پليس راهور، از اشتغال زنان در خطوط بي‌آرتي حمايت كرد

تحول در حمل‌ونقل عمومي با ورود ۵۰۰۰ اتوبوس

۱۴۰۴/۰۲/۲۵ - ۰۱:۲۳:۰۶
|
کد خبر: ۳۴۳۱۱۷

تهران، يكي از پرجمعيت‌ترين كلان‌شهرهاي خاورميانه، سال‌هاست كه با چالش‌هايي چون ترافيك، آلودگي هوا و كمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومي دست و پنجه نرم مي‌كند. اما به نظر مي‌رسد كه مديريت شهري با برنامه‌اي بلندپروازانه در حال ايجاد تحولي چشمگير در سيستم حمل‌ونقل عمومي پايتخت است.

تهران، يكي از پرجمعيت‌ترين كلان‌شهرهاي خاورميانه، سال‌هاست كه با چالش‌هايي چون ترافيك، آلودگي هوا و كمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومي دست و پنجه نرم مي‌كند. اما به نظر مي‌رسد كه مديريت شهري با برنامه‌اي بلندپروازانه در حال ايجاد تحولي چشمگير در سيستم حمل‌ونقل عمومي پايتخت است. طبق گفته‌هاي عليرضا زاكاني، شهردار تهران، قرار است ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان شهري اضافه شود، اقدامي كه نه تنها پاسخ به نياز جدي شهروندان براي حمل‌ونقل بهتر است، بلكه فرصت‌هاي تازه‌اي براي اشتغال، به‌ويژه براي زنان، فراهم مي‌آورد. افزايش اين تعداد اتوبوس به ناوگان شهري، مستلزم به‌كارگيري تعداد متناظري از رانندگان است؛ به‌ويژه با توجه به آنكه اغلب خطوط بي‌آرتي به سيستم حمل‌ونقل تهران وابستگي بالايي دارند. شهردار تهران اعلام كرده كه شهرداري مشتاق جذب رانندگان جديد است و تمامي ظرفيت‌هاي موجود براي جذب نيروي انساني مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در سال‌هاي اخير، حضور زنان در حوزه‌هاي فني و عملياتي حمل‌ونقل اغلب با موانع فرهنگي و ساختاري مواجه بوده، اما حمايت مقامات ارشد پليس راهور فراجا نشان مي‌دهد اين مسير در حال گشايش است.

 

پليس راهور و حمايت از اشتغال زنان در خطوط بي‌آرتي

سردار سيد تيمور حسيني، رييس پليس راهور فراجا، با استقبال از طرح استفاده از بانوان در خطوط بي‌آرتي، آنها را قانون‌مدارتر، كم‌حادثه‌تر و داراي ظرفيت بالا در مشاغل حمل‌ونقلي توصيف كرد. به گفته او، در حال حاضر بين ۳۴۰ تا ۳۵۰ زن در تهران داراي گواهينامه پايه يك هستند و بسياري از آنها تجربه موفقي در رانندگي خودروهاي سنگين دارند. اين رويكرد، هم‌راستا با اهداف عدالت جنسيتي و گسترش مشاركت زنان در حوزه‌هاي شغلي نوين است. پليس راهور اعلام آمادگي كرده است كه با همكاري شهرداري و شوراي شهر، جلساتي جهت تسهيل روند جذب و آموزش بانوان برگزار كند. اين تعامل نهادها، در صورت استمرار و پيگيري موثر، مي‌تواند الگويي براي ديگر كلان‌شهرهاي كشور نيز باشد.

 

ورود اتوبوس‌هاي برقي؛ گام بلند

در مسير توسعه پايدار

يكي ديگر از محورهاي مهم اين تحول، تمركز ويژه بر واردات و بهره‌برداري از اتوبوس‌هاي برقي است. به گفته پرويز سروري، نايب‌رييس شوراي شهر تهران، تاكنون قرارداد واردات ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقي از چين منعقد شده است. در حال حاضر، ۱۱۰ دستگاه در گمرك و ۱۲۰ دستگاه ديگر در حال انتقال به بندرعباس هستند و انتظار مي‌رود كه طي روزهاي آينده وارد تهران شوند. اين اقدام نه تنها منجر به كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي و آلاينده‌هاي زيست‌محيطي مي‌شود، بلكه با كاهش سر و صداي ترافيكي، كيفيت زندگي در پايتخت را بهبود خواهد بخشيد. اتوبوس‌هاي برقي وارد شده هم‌اكنون در مسير ميدان جمهوري تا بهارستان فعاليت مي‌كنند و گزارش‌ها حاكي از رضايت نسبي شهروندان از عملكرد آنهاست.

نوسازي ناوگان فرسوده  از ۸۸۰ تا ۳۳۰۰ دستگاه

يكي از نكات جالب توجه در اين مسير، پيشرفت سريع در افزايش تعداد اتوبوس‌هاي فعال در شهر تهران باشد. در ابتداي دوره مديريت فعلي شهري، تنها ۸۸۰ دستگاه اتوبوس در حال خدمت‌رساني بودند. اين رقم اكنون به ۳۳۰۰ دستگاه افزايش يافته است و بنا بر اعلام سروري، تا پايان نيمه نخست سال ۱۴۰۴، حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقي ديگر نيز به ناوگان افزوده خواهد شد. همچنين، قرارداد جديدي براي تأمين ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوكابين با دو توليدكننده داخلي منعقد شده كه قرار است به ۶۰۰ دستگاه نيز افزايش يابد.