عدم تمايل به دريافت سوخت از ايران به دليل تحريم
دبير انجمن صنعت بانكرينگ ايران گفت: بزرگترين چالش صنعت بانكرينگ در ايران اعمال تحريمهاي ظالمانه عليه كشور بوده و هست. چراكه اعمال تحريمها موجب عدم تمايل خطوط بينالمللي كشتيراني به دريافت سوخت از ايران به علت ترس از تحريم شدن است.
دبير انجمن صنعت بانكرينگ ايران گفت: بزرگترين چالش صنعت بانكرينگ در ايران اعمال تحريمهاي ظالمانه عليه كشور بوده و هست. چراكه اعمال تحريمها موجب عدم تمايل خطوط بينالمللي كشتيراني به دريافت سوخت از ايران به علت ترس از تحريم شدن است. محمدجعفر عابدينژاد در گفتوگو با ايلنا، درباره آخرين وضعيت بانكرينگ و سوخترساني به كشتيها اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳۰ شركت مجوز سوخترساني از سازمان بنادر و دريانوردي ايران اخذ كردهاند كه از اين تعداد ۲۰ شركت عضو انجمن صنعت بانكرينگ ايران هستند كه انجمن فعاليت اين شركتها را زيرنظر دارد اما متأسفانه چالشهاي متعددي وجود دارد كه از اين تعداد كمتر از ۱۰شركت فعاليت سوخترساني را انجام ميدهند. وي افزود: چالشهاي موجود محدوديتهاي بسياري را براي شركتها به وجود آورده و در حال حاضر سالانه حدود يك ميليون تن سوخترساني به كشتيها انجام ميگيرد. دبير انجمن صنعت بانكرينگ ايران درباره ميزان تامين سوخت كشتيها در آبهاي بينالمللي توسط ايران گفت: سهم كشور ما از بازار سوخترساني منطقه خليجفارس و درياي عمان كمتر از ۵ درصد است. وي با اشاره به وضعيت كيفيت سوخت تصريح كرد: براساس قوانين بينالمللي IMO از سال ۲۰۲۰ كشتيها موظف به استفاده از سوخت با سولفور زير نيم درصد بودهاند كه طبق قوانين مذكور اين الزام تا آينده نزديك به سمت سولفور زير يك دهم درصد و در آيندهاي نه چندان دور الزام استفاده از سوخت پاك با كربن صفر خواهد بود. عابدينژاد خاطرنشان كرد: در حال حاضر توليد سوخت (نفت كوره) با سولفور كم (زير نيم درصد) در كشور با محدوديتهايي مواجه است كه اين امر خود يكي از مشكلات فعاليت شركتهاي سوخترسان است. وي توضيح داد: با توجه به نياز ناوگان ملي كشور و در حد امكان در يكي از پالايشگاههاي كشور برشي از نفت خام با كيفيت بسيار بالا و سولفور زير نيم درصد به ناوگان ملي تخصيص يافته است كه پاسخگوي نياز كل ناوگان ملي نيز نيست؛ بخش خصوصي هيچ بهرهاي از اين سهميه ندارد و نياز خود را به صورت واردات تأمين ميكند. دبير انجمن صنعت بانكرينگ ايران در ادامه درباره اينكه آيا درگيريها در منطقه و يمن سوخترساني را تحتتاثير قرار داده يا خير، گفت: با توجه به شرايط خاص در سالهاي اخير كرايه حمل و نقل دريايي افزايش چشمگيري داشته است. وي درباره تاثير تحريم بر صنعت بانكرينگ نيز خاطرنشان كرد: بزرگترين چالش صنعت بانكرينگ در ايران اعمال تحريمهاي ظالمانه عليه كشور بوده و هست. چراكه اعمال تحريمها موجب عدم تمايل خطوط بينالمللي كشتيراني به دريافت سوخت از ايران به علت ترس از تحريم شدن است. عابدينژاد در خصوص در صورت اينكه آيا توافق در مذاكرات گشايشي در اوضاع سوخترساني ايران ايجاد خواهد كرد، تاكيد كرد: قطعا در صورت لغو تحريمها بازار صنعت بانكرينگ ايران رونق خواهد يافت چراكه مزيتهاي خدادادي و اقليمي كشور ما در مقايسه با رقباي اين صنعت در منطقه بسيار زياد بوده و ايران نزديكترين لنگرگاهها به آبراهههاي بينالمللي را داراست. وي از كشورهاي امارات متحده عربي، عمان و قطر به عنوان رقباي ايران در صنعت بانكرينگ ياد كرد. دبير انجمن صنعت بانكرينگ ايران به چالشهاي اين صنعت اشاره كرد و گفت: تخصيص سهميه مناسب به شركتهاي بانكرينگ، روش قيمتگذاري محمولههاي بانكرينگ و عدم جبران هزينههاي عملياتي اين صنعت، بدليل اينكه سوخترساني دريايي نوعي خردهفروشي محسوب ميشود طبيعتا هزينههاي متعددي سربار شركتهاي بانكرينگ است.