ريشه ناترازي انرژي در ناترازي مديريتي است
رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: اكنون در بحث انرژي با سه آفت ناترازي، نابرابري و خام سوزي مواجهيم؛ شرايطي در الگوي مصرف و سياستي در بخش توليد داريم كه بايد ناترازي را اولويتبندي كنيم.
رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: اكنون در بحث انرژي با سه آفت ناترازي، نابرابري و خام سوزي مواجهيم؛ شرايطي در الگوي مصرف و سياستي در بخش توليد داريم كه بايد ناترازي را اولويتبندي كنيم. به گزارش ايسنا، محمدباقر قاليباف در نهمين كنفرانس بينالمللي انرژيهاي تجديدپذير با بيان اينكه زيبنده نيست كه ۹.۵درصد انرژي فسيلي را داشته باشيم و اكنون دچار ناترازي باشيم، اظهار كرد: ناترازي انرژي ريشه در ناترازي مديريتي دارد. رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه در شرايطي كه محدوديت سرمايهگذاري داريم و ۲ تا ۲.۵ برابر استاندارد دنيا انرژي مصرف ميكنيم؛ صرفه جويي زودتر ما را به نتيجه ميرساند، البته اين بدان معنا نيست كه توليد را تعطيل كنيم، گفت: اگر قرار باشد ۵۰۰ ميليون متر مكعب به توليد گاز اضافه شود ۷۰ تا ۸۰ ميليارد دلار سرمايه نياز داريم، اما با صرفهجويي ظرف ۴ تا ۶ ماه ميتوانيم ۱۵۰ ميليون متر مكعب صرفه جويي كنيم. رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه احياي تكنولوژي و هوشمندسازي صنايع يكي از راهكارهاي كاهنده مصرف انرژي است، گفت: در چند نقطه در زمستان امسال مصرف خانگي را رصد كردم، در يك خانه ۸۵ متري كه در روز ۱۲ متر مكعب گاز مصرف ميكرد، دو بخاري و يك آبگرمكن وجود داشت و فقط با نصب پلاستيك به پنجرهها و پشم شيشه براي آبگرمكني كه در حياط واقع شده بود، مصرف اين خانه در ۴۵ روز از ۱۲ مترمكعب به ۳.۲ مترمكعب در روز رسيد، اين موضوع بيانگر اهميت الگوي مصرف است. وي با بيان اينكه در ماده ۴۶ برنامه هفتم توسعه به بهينهسازي انرژي و مديريت راهبردي انرژي توجه شده است، اظهار كرد: اصلاحات ساختاري انجام داديم و اين كاملا متفاوت با سازمان بهينهسازي در گذشته است و لازم است در بهينهسازي مصرف انرژي كار را به مردم واگذار كنيم، چراكه بايد هم در توليد و هم در مصرف مردم ورود كنند در غير اين صورت محكوم به شكست خواهيم بود. رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به به منابع مختلف در حوزه انرژيهاي تجديد پذير، گفت: باتوجه به فرصتهاي انرژيهاي بادي و خورشيدي در كشور بايد ببينيم چه سهمي با درنظر گرفتن همه شرايط بومي از انرژيهاي تجديدپذير در سبد انرژي كشور بايد داشته باشيم، كه زماني فكر كرديم گاز بيپايان است و همه انرژي خود را معطوف به آن كرديم، همينطور ۹۰ درصد توليد برق كشور را مبتني بر انرژي گاز قرار داديم و اين درحالي است كه دنيا ۱۰درصد از انرژي گاز استفاده ميكند. وي افزود: استفاده ما از زغال سنگ تقريبا صفر و در دنيا حدود ۳۰ تا ۳۳ درصد است، امروز امريكاييها به ما ميگويند كه شما انرژي فسيلي داريد و انرژي هستهاي نميخواهيد، در انرژيهاي فسيلي بايد بگوييم كه خود امريكاييها پيشتاز مصرف هستند، مجموعه توليد مصرف آنها در حوزه نفت خام روزانه حدود ۲۰ ميليون بشكه است. رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه امريكاييها وقتي بيشترين انرژي فسيلي را مصرف ميكنند همزمان از برق هستهاي بهرهمند هستند. اينكه به ما ميگويند شما داراي انرژي فسيلي هستيد نبايد به دنبال انرژي هستهاي برويد، منطقي نيست، ما بايد درنظر بگيريم در سبد انرژي اشتباه نكنيم. قاليباف با بيان اينكه در برنامه هفتم ۱۲ هزار مگاوات انرژي تجديدپذير لحاظ شده و دولت برنامه استفاده ۳۰ هزار مگاواتي دارد، نبايد براي اين موضوع خوشحال باشيم، چراكه اين ۳۰ هزار مگاوات پول ميخواهد و در منابع محدوديت داريم و اگر در برنامه ۱۲ هزار مگابايت ديدهايم مشخص است كه براساس توان مالي كه اين ميزان را درنظر گرفتيم و اگر آن را اضافه كنيم بايد از جاي ديگري حذف كنيم. وي با بيان اينكه منظور در برنامه ۱۲ هزار مگاوات انرژي تجديدپذير بوده است كه وارد مدار شود، اگر ۳۰ هزار مگاوات انرژي خورشيدي نيز احداث كنيم كه به صورت واقعي آنچه ميتوانيم پايدار در مدار داشته باشيم حدود ۶ تا ۷ هزار مگاوات است، در شرايطي است كه ۳۰ هزار پنل خورشيدي داير شود، گفت: متخصصان حوزه انرژيهاي نو بايد سبد سهم انرژي تجديدپذير براي كشور را مشخص كنند. قاليباف افزود: مركز پژوهشهاي مجلس نيز بايد اين موضوع را پيگيري كند، همچنين سرمايهگذاران نيز بايد در اين زمينه ورود كنند. وي با بيان اينكه امروز مردم براي مصرف يك بسته اينترنت توجه و دقت دارند؛ اگر به اندازه يك بسته اينترنت توجه به انرژي داشته باشيم كه چه زماني آن را تهيه كرده و چطور مصرف كنيم، مشكل ما حل ميشود و الگوي مصرف اتفاق ميافتد، گفت: بازار و دقت در مصرف انرژي را دولت نميتواند ايجاد كند اين موضوع تنها توسط مردم امكانپذير است و ما بايد بستر اين كار را فراهم كنيم. وي با اشاره به قانون تامين مالي توليد و زيرساخت اظهار كرد: در پنجم خرداد ماه سال گذشته اين قانون ابلاغ شد، در اين قانون فرصتهايي فراهم كرديم، قانون تامين مالي توليد و زيرساخت اين فرصت را فراهم ميكند كه آنهايي كه حتي يك ميليون تومان يا ۱۰۰ دلار دارند تا اعداد چند صد ميليون يا چند صد ميليارد دلار دارند بتوانند به طرق مختلف در موضوعات مختلف سرمايهگذاري كنند. قاليباف به شوراي ملي براي نظام تامين توليد و زيرساخت اشاره كرد و گفت: اختياراتي به اين شورا دادهايم كه در اين بخش وزير اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، رييس بورس، رييس بانك مركزي و وزير صمت بتوانند تصميمات لازم براي سرمايهگذاري را بگيرند و اين اختيارات ستاد اقتصادي دولت نيز بيشتر است. رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه موانع حقوقي و اداري سرمايهگذاري را حل و فصل كردهايم، اظهار كرد: ماده ۱۰۵ قانون برنامه هفتم توسعه يكي از مهمترين مواد اين قانون به حساب ميآيد و عنوان ميكند كه هرگونه توليد خدمات براي همه دستگاههاي دولتي ممنوع است و ديوان محاسبات در مجلس بايد به اين موضوع توجه داشته باشد، دولت هر خدماتي كه نياز دارد بايد خريداري كند.