نامه توقف واگذاري سايپا ضربه به اعتمادسهامداران

۱۴۰۴/۰۳/۰۷ - ۰۰:۵۰:۳۳
|
کد خبر: ۳۴۴۴۶۸

در پي انتشار نامه‌اي از سوي دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا مبني بر توقف فرآيند واگذاري بلوك مديريتي شركت سايپا، بازار سرمايه واكنش منفي نشان داد و بسياري از سهامداران و فعالان اين حوزه، اين اقدام را مخرب ارزيابي كردند.

اقتصاد آنلاين| در پي انتشار نامه‌اي از سوي دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا مبني بر توقف فرآيند واگذاري بلوك مديريتي شركت سايپا، بازار سرمايه واكنش منفي نشان داد و بسياري از سهامداران و فعالان اين حوزه، اين اقدام را مخرب ارزيابي كردند.

بهنام صمدي، كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه شركت سايپا به‌صورت رسمي و شفاف اقدام به آگهي واگذاري سهام كرده بود، گفت: در شرايطي كه خود شركت آگهي داده و روند بررسي اهليت خريداران آغاز شده، صدور چنين نامه‌هايي از سوي نهاد‌هاي بالادستي بسيار عجيب است. به‌ويژه وقتي رييس‌جمهور بر خصوصي‌سازي تأكيد دارد، اين‌گونه اقدامات نه‌تنها به روند واگذاري لطمه مي‌زند، بلكه بازار سرمايه را نيز دچار ترديد مي‌كند.

وي افزود: بازار سرمايه طي ماه‌هاي گذشته درگير اخبار مربوط به واگذاري بلوك سايپا بوده و سهام مرتبط نيز بر اساس همين انتظارات ۶۰درصد مثبت باز شد. وقتي بعد از اين مدت ناگهان با يك نامه، كل فرآيند متوقف مي‌شود، اساساً اعتماد سهامداران دچار آسيب جدي مي‌شود.

اين تحليلگر بازار سرمايه ادامه داد: نماد سايپا پس از مجمع با صف خريد سنگين بازگشايي شد و به‌واسطه اخبار مربوط به واگذاري، تقاضاي بالايي را تجربه كرد. حالا با صدور اين نامه، شاهد افت شديد تقاضا و فشار فروش در نماد سايپا هستيم. در روز انتشار اين نامه، شاهد فروش نزديك به ۸ ميليارد سهم در اين نماد بوديم كه كل بازارسرمايه را به وضعيت قرمز كشاند.

به گفته بهنام صمدي، اقدامات ناگهاني و بدون برنامه ازسوي نهاد‌هاي تصميم‌گير، عملاً اصل پيش‌بيني‌پذيري اقتصاد را زير سوال مي‌برد: چنين رفتار‌هايي باعث بي‌اعتمادي سرمايه‌گذاران مي‌شود و يكي از دلايل عدم بازگشت نقدينگي به بازار سرمايه نيز همين ناهماهنگي‌هاست. هنوز اعتماد از بين رفته در سال ۱۳۹۹ احيا نشده و حالا با چنين تصميم‌هايي، روند ترميم آن‌هم متوقف مي‌شود.

صمدي با اشاره به برخي پذيره‌نويسي‌هاي اخير در بازار سرمايه نيز گفت: در مورد پذيره‌نويسي فطلوع ديديم كه ۷۰درصد از پذيره‌نويسي توسط خود ناشر خريداري شد و بازار عملاً مشاركت نداشت. اين موضوع ريشه در بي‌اعتمادي دارد. وقتي سرمايه‌گذار مي‌بيند با يك نامه، آينده يك سهم يا كل صنعت به خطر مي‌افتد، ترجيح مي‌دهد وارد بازار نشود.

بهنام صمدي در ادامه گفت: اين رفتاري كه سياستمداران دارند با بازار سرمايه مي‌كنند درست نيست آن‌هم در سالي كه سال سرمايه‌گذاري براي توليد نام‌گذاري شده است و با وقوع اين اتفاقات كسي اصلا حاضر نخواهد بود در بازار سرمايه سرمايه‌گذاري كند.

در بخش ديگري از گفت‌وگو، صمدي به شايعات مربوط به احتمال بازپس‌گيري مالكيت كروز از ايران‌‌خودرو اشاره كرد و گفت: در مورد ايران‌خودرو بايد تأكيد كرد كه بحث بازپس‌گيري مطرح نيست، چون كروز اين سهام را از دولت نخريده، بلكه از بازار سهام جمع‌آوري كرده است. كروز با خريد سهام و تشكيل مجمع، مديريت شركت را به دست گرفته و اكنون مالكيت رسمي دارد.

وي ادامه داد: موضوع اين نامه سايپا است و باتوجه به اينكه از خريداران سايپا نام بابك زنجاني هم منتشر شده است و اقدامات اخير نشان مي‌دهد برخي گروه‌هاي ذي‌نفع با استفاده از لابي‌هاي سياسي، تلاش مي‌كنند روند واگذاري را متوقف كنند. الان دعواي ميان خريداران بالقوه و استفاده از ابزار‌هاي رسانه‌اي و سياسي، به زيان بازار سرمايه تمام شده است.

صمدي در پايان با انتقاد از تعلل در اجراي برنامه‌هاي ساماندهي صنعت خودرو گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته، شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا اعلام كرده بود كه مشغول تدوين طرح ساماندهي صنعت خودرو هستند. حالا با گذشت بيش از چهار ماه، هنوز اين طرح نهايي نشده و بازار در بلاتكليفي به‌سر مي‌برد. اين تأخيرها، اعتماد عمومي را تضعيف مي‌كند.