از ايروان تا تهران

۱۴۰۴/۰۳/۰۱ - ۰۰:۳۰:۳۱
|
کد خبر: ۳۴۳۸۶۳

در حالي كه مسافران پرواز 7950y در حال اتمام شام سرو شده در پرواز بودند، ناگهان هواپيما دچار فرود و فراز (Turbulance) شد ولي پس از 10ثانيه شدت پايين رفتن هواپيما چند برابر شد كه باعث ريزش بار همراه مسافران كه در قسمت (Lucker) بود درب Lucker باز شد و فرو ريخت حتي قفل بعضي از اين lucker‌ها شكسته شد و امكان قرار دادن بار همراه مسافران را نداشت، صداي زنان و مردان مسافر كه از ترس سقوط هواپيما به آسمان بلند شد و محشر واقعي بر پا شد .

جعفر مغرور

در حالي كه مسافران پرواز 7950y در حال اتمام شام سرو شده در پرواز بودند، ناگهان هواپيما دچار فرود و فراز (Turbulance) شد ولي پس از 10ثانيه شدت پايين رفتن هواپيما چند برابر شد كه باعث ريزش بار همراه مسافران كه در قسمت (Lucker) بود درب Lucker باز شد و فرو ريخت حتي قفل بعضي از اين lucker‌ها شكسته شد و امكان قرار دادن بار همراه مسافران را نداشت، صداي زنان و مردان مسافر كه از ترس سقوط هواپيما به آسمان بلند شد و محشر واقعي بر پا شد .

نگارنده كه خود در پرواز فوق از مسافران بودم با خود گفتم كه موتور هواپيما يا خراب شده يا از هواپيما جدا شده، مرگ را با چشمان خود ديدم و در ذهن خود ملاقات كردم.وحشت سراپاي وجودم را گرفته بود ودر فكر خود با خانواده و فرزندانم خداحافظي كردم.

پرواز شماره 7950y شركت هواپيمايي كاسپين از مبدأ ايروان به مقصد تهران با تأخير 25دقيقه از فرودگاه zvartnots در ساعت 20: 05 بعد‌ازظهر بلند شد و پس از 30 الي 35 دقيقه پرواز دچار اين حادثه شديم.كل طول پرواز يك ساعت و ده دقيقه بود.

به‌شدت تمام مسافران وحشت زده بودند و تا زماني‌كه هواپيما در فرودگاه امام خميني به زمين نشست وحشت زده در مورد اين حادثه گفت‌وگو مي‌كردند. نگارنده كه به دليل كاري، مدت 40سال است كه با هواپيما سفر مي‌كنم و مجبور به مسافرت زياد هستم تاكنون با چنين مشكلي روبه‌رو نشده بودم، اگر هم در مسير پرواز چاله هوايي وجود داشت خلبان قبل از رسيدن به نقطه مورد نظر اعلام مي‌كرد كه هواپيما ممكن است دچار لرزش (Turbulance) شود و بعد از آن نيز از اين بابت عذرخواهي و اعلام مي‌كرد هيچ اتفاقي براي هواپيما نخواهد افتاد و نگراني وجود ندارد اما دريغ از يك اخطار قبل از اتفاق يا كلمات آرامش بخش بعد از حادثه . با نگاهي گذرا به حوادث شركت‌هاي هوايي ايراني در طي يكي دو دهه اخير ترس و نگراني سراپاي وجود آدمي را فرا مي‌گيرد. ترسي كه سبب مي‌شود هموطنان تا حد ممكن از خطوط هوايي ايراني براي سفر مگر به اجبار استفاده نكنند .
27 ژانويه 2020 شركت كاسپين MD83 پرواز 6936 مشهد اشكال فني و هيچ كشته‌اي نداشت.
18 فوريه 2018 پرواز 3704 آسمان ATR-72-212 نزديك سميرم 65 كشته.
10 آگوست 2014 تهران سپاهان  IR An140/5915 هشت زخمي و40 كشته.
3 مارس 2014 هواپيمايي كشور IR-CAO فالكون‌20  4 كشته...ا

9 ژانويه 2011 ايران اير پرواز 277 بوئينگ 286-727  78 كشته و 26 زخمي
24 جولاي 2009 آريا اير ILyushiIl1525 62 M  16 كشته و 19 زخمي مشهد
15 جولاي 2009 كاسپين  Toroluv-Tu154 7908  168 كشته
21 آگوست 2008 آسمان 6895 بوئينگ 219-737 قرقيزستان Biskek 68 كشته و 15 مجروح
2 ژانويه 2008 ايران اير  فوكر 100 تهران
البته موارد ديگري هم وجود دارد كه ذكر آنها از حوصله اين يادداشت خارج است. هواپيماهاي خطوط هوايي ايران كهنه و فرسوده است و نگارنده مطلع نيست اين ناوگان هوايي فرسوده مي‌تواند جان مسافراني را حفظ كند كه به آن شركت‌هاي هواپيمايي اعتماد كرده‌اند.آيا اين ناوگان هوايي مسافربري كه بعضا عمري به اندازه دو سه دهه دارند قابل اعتماد هستند كه مسافران را به سلامت به مقصد برسانند و گروه پروازي و خلبانان از جان گذشته ايراني كه براي آموزش آنها هزينه‌هاي بسيارصرف شده است و سرمايه‌هاي معنوي و مادي كشور مي‌باشند امكان پرواز ايمن با اين هواپيماها را دارند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه ضرورت دارد كشورمان با جهان به تعامل بپردازد و وارد اقتصاد و تجارت جهاني شود و با جهان ارتباط تنگاتنگ برقرار كند تا بتوانيم ازفناوري‌هاي جديد هوانوردي برخوردار شويم و شاهد حوادث ناگوار و قرباني شدن هموطنان بيگناه و گروه پروازي‌مان نشويم. اگر چنين تحولي در مناسبات و ارتباطات كشورمان با جهان واقع نشود جان مسافران از دست خواهد رفت و عزاداري و مويه خانواده‌هاي قربانيان و عذرخواهي مسوولان سودي براي آنان نخواهد داشت. جان‌هاي عزيزي كه قرباني تعلل نظام حكمراني در تامين رفاه و آسايش جامعه از طريق توسعه زير‌ساخت‌هاي كشور شده‌اند.