بهينهسازي انرژي با هوش مصنوعي در ۳ ماه آتي؛ ميزان پيشرفت شبكه اطلاعات
معاون سياستگذاري و برنامهريزي توسعه فاوا و اقتصاد ديجيتال وزارت ارتباطات گفت: پروژه هوشمندسازي انرژي درسه ماه آينده خروجي مشخصي خواهد داشت.
معاون سياستگذاري و برنامهريزي توسعه فاوا و اقتصاد ديجيتال وزارت ارتباطات گفت: پروژه هوشمندسازي انرژي درسه ماه آينده خروجي مشخصي خواهد داشت. به گزارش مهر، احسان چيتساز معاون سياستگذاري و برنامهريزي توسعه فاوا و اقتصاد ديجيتال وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اقدامات و برنامههاي اقتصاد ديجيتال در دولت چهاردهم گفت: اقتصاد ديجيتال به بخشي از اقتصاد گفته ميشود كه به صورت مستقيم يا غير مستقيم غالباً توسط فناوريهاي ديجيتال عملاً به ارزش افزوده اقتصاد اضافه ميكند در حقيقت اين مفهوم در برگيرنده هسته اقتصاد ديجيتال است كه به آن زيرساختهاي ارتباطي و كاربران حوزه ارتباطي بر ميگردد و يك لايه دوم دارد اين لايه دوم بيشتر روي پلتفرمهاي ديجيتال است و تمركز لايه سوم بيشتر بر نفوذ ديجيتال به صنايع سنتي كشورها است و ميتوان گفت اقتصاد ديجيتال در اين سه لايه شكل پيدا ميكند. وي افزود: در سال ۲۰۲۴ اندازه اقتصاد ديجيتال به صورت متوسط در جهان يك چيزي نزديك ۱۵ درصد از توليد ناخالص ملي جهان را پوشش ميدهد يك چيزي نزديك ۱۶ تريليون دلار و نشان ميدهد كه سهم اين بسيار بزرگ است و كشورهايي كه توانستند با سرعت بيشتري در هسته اقتصاد ديجيتال سرمايهگذاري كنند توانستند مزيت رقابتيهاي بينالمللي را از آن خودشان كنند. چيتساز ادامه داد: واقعيت اين است كه مكانيسمهاي اندازهگيري و روشهاي مختلف پيامدهاي مختلفي در آن عدد اقتصاد ديجيتال دارد حالا اگر بخواهيم عدد خودمان را بدانيم شايد براي شما جالب توجه باشد كه ما يك چيزي نزديك ۴ و ۹ دهم، ۹۲ صدم درصد از اقتصادمان را اقتصاد ديجيتال از آن خودش كرده است. همچنين ما قرار است كه طي برنامه هفتم به عدد ۱۰ درصد اقتصاد ملي دست پيدا كنيم.
چيتساز گفت: نرخ رشد اقتصاد يك قسمت زيادي روي دوش ظرفيت داده دنبال ميشود يعني در حقيقت اگر ما بخواهيم يك زيست بوم مبتني بر هوش مصنوعي براي رشد اقتصاد ديجيتال داشته باشيم بايد قبل از آن داده ارزشگذاري شده باشد و داخل بازارگاههاي داده قابل تبادل باشد. وي ادامه داد: مساله ديگر قبل از آن وجود دارد اينكه اين اقتصاد ديجيتال به واسطه ويژگيهاي خاصي كه دارد ميتواند پيامدهاي انحصار پلتفرمها را داشته باشد و بواسطه اين پيامدهاي انحصار پلتفرمها داده در كشورهاي مختلف به گونههاي مختلف تنظيمگري ميشود، كشورهايي مثل چين ميروند به سمت اينكه اين داده را يك دارايي عمومي بداند و مثلاً كشورهايي مثل امريكا سياستهاي متفاوتي را دنبال ميكند و جنس تنظيمگري حداقلي را ميرود به سمت آنكه شكل بدهد يك مناطقي مثل اتحاديه اروپا هم ميرود به سمت اينكه قانون جي دي پي آر را از آن استفاده كند كه يك حكمراني خيلي سفت و سختي در داده دارد. چيتساز به الزامات اقتصاد ديجيتال اشاره كرد و گفت: بخش اول الزامات مربوط به زيرساختهاي ديجيتال است كه اين زيرساختهاي ديجيتال شامل پهن باند است، سرعت آن است، پايداري، كيفيت، اينترنت فايو جي و فور جي است، مراكز داده و زيرساختهاي ابري است كه بايد در زيرساختهاي حوزه اقتصاد ديجيتال داشته باشيم و ميدانيد سياست كشورها با همديگر متفاوت است يك كشوري مثل چين آمده در كمتر از دو سال بيشتر از يك و نيم ميليون آنتن فايو جي را در كشور توسعه داده، امري كه ما عملاً در كشور براي ما امكان نداشته، و اين به اين دليل است كه با توجه به سركوب تعرفهاي كه در سه سال گذشته شكل پيدا كرده در حوزه قيمتگذاري خدمات اپراتورها، اپراتورها سرمايهگذاري در اين حوزه برايشان با يك نرخ بازده داخلي مطلوب نيست. وي ادامه داد: تقريباً سه سال است در هسته اقتصاد ديجيتال سرمايهگذاري بزرگي انجام نداديم، پيامد آن اين است كه منابع بخش رفته از اين بخش خارج شده، چرا؟ نرخ بازده جذابي را ايجاد نميكرده است و زماني كه نرخ بازده داخلي كاهش پيدا بكند و برود حتي سمت اعداد منفي قرار بگيرد يعني سرمايهگذاري در بخش غيرقابل توجيه است پس ريالي سمت اين سمت نميآيد كه بتواند هسته را رشد بدهد، از جمله اقداماتي كه در وزارت ارتباطات مدنظر است اين است كه ما بتوانيم هر چه سريعتر زيرساختهاي حوزه فايو جي را توسعه بدهيم و بتوانيم به سرعت مطلوب دست پيدا كنيم. چيتساز افزود: از جمله فعاليتهايي كه در مجموعه وزارت ارتباطات دارد انجام ميشود اين است كه اول از همه سرمايهگذاري در بخش جذاب بشود يعني ما جايي كه با نرخهاي بازده منفي مواجه هستيم را آنها را ببريم به سمت نرخهاي بازده جذاب كه سرمايه بيايد به سمت بخش جلب بشود، اين كاري است كه در پايدارسازي همه بخشها داريم انجام ميدهيم از شبكه ملي اطلاعات گرفته تا حوزه فضا، تا بخش توسعه زيرساختهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات؛ بعد از اينكه اين را پايدار ميكنيم رفتيم به سمت اينكه، چون سرمايهگذاري در اين بخش اغلب دلاري است و بواسطه اينكه سرمايهگذاريها در هسته به خصوص در حوزه فايو جي دلاري است، بايد بتواند ريسك سرمايهگذاري ارزي را پوشش بدهد ما ابزارهاي پوشش ريسك را عملاً به دنبال آن هستيم، صندوقهاي پروژه ريالي را در بخش الان داريم شكل ميدهيم كه بتواند هسته اقتصاد ديجيتال را به صورت ريالي تأمين كند و بعد از آن طرف منابع ارزي خودش را با همكاري بانك مركزي رشد بدهد. وي تصريح كرد: صندوق تضمين را داريم در مجموعه وزارت ارتباطات دنبال ميكنيم كه بتواند پروژههاي بزرگ بخش را تضمين كند و نرخ تأمين سرمايه را براي بخش كاهش بدهد در حقيقت بانك سرمايهگذاري بخش را عملاً در دستور كار وزارت ارتباطات داريم كه دارد با سرعت دنبال ميشود كه اين بخش شكل پيدا كند و همين طور صندوق پروژه از جمله برنامههايي است كه ما در اين هسته اقتصاد ديجيتال به خصوص در حوزه زيرساخت ديجيتال داريم. چيتساز افزود: شبكه ملي اطلاعات هدف سوم وزارت ارتباطات است، با جديت دنبال ميشود و بحث خدماتهاي كاربردي جز اولويتهاي ارتباطات است. الان در حقيقت ما يك درصد پيشرفت نزديك ۶۹ و نيم درصد شبكه توسعه پيدا ميكند و امسال با ايجاد قطبهاي مراكزداده درسه منطقه كشور شبكه ملي اطلاعات رشد بهتري ميكند، مركز داده مشهد، فولادشهر اصفهان و قطب مركز داده تهران با محوريت فرودگاه پيام به زودي زير بار ميرود توسط سه تا اپراتور مختلف. در تيرماه فراخوان حق بهرهبرداريهاي طويلالمدت پارك فناوري اطلاعات در منطقه فولاد شهر اصفهان اعلام ميشود و شركتهاي بخش خصوصي براي توسعه اين بخش دراين فراخوان شركت كنند. وي افزود: ناترازي يك قسمت ناشي از توليد است ما اغلب كشورهاي جهان دچار اين چالش ناترازي انرژي هستند ولي مساله اين است كه چطور به صورت هوشمند اين ناترازي را مديريت ميكنند.هميشه بحث توليد جديد نيست كه اين مساله را حل كند، اينكه چطور بتوانيم با استفاده از ابزارهاي هوشمند اين ناترازي را مديريت كنيم اين مساله است، سازمان فناوري اطلاعات از جمله ماموريتهاي كليدي از جمله برنامه مقام وزارت و تاكيد مقامهاي عالي وزارت محول شده است اين است كه بحث هوشمندسازي و بهره روي مصرف انرژي را دنبال كنند و ما يك درتمام پروژهها تمام پيش بينيهايي كه براي توسعه زيرساخت داريم و همزمان تأمين نيرو را به صورت يكپارچه در مطالعات امكان سنجي مدنظر قرار ميدهيم و بحث هوشمندسازي مصرف انرژي در كشور توسط سازمان فناوري اطلاعات دنبال ميكنيم و يكي از اركان وزارت اطلاعات است كه تلاش ميكنيم از طريق كاربست ابزارهاي هوش مصنوعي بتوانيم پيشنهادهاي مشخصي داشته باشيم براي بهينهسازي مصرف انرژي است. اين پروژه كه يك قسمت جديش دنبال شده است و اميدواريم درسه ماه آينده خروجي مشخصي ازآن داشته باشيم.