوول از جمله شوراي ترافيك، سازمان حفاظت محيط زيست، استانداري تهران و ساير مراجع ذي‌صلاح است. بدون طي شدن اين مسير قانوني، هيچ پروژه‌اي قابليت اجرا ندارد.

 

سه محدوده تأييدشده

براي احداث آرامستان

از سه محدوده تأييد شده، يكي در پهنه جنوبي شهر تهران و منطقه موسوم به «كلاغ‌نايه» واقع شده است. پيرهادي تأكيد كرد كه اين محدوده تنها بايد در شرايط بحران و اضطراري مورد استفاده قرار گيرد. به عبارت ديگر، استفاده روزمره از اين منطقه به عنوان آرامستان مجاز نيست و بهره‌برداري از آن تنها براي مواقعي پيش‌بيني شده كه ساير گزينه‌ها به بن‌بست برسند. دو محدوده ديگر كه مورد توافق كميسيون‌هاي مختلف شوراي شهر قرار گرفته‌اند، يكي در پهنه جنوب‌شرق و در محدوده بزرگراه امام رضا و كمربندي دوم تهران، معروف به «سه‌راه سيمان »، و ديگري در محدوده ابتدايي جاده ساوه واقع شده‌اند. اين دو منطقه در حال حاضر در اولويت بررسي‌هاي فني و اخذ مجوزها قرار دارند.

 

ملاحظات ترافيكي، زيست‌محيطي

و شهرسازي

پيرهادي ضمن اشاره به ابعاد مختلف اين پروژه‌ها، افزود كه احداث آرامستان‌هاي جديد بايد با دقت و رعايت استانداردهاي تخصصي در حوزه‌هاي ترافيكي، محيط زيستي و شهرسازي انجام شود. او تأكيد كرد: «طراحي ورودي‌هاي آرامستان‌ها از نظر تأثيرات ترافيكي اهميت زيادي دارد. ايجاد آرامستان نبايد به بروز معضلات ترافيكي جديد در مناطق اطراف منجر شود.» از نظر محيط‌زيستي نيز احداث آرامستان‌ها بايد با ملاحظاتي همراه باشد تا آسيبي به منابع طبيعي، پوشش گياهي و اكوسيستم منطقه وارد نشود. همچنين بررسي معماري و طراحي شهري اين پروژه‌ها بايد در چندين كميسيون تخصصي شورا مورد ارزيابي قرار گيرد. به همين منظور تاكنون جلساتي ميان كميسيون‌هاي مختلف شورا برگزار شده است كه در نتيجه آن، توافق نسبت به سه محدوده يادشده حاصل شده است.

 

نياز به تسريع در تصميم‌گيري و اقدام

با وجود آنكه مطالعات اوليه صورت گرفته و توافق‌هايي نيز به دست آمده، اما هنوز شهرداري تهران پيشنهاد رسمي و نهايي خود را براي اجراي پروژه جديد به شوراي شهر ارايه نكرده است. پيرهادي در اين زمينه هشدار داد: هرگونه اقدام اجرايي در نقاط جديد تنها با تصويب و مجوز شوراي شهر تهران ممكن است. تاكنون هيچ طرح يا مطالعات جديدي به شورا ارايه نشده و در نتيجه هيچ مجوزي نيز صادر نشده است. او با اشاره به اينكه احداث زيرساخت‌هاي يك آرامستان جديد حداقل به ۶ ماه زمان نياز دارد، بيان كرد كه تعلل در تصميم‌گيري مي‌تواند وضعيت دفن در پايتخت را به مرحله بحراني برساند. با توجه به تكميل قريب‌الوقوع ظرفيت دفن روزانه در بهشت زهرا و فقدان آرامستان‌هاي جايگزين، تهران با يكي از جدي‌ترين بحران‌هاي خدمات شهري خود روبرو است. بر اساس اظهارات رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر، راه‌حل اين بحران در گروي تسريع در فرآيند تصميم‌گيري، اخذ مجوزهاي قانوني، تخصيص بودجه و آغاز عمليات اجرايي در محدوده‌هاي تأييدشده است.