تكليف فوري ادارات دولتي براي ساخت نيروگاه خورشيدي
ضرورت تسريع همه دستگاههاي اجرايي در اجراي تكليف فوري دولت براي احداث نيروگاههاي تجديدپذير براساس مصوبه اخير هيات دولت، روند تأمين تجهيزات ساخت نيروگاههاي خورشيدي در دستگاههاي اجرايي، چگونگي بهكارگيري پيمانكاران تأييد شده، زمانبندي اجراي طرحها و پاسخ به ابهامات دستگاهها در نشست راهكارهاي توسعه نيروگاههاي خورشيدي ويژه دستگاههاي مشمول ماده ۵ قانون خدمات كشوري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
ضرورت تسريع همه دستگاههاي اجرايي در اجراي تكليف فوري دولت براي احداث نيروگاههاي تجديدپذير براساس مصوبه اخير هيات دولت، روند تأمين تجهيزات ساخت نيروگاههاي خورشيدي در دستگاههاي اجرايي، چگونگي بهكارگيري پيمانكاران تأييد شده، زمانبندي اجراي طرحها و پاسخ به ابهامات دستگاهها در نشست راهكارهاي توسعه نيروگاههاي خورشيدي ويژه دستگاههاي مشمول ماده ۵ قانون خدمات كشوري مورد بحث و بررسي قرار گرفت. به گزارش ايسنا، محسن طرزطلب، معاون وزير نيرو در نشست بررسي راهكارهاي توسعه نيروگاههاي خورشيدي دستگاههاي اجرايي كشور با اشاره به پيگيري هفتگي و جدي رييسجمهور از ميزان پيشرفت ساخت نيروگاههاي تجديدپذير بخش دولتي، اظهار كرد: پس از بحثهاي مختلف در سطح وزارتخانهها و دستگاههاي اجرايي، درنهايت طرحي در جلسه اخير هيات دولت تصويب شد كه براساس آن دستگاههاي دولتي موظف شدند با ساز و كار و فرآيند تعريف شده هر چه سريعتر نسبت به اجراي تكليف توسعه نيروگاههاي تجديدپذير در دستگاههاي مربوطهشان اقدام كنند. در اين نشست، جعفر محمدنژاد سيگارودي، معاون سرمايهگذاري ساتبا ضمن تشريح آخرين آييننامهها و دستورالعملهاي ابلاغ شده ازسوي وزارت نيرو در اين زمينه تأكيد كرد: احداث نيروگاه خورشيدي با ظرفيت حداقل پنج كيلووات، براي هر دستگاه، ميتواند بهطور تجميعي ظرفيت قابلتوجهي را به شبكه برق كشور اضافه كند. طبق گزارش اعلام شده ازسوي مسوولان ذيربط در نشست، براساس مصوبه تازه هيات دولت، تمامي دستگاههاي دولتي موظف شدند ظرف مدت كوتاهي نيروگاههاي تجديدپذير احداث كنند؛ همچنين پيشنهاد شد ليست مشتركان اداري استانها با همكاري شركتهاي توزيع برق به ساتبا اعلام شود و منابع مالي اجراي پروژهها نيز از محل بودجه دستگاهها و در هماهنگي با سازمان برنامه تأمين شود؛ در همين راستا، سازمان برنامه و بودجه نيز آمادگي خود را براي پيشبيني منابع موردنياز در بودجه سال آينده اعلام كرده است. در اين نشست همچنين تأكيد شد كه منابع مالي لازم براي احداث نيروگاهها، تا سقف ۲۰درصد مصرف برق دستگاهها، بايد از محل بودجه داخلي همان دستگاهها تأمين شود. نمايندگان دستگاههاي اجرايي در اين نشست ضمن بيان ابهامات خود درخصوص نحوه انتخاب پيمانكار، دريافت تجهيزات، فرآيند اجرا و زمانبندي، پيشنهاداتي براي شفافسازي و تسهيل در روند كار ارايه كردند؛ در پاسخ، تأكيد شد كه تجهيزات نيروگاههاي تجديدپذير توسط ساتبا، تأمين و پيمانكاران معرفيشده در درگاه ساتبا داراي تأييديههاي لازم و منطبق با استانداردهاي سازمان برنامه هستند؛ با اين حال، ادارات الزام قانوني به استفاده از پيمانكاران معرفي شده از سوي ساتبا ندارند و تنها بايد ذيصلاح باشند. گفتني است هماكنون نام بيش از ۲۰۰ مشاور و پيمانكار مورد تأييد ساتبا و شركتهاي توزيع برق در وبسايت اين سازمان در دسترس قرار گرفته است. در بخش ديگري از نشست، تاكيد شد كه دستگاهها در صورت تعيين هزينه زير دو ميليارد تومان براي ساختگاه انتخابيشان، ميتوانند با تامين تجهيزات، در مدت كوتاهي نيروگاه خورشيدي احداث كنند؛ همچنين پيشنهاد شد از اينورترهاي هيبريدي در فرآيند ساخت نيروگاهها استفاده شود و دستگاهها، طرحهاي ساخت نيروگاههاي خورشيدي را از سامانههاي كوچك پنج كيلوواتي آغاز كنند؛ طرحهايي كه به گفته رييس ساتبا، ظرف دو هفته قابليت اجرا دارند. در ادامه نشست، همچنين پيشنهاداتي از سوي نمايندگان ازجمله برگزاري نشستهاي توجيهي ويژه استانداران و معاونان استانداريها براي هماهنگي استاني و پيشبيني سازوكارهاي نظارتي براي نگهداري پس از بهرهبرداري نيروگاهها بهمنظور حفظ پايداري توليد انرژي ارايه شد. در پايان، با پاسخگويي رييس ساتبا به سوالات نمايندگان دستگاههاي اجرايي، بخش زيادي از ابهامات دستگاهها درباره شيوه اجرا، بودجه، انتخاب پيمانكار و تأمين تجهيزات برطرف شد و دستگاهها براي ورود عملياتي به مرحله اجرا اعلام آمادگي كردند.