کاهش 49 درصدی فروش تسلا در اروپا؛ آیا ایلان ماسک مقصر است؟

کاهش 49 درصدی فروش تسلا در اروپا؛ آیا ایلان ماسک مقصر است؟

۱۴۰۴/۰۳/۰۸ - ۱۰:۵۰:۵۳
|
کد خبر: ۳۴۴۶۳۵

بازار خودروی اروپا در آوریل با چالش‌های پیچیده‌ای روبرو شد؛ با اینکه فروش خودروهای برقی رشد چشمگیری داشت، اما این افزایش نتوانست کاهش تقاضا برای خودروهای بنزینی و دیزلی، و حتی افت بی‌سابقه فروش تسلا را جبران کند.

به گزارش تجارت نیوز، بازار خودروی اروپا در ماه آوریل با نوسانات قابل‌توجهی روبرو شد. در حالی‌که فروش خودروهای برقی در این ماه افزایش چشمگیری داشته، اما این رشد نتوانسته کاهش تقاضا برای خودروهای بنزینی، دیزلی و حتی افت فروش چشمگیر تسلا را جبران کند. گزارش جدید انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا (ACEA) تصویر دقیقی از وضعیت ناپایدار این صنعت در ماه گذشته ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که اگرچه حرکت به سوی الکتریکی شدن ادامه دارد، اما چالش‌های سیاسی، اقتصادی و رقابتی همچنان بر سر راه خودروسازان قرار دارد.
افت کم‌سابقه فروش تسلا در اروپا؛ نشانه‌ای از بحران یا تغییر روند؟
طبق داده‌های منتشرشده توسط ACEA، فروش خودروی تسلا در اروپا در ماه آوریل نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد کاهش یافته و به ۷,۲۶۱ دستگاه رسیده است. این کاهش چشمگیر سبب شد سهم بازار تسلا از ۱.۳ درصد در سال گذشته به تنها ۰.۷ درصد برسد. این چهارمین ماه پیاپی است که فروش تسلا در اروپا کاهش می‌یابد.
دلایل این کاهش گسترده را می‌توان در چند عامل جست‌وجو کرد: از جمله رقابت شدید برندهای چینی مانند BYD، افت جذابیت مدل Y با وجود به‌روزرسانی‌های اخیر، و همچنین تأثیر دیدگاه‌های جنجالی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، که باعث شده برخی مشتریان اروپایی از این برند فاصله بگیرند. حتی برای نخستین بار، شرکت چینی BYD موفق شد در ماه گذشته خودروهای برقی بیشتری نسبت به تسلا در اروپا بفروشد.
افزایش فروش خودروهای برقی، اما نه به اندازه انتظارها
با وجود افت فروش تسلا، بازار خودروهای برقی همچنان روندی صعودی دارد. خودروهای تمام برقی (BEV)، هیبریدی شارژی (PHEV) و هیبریدی معمولی (HEV) در مجموع ۵۹.۲ درصد از ثبت‌نام‌های خودرویی ماه آوریل را تشکیل دادند، در حالی‌که این رقم در سال گذشته ۴۷.۷ درصد بود.
در میان این گروه، BEVها ۲۶.۴ درصد رشد داشته‌اند و PHEVها نیز ۷.۸ درصد افزایش فروش را تجربه کرده‌اند. خودروهای هیبریدی غیرقابل شارژ نیز با رشدی ۲۰.۸ درصدی همراه بوده‌اند. در مجموع، تقریباً ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی هیبریدی شارژی در ماه آوریل ثبت شده است.
با این حال، برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها – مانند گزارش بلومبرگ‌نی‌اف که پیش‌بینی کرده بود خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵ بیش از ۳۰ درصد از بازار اروپا را در اختیار داشته باشند – در ماه آوریل، BEVها تنها ۱۷ درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده‌اند.
تصویری از بازار: کدام کشورها رشد و کدام‌ها افت داشتند؟
در سطح منطقه‌ای، بازار خودرو در اتحادیه اروپا، بریتانیا و انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) با ثبت ۱.۰۷ میلیون خودرو، تنها ۰.۳ درصد کاهش را تجربه کرده است.
در میان بازارهای اصلی:
اسپانیا: ۷.۱ درصد رشدایتالیا: ۲.۷ درصد رشدفرانسه: ۵.۶ درصد کاهشآلمان: ۰.۲ درصد کاهشبریتانیا: ۱۰.۴ درصد کاهش
این داده‌ها نشان می‌دهند که در بازارهایی مانند بریتانیا، فشار اقتصادی و عدم اطمینان تجاری باعث کاهش جدی در خرید خودرو شده است.
رقبای چینی و آسیایی در حال قدرت گرفتن هستند
در حالی‌که بسیاری از برندهای اروپایی و آمریکایی با چالش‌هایی مانند کاهش تقاضا، افزایش هزینه‌ها و تعرفه‌های سنگین مواجه هستند، شرکت‌هایی مانند SAIC چین و میتسوبیشی ژاپن، به‌ترتیب با ۲۴.۵ درصد و ۲۲.۱ درصد رشد فروش در ماه آوریل، عملکرد قابل‌توجهی داشته‌اند.
برندهایی مانند MG و BYD که زیرمجموعه شرکت‌های چینی هستند، با ارائه مدل‌های مقرون‌به‌صرفه و بازگشت به خودروهای موتور احتراقی در برخی بازارها، موفق به جلب توجه مشتریانی شده‌اند که هنوز برای گذار کامل به خودروهای برقی مردد هستند.
چالش‌های خودروسازان اروپایی و آینده نامشخص بازار
با توجه به تأخیر در اجرای سیاست‌های سختگیرانه زیست‌محیطی اتحادیه اروپا و بریتانیا و همچنین کند شدن رشد اقتصادی جهانی، خودروسازان اروپایی از جمله فولکس‌واگن، ولوو و مرسدس بنز در حال کاهش هزینه‌های داخلی هستند تا با شرایط سخت بازار مقابله کنند.
شرکت استلانتیس نیز که در حال حاضر بدون مدیرعامل دائمی به فعالیت ادامه می‌دهد، سهم بازار خود را از دست داده و در وضعیت ناپایداری قرار دارد.
در این میان، سیگرید دِ وریس، مدیرکل ACEA، تأکید می‌کند که اگرچه سهم خودروهای برقی به آرامی در حال افزایش است، اما این رشد هنوز ناهموار و ناپایدار بوده و بین کشورهای مختلف اتحادیه اروپا تفاوت زیادی دارد.
بازار خودرو در اروپا در حال گذار است، اما این گذار با چالش‌های فراوانی همراه شده است. افزایش فروش خودروهای برقی اگرچه نشانه‌ای مثبت از حرکت به سمت آینده‌ای پاک‌تر است، اما کاهش شدید فروش برندهایی مانند تسلا، نشان از رقابت‌پذیری فزاینده بازار و تغییر در ترجیحات مشتریان دارد.
در کنار این، سیاست‌های جهانی، فشارهای اقتصادی، و تأثیرات سیاسی نیز نقش مهمی در تعیین مسیر آینده این صنعت ایفا می‌کنند.
به نظر می‌رسد که آینده خودرو در اروپا، بیش از هر زمان دیگری به توانایی خودروسازان برای تطبیق با شرایط جدید، تنوع محصولات و پاسخگویی به نگرانی‌های مصرف‌کنندگان بستگی دارد.