كنترل قيمت با بورس كالا
زهرا سعيدي مباركه، سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، گفت: عرضه خودرو در بورس كالا محاسن بسياري چون حذف دلالها را بهدنبال دارد و باعث ميشود خودرو در فضايي كاملا شفاف و با قيمت منطقي به دست مصرفكننده برسد.
زهرا سعيدي مباركه، سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، گفت: عرضه خودرو در بورس كالا محاسن بسياري چون حذف دلالها را بهدنبال دارد و باعث ميشود خودرو در فضايي كاملا شفاف و با قيمت منطقي به دست مصرفكننده برسد. وي با تاكيد بر اينكه خودروها بايد با تيراژ بالا در بورس كالا عرضه شوند، گفت: اگر تيراژ عرضه و عمق بازار خودرو در بورس كالا زياد باشد، تقاضا كنترل و قيمت متعادل ميشود. سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه در سال ۱۴۰۰ شاهد عرضه خودرو در بورس كالا بوديم اما پس از مدتي برخي دستگاهها مانع اين كار شدند، توضيح داد: مساله مهم در اين خصوص انحصاري بودن بازار خودرو و قيمتگذاري آن در شوراي رقابت است. او تاكيد كرد: سايه سنگين قيمتگذاري دستوري بر بازار و صنعت خودرو حاكم است؛ به نظر ميرسد عرضه خودرو در بورس كالا ضمن حذف دلالها از اين بازار، مشكل قيمتگذاري دستوري را رفع و باعث ميشود خودرو با قيمت منطقي به دست مصرفكنندگان برسد. سعيدي با بيان اينكه اكثريت مجلس بهشدت با قيمتگذاري دستوري براي خودرو مخالف است، توضيح داد: حق واسطهگري در همه جاي دنيا يك رقم مشخص است و اينگونه نيست كه واسطهها و دلالان هر قيمتي را روي خودرو بگذارند و به مصرفكننده بفروشند. او گفت: مجلس طرحهاي خوبي براي اين عرضه خودرو در بورس كالا، بهويژه براي عرضه خودروهاي وارداتي كه با تيراژ بالا وارد كشور ميشوند، تدوين و تصويب كرده، زيرا معتقديم براي اصلاح وضع كنوني ميبايست روند عرضه و تقاضا در بازار خودرو تنظيم شود و عرضه به اندازه كافي وجود داشته باشد تا شاهد التهابات موجود در بازار خودرو نباشيم. سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس در پايان افزود: اساس برنامههاي اعضاي كميسيون صنايع مجلس بر اين است كه آندسته از شركتهاي خودروساز كه تيراژشان شرايط پاسخگويي به تقاضا و نياز بازار را از نظر توليد و كيفيت بالا دارد، ميبايست بتوانند قيمت خودرو را خودشان تعيين كنند.