كاهش مراجعات حضوري با توسعه دولت هوشمند
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: با پيشرفت فناوري و توسعه زيرساختها، شاهد ايجاد سامانههايي در قالب دولت هوشمند و دولت الكترونيك هستيم كه مراجعات غيرضروري را كاهش داده است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: با پيشرفت فناوري و توسعه زيرساختها، شاهد ايجاد سامانههايي در قالب دولت هوشمند و دولت الكترونيك هستيم كه مراجعات غيرضروري را كاهش داده است. به گزارش مهر، سيد ستار هاشمي، گفت: در بحث فناوري و هوشمندسازي، بايد نگاهي به گذشته داشته باشيم، در دهههاي گذشته و بهويژه سالهاي اخير، اقدامات و سرمايهگذاريهاي خوبي در حوزه فناوري در دستگاههاي مختلف كشور انجام شده است. اما همه اين اقدامات با هدف تسهيل امور مردم و ايجاد شفافيت صورت گرفته است. هاشمي ادامه داد: در گذشته، مردم ناچار بودند براي انجام امور خود بهصورت حضوري به دستگاههاي مختلف مراجعه كنند كه اين رفتوآمدها باعث زحمت و اتلاف وقت آنها ميشد، اما با پيشرفت فناوري و توسعه زيرساختها، شاهد ايجاد سامانههايي در قالب دولت هوشمند و دولت الكترونيك هستيم كه مراجعات غيرضروري را كاهش داده است. با اين حال، اين اقدام اگرچه ضروري بود، اما كافي نيست. وزير ارتباطات تصريح كرد: امروز شاهد اين هستيم كه مردم بهجاي مراجعه حضوري، بايد به سامانههاي متعدد مراجعه كنند و اين موضوع، همان مشكل را با شكل جديدي بازتوليد كرده است. به همين دليل، در برنامه هفتم توسعه، در ماده ۱۰۷، احكامي براي ساماندهي خدمات و زيرساختها پيشبيني شده است. وي با اشاره به بند «الف» ماده ۱۰۷، گفت: اين بند به تجميع زيرساختها در قالب زيرساختهاي ابري ميپردازد و هدف آن پرهيز از سرمايهگذاريهاي جزيرهاي در دستگاهها، جلوگيري از توسعه مراكز داده پراكنده و مديريت بهينه منابع است. هاشمي ادامه داد: وزارت ارتباطات مكلف است سطح بلوغ زيرساخت دستگاهها را ارزيابي كرده و متناسب با آن، يا دستگاهها را به «ابر دولت» متصل كند يا ميزباني آنها را در بستري مناسب به عهده بگيرد. در اين زمينه، استفاده حداكثري از ظرفيت بخش خصوصي نيز مورد تأكيد قانونگذار قرار گرفته است. وي با اشاره به بند «ج» ماده ۱۰۷، گفت: وجود سامانههاي موازي نه تنها كمكي به شفافيت و تسهيل امور مردم نميكند بلكه باعث سردرگمي آنها نيز ميشود. بنابراين بايد در حوزه خدمات، همانند زيرساخت، يكپارچگي و انسجام مدنظر قرار گيرد.