
فروش كالاي ايراني در سكوي آنلاين چين
رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران، ضمن تاكيد بر انتخاب استراتژيهاي درست در تجارت ايران و چين از امكان فروش كالاي ايراني در سكوي آنلاين چين خبر داد.
رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران، ضمن تاكيد بر انتخاب استراتژيهاي درست در تجارت ايران و چين از امكان فروش كالاي ايراني در سكوي آنلاين چين خبر داد. بنابه اعلام اين مقام دولتي، تاجراني كه مقصد آنها بازارهاي غرب چين است يا توليدشان در شمال شرق كشور انجام ميشود ميتوانند صادرات خود به چين را از مسير ريلي انجام دهند و از اين سازمان تسهيلات ويژه دريافت كنند. در همين حال رييس اتاق مشترك ايران و چين هم گفته است كه بازار فرش ايران در چين نيازمند اقدامات محافظتي در مقابله با اجناس تقلبي است.
تسهيلات ويژه براي حمل بار از مسير ريلي به چين
محمدعلي دهقان دهنوي در نشست بررسي چالشهاي پيشروي روابط اقتصادي ايران و چين، چين را شريك نخست تجاري ايران و بسياري از كشورهاي دنيا دانست و افزود: تجارت با چين براي ايران مهم و استراتژيك است؛ فرصتها و ظرفيتهاي تجاري ايران با چين بسيار قابل توجه است مشروط به اينكه بر روي اين حوزهها تمركز بيشتري داشته باشيم.
معاون وزير صمت ادامه داد: فرصتهاي تجاري موجود در چين بيش از مجموع تجارت ما با ساير كشورها است و ترديد نداشته باشيد كه ميتوان در چين، كارهاي بزرگي انجام داد.
وي با برشمردن اهداف سازمان توسعه تجارت ايران در تجارت خارجي، گفت: هدف صادرات كالا با ارزش افزوده بالاتر است عدد بزرگي از صادرات كالا به چين مربوط به صادرات كالاهاي خام است، در حالي كه اگر به دنبال بازاريابي براي اين كالاها هم نرويم متقاضيان آنها براي خريد اين كالاهاي خام به ايران خواهند آمد.
دهقان دهنوي ادامه داد: كار واقعي زماني انجام ميشود كه كالايي به چين صادر شود كه در زنجيره توليد در حلقههاي پايينتر و جلوتر باشد؛ صادرات مواد خام خوب و ارزآوري دارد و فرصت براي سرمايهگذاريهاي جديد ايجاد ميكند؛ اما بايد كالاهاي صنعتيتر توليد و صادر كنيم.
وي با بيان اينكه ممكن است صادرات كالا به چين به عنوان ابرقدرت توليد در جهان دشوار به نظر برسد، گفت: اگر استراتژيها درست انتخاب شوند اين مهم دور از انتظار نيست؛ با سرمايهگذاري مشترك و قرار گرفتن در زنجيره ارزش جهاني كه بخش عمده آن در چين است و همكاري در زمينه تكنولوژي، صادرات كالا با ارزش افزوده بالاتر به چين ممكن خواهد شد.
رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران ادامه داد: با سرمايهگذاري مشترك و انتقال تكنولوژي بين ايران و چين ميتوان كالاهايي توليد كرد كه از ايران به كشورهاي ديگر صادر شود در بعضي از حوزهها كار شروع شده است؛ به عنوان مثال، صنايع خودروسازي چين در ايران حضور گستردهاي دارند و در ايران قطعهسازان بيشماري فعالند، اينجا اين پرسش مطرح ميشود كه چه ميزان قطعهسازان ايراني توانستند براي اين خودروها قطعه توليد كنند و چه ميزان قطعات اين خودروها را به بازارهاي ديگر صادر كرديم؟
بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت ايران، وي با اشاره به لزوم معرفي طرحهاي سرمايهگذاري مشترك ايران و چين، تصريح كرد: تجارت الكترونيك ايران و چين يكي از اولويتهاي سازمان توسعه تجارت ايران است از اين رو در سكو آنلاين جي دي يكي از سكوهاي پرفروش كالا در چين، امكان عرضه كالاهاي ايراني را فراهم كرديم در واقع با اين اقدام كالا به مصرفكننده نهايي عرضه ميشود.
به گفته معاون وزير صمت؛ فعالان اقتصادي در حوزه صنايع دستي، زعفران فرش دستباف در اين سكو فعال شدند و اين امكان وجود دارد كالاهاي مصرفي ديگر نيز از اين ظرفيت بهره بگيرند.
وي بر توسعه ارتباط لجستيك و حملونقل ايران و چين تاكيد كرد و افزود: هماكنون ارتباط لجستيك دو كشور از مسير دريا است اما يك مسير ريلي از شمال ايران وجود دارد كه ميتواند دو كشور را به يكديگر وصل كند اين مسير از عبور از كشورهاي تركمنستان، ازبكستان، قزاقستان و چين يا تركمنستان، قزاقستان و چين است تلاش داريم در اين مسير كار و آن را فعال كنيم كساني كه از مسير ريلي كالا خود را عبور دهند ما آمادگي اعطاي مشوق و حمايت از آنها را داريم؛ مشروط به اينكه بار از دو سمت تكميل شود وگرنه مسير اقتصادي نخواهد بود.
رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اينكه مذاكرات موافقتنامه بازرگاني ايران و چين در حال انجام است، گفت: مسير به سمت توسعه تجارت است و علاقهمندي از آن سمت نيز وجود دارد، به عبارتي همهچيز براي اين توسعه تجارت فراهم است. ميپذيريم كه تحريم مشكلاتي در روند كار ايجاد كرده اما بخش ديگر مشكلات به قولنين داخلي باز ميگردد همه اين موضوعات كار را دشوار كرده اما با اين وجود ظرفيتها زياد است و ما كمك خواهيم كرد كه كارها پيش برود.
بازار فرش ايران در چين نيازمند مقابله با فرشهاي تقلبي
مجيدرضا حريري، رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين، هم با بيان اينكه 80 درصد تجارت خارجي ما محصولات مبتني بر پايه نفتي و معدني و در واقع مواد خام است، گفت: اين ميزان در رابطه با چين بيشتر هم هست و در واقع بيش از 90 درصد از صادرات ما به اين كشور محصولات خام و نيمهخام است كه عمدتاً هم توسط شركتهاي حاكميتي انجام ميشود. بنابراين محصولات ساخته شده كمتر از 8 يا 9 درصد صادرات ما را به اين كشور تشكيل ميدهد. لذا نياز است كه هم در حوزه سياستگذاري فكر جدي شود و هم تاجران بخش خصوصي به گونهاي فعالتر شوند تا حجم صادرات غيرنفتي به چين را افزايش دهيم.
او با بيان اينكه فرصتها و ابزارهاي زيادي براي توسعه تجارت با چين وجود دارد، ادامه داد: از جمله اين ابزارها پلتفرمهاي آنلايني مانند JD است اما متأسفانه اين باور كه تاجران ايراني ميتوانند كالا به چينيها بفروشند، هنوز وجود ندارد.
حريري با اشاره به اينكه از سال 2009 صادرات فرش ايران به چين آغاز شده، تأكيد كرد: فرش ايران بازار خوبي در چين دارد اما ما نيازمند اقدامات جدي براي محافظت از اين بازار هستيم. چرا كه در حال حاضر با تقلبهاي گسترده، اعتماد مشتري و موجوديت اين كالا در چين به خطر افتاده است.
رييس اتاق مشترك ايران و چين، به موضوع كمبود ارز براي واردات اشاره كرد و گفت: شركتهاي حاكميتي كه عمده صادرات كشور را انجام ميدهند در سال گذشته طبق آمار بانك مركزي تنها 60 درصد ارز خود را وارد كشور كردهاند و لذا ما با كمبود ارز مواجهيم.