سقوط قیمت خودروهای وارداتی جانبازی/ سوءاستفاده از اسم جانبازان به پیچ سخت خورد

۱۴۰۴/۰۲/۳۰ - ۲۲:۴۵:۰۱
کد خبر: ۳۴۳۷۲۰

تسهیل واردات خودرو برای جانبازان در روزهایی که این امر برای افراد عادی به غیرممکن تبدیل شده، فضا را برای برخی سودجویان مهیا کرد؛ تا جایی که برخی دلالان با دستیابی به حواله‌های جانبازی توانستند تعدادی از خودروهای خارجی را با قیمت‌های افسانه‌ای در بازار به فروش برسانند. اما نبود مشتری برای چنین قیمت‌هایی باعث شد تا سودجویان به پیچ سخت قیمت‌گذاری برسند. چنانکه اکنون برخی حاضر شده‌اند این محصولات را تا نصف قیمت اولیه هم به عرضه بگذارند.

سقوط قیمت خودروهای وارداتی جانبازی/ سوءاستفاده از اسم جانبازان به پیچ سخت خورد

به گزارش تجارت نیوز، در حالی که سقف واردات خودروی خارجی برای مردم عادی در ایران ۲۰ هزار یورو تعیین شده، سهمیه ویژه ایثارگری این سقف را برای جانبازان به ۳۵ هزار یورو افزایش داده است.

این سیاست که با هدف تسهیل دسترسی ایثارگران به خودروی مناسب اجرایی شد، در عمل به بستری برای سودجویی دلالان تبدیل شده است. ازجمله آنکه بیشتر جانبازان توان مالی لازم را برای واردات خودرو به صورت شخصی ندارند و درنهایت ناچار به فروش امتیاز و حواله آن به گروهی از دلالان شده‌اند.

علاوه بر افزایش سقف ارزی، واردات با سهمیه جانبازی شامل معافیت‌های گسترده‌ای چون معافیت از حقوق گمرکی، امکان واردات انفرادی و برخورداری از تسهیلات بانکی هم می‌شود.

با این حال محدودیت‌های فعلی در واردات خودروهای لوکس باعث شده مسیر قانونی حمایت از ایثارگران به یکی از معدود راه‌های واردات خودروی لوکس به ایران تبدیل شود؛ فرصتی که حالا برخی به چشم رانتی میلیاردی به آن نگاه می‌کنند.

اما حالا که چند ماه از ورود محموله‌های خودروهای وارداتی جانبازان به کشور می‌گذرد، سوداگران نتوانسته‌اند نقشه خود را برای دریافت سودهای میلیاردی عملی کنند و ناچار به شکست قیمت‌های اولیه شده‌اند. چراکه در ابتدا نرخ‌هایی تا چهار برابر قیمت جهانی برای این محصولات مشاهده می‌شد، اما اکنون بهای این محصولات تقریبا نصف شده است.

گزارش حاضر با نگاهی به برخی خودروهای وارداتی جانبازان، مسیر ورود این خودروها به بازار سوداگری را ترسیم می‌کند. قیمت جهانی خودروهای بررسی شده بر مبنای نرخ یورو در بازار آزاد (95 هزار و 500 تومان)محاسبه شده است.

سقوط 5 میلیارد تومانی تویوتا کمری هیبرید

کمری هیبرید یکی از خودروهای وارداتی به اسم جانبازارن بود که وارد بازار ایران شد. این خودرو در ابتدای ورود توسط دلالان 13 میلیارد تومان قیمت آگهی شد؛ اما نبود تقاضا و رشد عرضه باعث شد تا اکنون سوداگران به نرخ هشت میلیارد تومان هم راضی شوند.

اما این نرخ هشت میلیارد تومانی هم حدود چهار برابر گران‌تر از نرخ دو میلیارد .و 388 میلیون تومانی در بازار جهانی است. از سوی دیگر فاکتورهایی که از این خودروی ژاپنی رسانه‌ای شده‌اند حاکی از آنند که کمری هیبرید در گمرک ایران سه میلیارد و 388 میلیون تومان فاکتور شده است.

تویوتا راو۴ حدود 10 میلیارد تومان ارزان شد

راو4 دیگر محصول تویوتاست که جانبازان 70 درصد و بیشتر مجوز واردات آن را داشتند. این خودرو هم که در بازار جهانی معادل دو میلیارد و 770 میلیون تومان به فروش می‌رسد، در بدو ورود به ایران 17 میلیارد تومان قیمت خورد. اما حالا سوداگران به فروش این محصول با نرخ 7.5 میلیارد تومان هم راضی شده‌اند.

قیمت مرسدس بنز A180L شکست

مرسدس بنز A180L که برای بازار چین طراحی شده و معادل دو میلیارد و 865 میلیون تومان ارزش دارد، در زمان ورود به ایران ۲۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد. این مدل بنز اکنون در بازار آزاد با قیمتی در حدود ۱۲ میلیارد تومان معامله می‌شود.

مرسدس بنز C200L با 38 میلیارد تومان آگهی شد، 12 میلیارد تومان فروش رفت!

بنز C200L با قیمت جهانی سه میلیارد و 534 میلیون تومان، در ایران بین ۳۵ میلیارد تا ۳۸ میلیارد تومان آگهی شد. این خودروی آلمانی در نهایت با نرخ‌هایی بین 12 میلیارد تا 15 میلیارد تومان به فروش رفتند.

قیمت آگهی‌های آئودی Q5 برقی نصف شد

کیو 5 در بازار جهانی معادل سه میلیارد و 343 میلیون تومان قیمت دارد. این شاسی‌بلند آلمانی که با 10 میلیارد تومان به بازار رسید، اکنون پنج میلیارد تومان هم آگهی شده است.

ورود تسهیلات جانبازی به بازار سوداگری

در شرایطی که واردات آزاد و متنوع خودرو به شهروندان عادی محدودیت‌هایی دارد، سازوکار واردات با سهمیه ایثارگری به یکی از معدود روزنه‌های ورود خودروهای روز جهان به کشور تبدیل شده است.

این خلأ قانونی، زمینه را برای سوءاستفاده دلالان از مسیرهای خرید امتیازها و حواله‌های جانبازی مهیا کرده و در نهایت اصل سیاست حمایتی را از هدف اولیه‌اش که حمایت از جامعه ایثارگری بود به محاق برده است.

با وجود آنکه رشد بی‌ضابطه قیمت‌ خودروهای مذکور در بازار به نام سهمیه واردات جانبازان تمام شده، اما واقعیت این است که جانبازان معزز هیچ نقشی در این فرآیند سوداگری نداشته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی واردکنندگان و واسطه‌های فعال در بازار خودرو تلاش کرده‌اند با خرید این حواله‌های سهمیه‌ای، خودروهای وارداتی را با قیمت‌های غیرواقعی و بالا به بازار عرضه کنند. این رفتار سوداگرانه با هدف کسب حاشیه سود از اختلاف نرخ واقعی خودرو و قیمت بازار آزاد صورت گرفته است.

با این حال استقبال پایین خریداران از قیمت‌های نجومی در ماه‌های اخیر تا حدی از تب این سوداگری کاسته، اما به دلیل تداوم محدودیت‌های کلی واردات خودرو همچنان این سهمیه‌ها یکی از مسیرهای اصلی ورود خودروهای به‌روز به کشور باقی مانده‌اند؛ مسیر باریکی که به‌جای تحقق هدف حمایت به جولانگاه سودجویان بدل شده است.

در پایان این سوالی اساس مطرح می‌شود؛ چرا حمایت از ایثارگران باید به کانالی برای سوداگری در بازار خودرو تبدیل شود؟