ورود به صنعت هوايي با حداقل سرمايه ۱۰۰ ميليون توماني

۱۴۰۴/۰۳/۰۷ - ۰۰:۵۴:۵۷
|
کد خبر: ۳۴۴۴۷۳

رييس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه با رفع موانع موجود، زمينه ورود سرمايه‌هاي خُرد به صنعت هوايي كشور فراهم شده است، گفت: افراد و سرمايه‌گذاران مي‌توانند با سرمايه‌ حداقل از ۱۰۰ ميليون تومان تا چند ده ميليون دلار در شقوق مختلف اين صنعت به سرمايه‌گذاري و فعاليت اقتصادي بپردازند.

رييس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه با رفع موانع موجود، زمينه ورود سرمايه‌هاي خُرد به صنعت هوايي كشور فراهم شده است، گفت: افراد و سرمايه‌گذاران مي‌توانند با سرمايه‌ حداقل از ۱۰۰ ميليون تومان تا چند ده ميليون دلار در شقوق مختلف اين صنعت به سرمايه‌گذاري و فعاليت اقتصادي بپردازند.

حسين پورفرزانه در گفت‌وگو با ايرنا با تاكيد بر اينكه در اين مسير مي‌توان از اقتصادهاي موفق جهان الگوبرداري كرد، اظهاركرد: در اين اقتصادها از طريق جذب سرمايه‌هاي خرد مردم در بورس، بانك‌ها و صندوق‌هاي تجميع سرمايه اقدام مي‌كنند، اما اين موضوع در كشور ما به ويژه در بخش بورس و بانك مغفول مانده است.

پورفرزانه ادامه داد: با توجه به اينكه در سال‌هاي گذشته تجربه چندان خوبي در بورس نداشته‌ايم و همچنين نرخ بهره بانكي در كشورمان كمتر از نرخ تورم عمومي اقتصاد است، بنابراين مردم تمايل كمتري به سرمايه‌گذاري از اين شيوه‌ها دارند. به عبارتي مدل بومي كشور بر اين قرار گرفته كه مردم ترجيح مي‌دهند دارايي‌هاي خود را نزد خودشان نگه دارند. او با اشاره به صنعت ساختمان‌سازي كه در آن تعدادي افراد از حرفه‌هاي مختلف به مشاركت پرداخته و اقدام به ساخت و ساز مي‌كنند و پس از آن منافع و عوايد را بين خودشان تقسيم مي‌كنند، بيان كرد: ما نيز به دنبال پياده‌سازي اين مدل بومي براي صنعت هوايي كشور هستيم و در اين راستا متناسب با سرمايه‌هاي موجود به رفع موانع به منظور ورود افراد خواهيم پرداخت.

رييس سازمان هواپيمايي كشوري به شركت «تركيش اير» تركيه اشاره كرد كه در سال‌هاي گذشته بخش بزرگي از ناوگان هوايي خود را از طريق بورس و صندوق‌ها تامين كرده است.

او اضافه كرد: چنانچه در كشورمان بخواهيم مانع جلوي پاي افراد بگذاريم، سرمايه‌ها بخش‌هاي زيربنايي اقتصادي از جمله صنعت هوانوردي فرار كرده و به سمت ساير بازارهاي موازي روانه مي‌شود؛ به همين دليل با به‌روز رساني شيوه‌نامه‌ها به دنبال رفع موانع هستيم.

معاون وزير راه و شهرسازي بيان كرد: مواردي همچون جدا شدن مالك از بهره‌بردار، از جمله اين موارد و رفع محدوديت‌ها است؛ به عبارتي كسي كه مالك هواپيما است، مي‌تواند بهره‌برداري آن را به ايرلاين‌هاي مختلف بدهد و رقابت ايجاد كند.

او اظهار‌كرد: همچنين در اقدامي ديگر، سازمان هواپيمايي كشوري در نظر دارد شرايط را به گونه‌اي فراهم كند تا عمليات خريد و فروش هواپيما در داخل كشور با ريال انجام شود تا افراد نگران از دست رفتن ارز خود نباشند و اطمينان به سرمايه‌گذاري‌ها تقويت شود. پورفرزانه اضافه‌كرد: به اين ترتيب افراد مي‌توانند در مقياس‌هاي مختلف از جمله هواپيماهاي سبك، پهن پيكر، بالگرد، هواپيماهاي كوچك زير ۱۹ نفر براي پروازهاي بين شهري و مويرگي، پهپادها و ... از ۱۰۰ ميليون تومان تا چند ده ميليون دلار در شقوق مختلف چهارگانه ياد شده به سرمايه‌گذاري بپردازند.