بنياد مستضعفان رقيب دولت نيست
معاون اول رييسجمهور با بيان اينكه بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي رقيب دولت محسوب نميشود، تاكيد كرد: بايد ارزيابي دقيقي از عملكرد نهادهاي عمومي و انقلابي همانند بنياد مستضعفان كه پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي تشكيل شدند، بهعملآيد تا بررسي شود تا چه ميزان ماموريتهاي مدنظر را دنبال كردهاند.
معاون اول رييسجمهور با بيان اينكه بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي رقيب دولت محسوب نميشود، تاكيد كرد: بايد ارزيابي دقيقي از عملكرد نهادهاي عمومي و انقلابي همانند بنياد مستضعفان كه پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي تشكيل شدند، بهعملآيد تا بررسي شود تا چه ميزان ماموريتهاي مدنظر را دنبال كردهاند. محمدرضا عارف صبح روز شنبه در نشست با شوراي معاونين بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه بنياد مستضعفان با پشتوانه معنوي كل نظام، رقيب دولت محسوب نميشود، گفت: مزيت بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي خدمترساني به مستضعفان به عنوان صاحبان اصلي انقلاب اسلامي بوده است و اين بنياد توانسته طي دهههاي گذشته در راستاي انديشهها و منويات امام راحل و مقام معظم رهبري گام بردارد. وي ادامه داد: بايد ارزيابي دقيقي از عملكرد نهادهاي عمومي و انقلابي همانند بنياد مستضعفان كه پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي تشكيل شدند، بهعملآيد تا بررسي شود تا چه ميزان ماموريتهاي مدنظر را دنبال كردهاند. معاون اول رييسجمهور با تاكيد بر اينكه نامگذاري سال ازسوي مقام معظم رهبري تحت عنوان «سرمايهگذاري براي توليد» در امتداد برنامه هفتم پيشرفت است، تصريح كرد: بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي يكي از نهادهايي است كه ميتواند پيشتاز سرمايهگذاري با هدف توليد باشد. عارف خاطرنشان كرد: دغدغه توليد ثروت، افزايش رشد اقتصادي و اعتلا و پيشرفت كشور ازجمله ماموريتها و اهداف بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي در زمان تشكيل بود كه بايد بر اساس اين ماموريتها مروري بر عملكرد چهار دهه اين بنياد انجام شود و بنياد مستضعفان در زمان تاسيس با نگاهي معنوي، در مسيري هدايت شد كه در توليد ثروت نقش داشته باشد يا زمينهساز توليد ثروت در كشور باشد.
معاون اول رييسجمهور با اشاره به اقدامات بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي در ساخت و راهاندازي فازهاي مختلف آزادراه تهران-شمال گفت: بنياد مستضعفان كمك قابلتوجه براي اجراي اين طرح ملي به دولت كرد و در عين حال بايد جمعبندي از اجراي پروژههاي بزرگ اينچنيني صورت پذيرد تا از تكرار اشتباهات پرهيز شود و از سياسي كردن اين مسائل پرهيز كرد، چراكه اجازه ارزيابي دقيق در مورد يك طرح را نميدهد و بنياد مستضعفان با چهرههاي شاخص خود ميتواند به دولت در اين روند كمك كند. عارف افزود: با روشها و سازوكارهاي دهه ۶۰ نميتوان طرحها را در كشور اجرايي كرد چرا كه منابع دولتي محدود است. البته برخي مسوولان عدم اجراي طرح پروژهها را به گردن تحريمها مياندازند كه البته منكر نقش تحريمها نيستيم اما برخي پروژهها به دليل عدم توجيه اقتصادي در كشور راهاندازي يا آغاز شده است. معاون اول رييسجمهور گفت: بايد قدر هم افزايي و اجماع همه نيروها و نخبگان نظام كه در كشور به وجود آمده است دانسته شود و از نهادهاي همانند بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي انتظار داريم كه در راستاي اين فضا به دولت در اجراي طرحها و پروژهها كمك كند. وي ادامه داد: پس از تصويب ابلاغ سياستهاي اصل ۴۴ و تاكيدات مقام معظم رهبري، مقرر شد كه وظايف حاكميتي توسط بخش خصوصي باشد مگر در بخشهايي كه توانايي حضور ندارند. عارف هماهنگي و همكاري دولت و بنياد براي پيشبرد عدالت منطقهاي، سرمايهگذاري هدفمند در پروژههاي زيرساختي در راستاي شعار سال، توجه به شركتهاي دانش بنيان و بوميسازي فناوريهاي نوين، توجه به سرمايه انساني، كمك به رشد صادرات و ديپلماسي اقتصادي و همچنين تاب آوري اقتصادي و اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي را از مهمترين وظايف و ماموريتهاي بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي در همكاري با دولت برشمرد. معاون اول رييسجمهور در ابتداي سخنان خود با بيان اينكه بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي در عمر ۴۰ ساله خود در مسير درستي قرار گرفته است، بيان كرد: يكي از دغدغههاي مهم نظام بهكارگيري مديران با تجربه و پرتلاش است كه در دولتها فعال بودند، اما بعد از اتمام دولت از ظرفيت آنها استفاده نميشود كه بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي يكي از نهادهايي بود كه توانست از اين نيروهاي نخبه استفاده كند.