دانشگاهها پيشنهادهاي عملي براي مديريت استانها بدهند
رييسجمهور بر ضرورت نقشآفريني دانشگاهها در حل مسائل ملي و منطقهاي تأكيد كرد و خواستار مشاركت فعال دانشگاهيان در اصلاح نظام بودجهريزي، اقتصاد و مديريت منابع شد.
رييسجمهور بر ضرورت نقشآفريني دانشگاهها در حل مسائل ملي و منطقهاي تأكيد كرد و خواستار مشاركت فعال دانشگاهيان در اصلاح نظام بودجهريزي، اقتصاد و مديريت منابع شد. مسعود پزشكيان در نشست همانديشي درباره همكاري دولت و دانشگاهها براي حل مسائل ملي و منطقهاي اظهار كرد: آنچه در ذهن من وجود دارد اين است كه تحقيق و فعاليتهاي علمي بايد با هدف حل مساله انجام و تلاش شود مسائل كشور برطرف شود. ما مسيرهايي را به اشتباه پيمودهايم و دانشگاهها و استادان دانشگاه بايد اعلام كنند كه اين مسيرها اشتباه بوده و راه درست را نشان دهند. در حوزههايي مانند اقتصاد، اشتغال، مصرف انرژي و آب، نيازمند آن هستيم كه اساتيد دانشگاه و دانشگاهها راهحل ارايه دهند و مسووليت حل مشكلات را برعهده بگيرند. رييسجمهور همچنين با تأكيد بر لزوم اصلاح نظام بودجهريزي كشور گفت: بهزودي دوباره به فصل بودجهريزي ميرسيم و اگر از هماكنون به فكر اصلاح نظام بودجهريزي نباشيم، در فصل بودجه بهدليل فوريت و عجلهاي كه ايجاد ميشود، دوباره همان شيوههاي بودجهنويسي سالهاي گذشته تكرار خواهد شد. معتقدم بودجه بايد بر اساس عملكرد تنظيم شود، در حالي كه هماكنون بودجه برمبناي يك تعريف از قبل مشخص تقسيم ميشود و عملكرد در تخصيص آن تأثيري ندارد.
پزشكيان اضافه كرد: لازم است از هماكنون يك تيم دانشگاهي، به پيشنهاد خود دانشگاهها، اصلاح نظام بودجهريزي را آغاز و پيشنهادهاي خود را ارايه دهد. اصلاح نظام بودجهريزي يك فرآيند پيچيده است و نميتوان براي همه دستگاهها يك نوع بودجهنويسي را پيشنهاد كرد.
رييسجمهوربر ضرورت ايفاي نقش پررنگتر دانشگاهها در حوزههاي تخصصي تأكيد كرد و گفت: دانشكده كشاورزي دانشگاه تبريز حدود ۳۵۰ هكتار زمين كشاورزي دارد. در ديداري كه از آنجا داشتم پيشنهاد كردم كه عمده دروس به شكل عملي با انجام كشت و كار روي همين اراضي تدريس شود تا هم دانشجويان به شكل عملي دروس را فراگيرند و هم ديگران نتيجه عملكرد را ببينند و الگوبرداري كنند. به هر حال، آنچه به عنوان علم در دانشگاهها تدريس ميشود، بايد در جايي اجرايي گردد.
پزشكيان با بيان اينكه دانشگاهها ميتوانند بسياري از مشكلات كشور را حل كنند، گفت: دانشكدههاي مختلف ميتوانند هركدام در حوزه تخصصي خود مسائل و مشكلات كشور را بررسي و راهحل آن را ارايه دهند. به عنوان مثال، دانشكده شيمي ميتواند بگويد چگونه ميتوان مواد اوليه لازم براي توليد دارو را در كشور تهيه كرد تا مجبور به واردات نشويم. در حوزههاي ديگر هم ميتوان اين كار را انجام داد؛ به عنوان مثال، معادن بسياري داريم كه با كمك دانشگاه ميتوان آنها را فعال كرد.
رييسجمهور به برخي بحرانها اشاره كرد و اظهار داشت: در تهران با معضل كمبود آب مواجهيم و اينكه كه چگونه ميتوانيم آب اين شهر را تأمين كنيم و شهر تا چه اندازه ميتواند بزرگ شود. هواي تهران را چگونه ميتوان پاكيزه نگه داشت؟ دانشگاهها ميتوانند در اين حوزه وارد شوند و با دانش و نوآوريهايي كه دارند، مشكل آب و هوا را حل كنند. مشكل آب مختص تهران نيست؛ حتي در شهرهاي ساحلي مثل آبادان و خرمشهر هم مشكل آب داريم، در صورتي كه به نظرم با كمك دانشگاهها ميتوان اين مشكلات را حل كرد.
پزشكيان با اشاره به ضعف نظام برنامهريزي كشور گفت: بسياري از مسائل و مشكلات ناشي از فقدان نظام برنامهريزي صحيح است اين دانشگاهها هستند كه ميتوانند اين نقطهضعف را برطرف كنند. امروز كشوري مثل تركيه، با وجود آنكه منابع آبي زيادي دارد و سدهاي بزرگي ساخته، باز هم برنامه مقابله با خشكسالي دارد؛ اما ما كه آب نداريم، چنين برنامهاي هم نداريم. رييسجمهور با تاكيد چند باره بر ضرورت ايفاي نقش پررنگتر دانشگاهها در حل مسائل كشور اظهار داشت: دانشجويان ذهن بازتري دارند و ميتوانند راهحلهاي خلاقانه براي مشكلات ارايه دهند، براي حل مسائل كشور نياز به افرادي با ذهن باز و خلاق داريم.
پزشكيان با انتقاد از وضعيت معيشتي اعضاي هياتهاي علمي دانشگاهها گفت: به دليل محدوديت بودجه، دانشگاهها قادر نيستند حقوق مناسبي به اعضاي هيات علمي پرداخت كنند و اين مساله موجب خروج نخبگان از فضاي دانشگاهي شده است. رفع اين وضعيت تنها با فعالسازي دانشگاهها در فرآيند حل مسائل كشور ممكن خواهد بود و دانشگاهها بايد به بازيگران اصلي در اين عرصه تبديل شوند.
رييسجمهور با اشاره به برنامههاي دولت چهاردهم براي مشاركت دادن دانشگاهها در عرصه رفع مشكلات، پيشنهاد داد كه حل مسائل يك استان بهطور آزمايشي به دانشگاهيان و نخبگان سپرده شود و افزود: ميتوان شركتهاي زيانده دولتي را نيز به دانشگاهها واگذار كرد تا آنها را سودآور كنند و از اين طريق درآمد هم كسب نمايند. پزشكيان گفت: شيوه اداره دانشگاههاي بزرگي مانند استنفورد، هاروارد و آكسفورد ميتواند براي ما الگوبخش باشد. رييسجمهور با تاكيد بر ضرورت مشاركت همه ديدگاهها در فرآيند تصميمگيري عالمانه و منطقي در كشور گفت: اين روزها شاهد آن هستيم كه يك تصميم بدون كار كارشناسي دقيق و تهيه پيوستهاي لازم، كل كشور را به دردسر انداخته است. اگر آن روز كه اين تصميم را ميگرفتند به عنوان مثال يك جامعه شناس هم در جلسه حضور ميداشت و ابعاد اجتماعي اين تصميم را تشريح ميكرد، شايد به اين شكل تصميمگيري نميشد. اگر هنگام تصميمگيري از همه تخصصها و حتي از افراد بومي و مشرف به مسائل، مانند امامجمعه يك شهر نيز دعوت شود، ديگر تصميمات غيركارشناسي كه موجب بحرانهاي گسترده در كشور ميشوند، اتخاذ نخواهند شد.
پزشكيان همچنين با اشاره به برنامه دولت براي واگذاري بخشي از اختيارات به استانداريها، دانشگاهها را به ارايه پيشنهادهاي عملي براي مديريت مسائل استانها فراخواند. رييسجمهور به موضوع يارانههاي انرژي نيز اشاره كرد و گفت: گفته ميشود سالانه ۱۵۰ ميليارد دلار يارانه انرژي در كشور پرداخت ميشود كه بخش زيادي از آن هدر ميرود. اگر دانشگاهها بتوانند طرحي ارايه دهند كه موجب كاهش ۲۰درصدي مصرف انرژي شود، دولت آماده است مابهالتفاوت آن را به دانشگاهها پرداخت كند تا بتوانند از اين طريق حقوق اعضاي هيات علمي را افزايش دهند. در اين جلسه پيش از سخنان رييسجمهور، وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به برنامهريزيهاي صورت گرفته براي ارتقا و افزايش رابطه بين دانشگاه و عرصههاي صنعت، اقتصاد و اجتماع براي حل مشكلات كشور اظهار داشت: اين رابطه چند دهه است كه شكل گرفته بهطوري كه در سال ۱۳۹۲، دانشگاهها ۳ هزار پروژه از سوي دولت داشت و امسال اين رقم به ۱۱ هزار پروژه رسيده است. اين حجم از همكاري دانشگاه و صنعت كه در هماهنگي با دولت صورت گرفته، در مقايسه با ساير كشورها معقول است، هر چند كه توقع بيشتري در اين زمينه وجود دارد.
رييسجمهور نيز در واكنش به اين سخنان وزير علوم، با بيان اينكه آنچه عنوان شد مايه خرسندي، اما ناكافي است، بر ضرورت نقشآفريني عملياتيتر دانشگاهها در عرصه حل مشكلات تاكيد كرد.
در اين جلسه علاوه بر رييس دفتر رييسجمهور و وزير علوم، تحقيقات و فناوري، رييس سازمان مديريت و برنامهريزي و جمعي از اساتيد دانشگاه حضور داشتند.