«چت جيپيتي» بهتر عمل ميكند يا هوش مصنوعي «جميناي» گوگل؟
صنعت هوش مصنوعي در سالهاي اخير به سرعت شكوفا شده است و چندين شركت در رقابت شديدي در اين حوزه با يكديگر بودهاند. دو شركتي كه بهطور خاص پا به پاي هم پيش رفتهاند، اوپنايآي و گوگل هستند.
صنعت هوش مصنوعي در سالهاي اخير به سرعت شكوفا شده است و چندين شركت در رقابت شديدي در اين حوزه با يكديگر بودهاند. دو شركتي كه بهطور خاص پا به پاي هم پيش رفتهاند، اوپنايآي و گوگل هستند. به گزارش ايسنا، اين دو شركت خدمات زيادي در عرصه هوش مصنوعي ارايه ميكنند. قابل توجه است كه اوپنايآي ربات چت جيپيتي خود و گوگل ابزار جميناي خود را با ويژگيهاي شاخص دارد. با اين حال، هر كدام از آن زمان تاكنون خدمات هوش مصنوعي ديگري را نيز عرضه كرده است. به نقل از ديجيتالترندز، در ادامه به خلاصهاي از عملكردها و ويژگيهاي مشترك چت جيپيتي و جميناي ميپردازيم. اوپنايآي در اواخر ماه اكتبر سال ۲۰۲۴، جستوجوي چت جيپيتي را به عنوان يك ويژگي موتور جستوجو در چتبات خود عرضه كرد كه به كاربران امكان ميدهد پاسخهاي در لحظه به سوالاتي مانند نتايج ورزشي، اخبار فوري و قيمت سهام دريافت كنند. اين ويژگي اساسا برداشت اين برند از جستوجوي گوگل است كه بهطور قابل توجهي از سال ۱۹۹۸ وجود داشته است. اين قابليت به چت جيپيتي اين امكان را ميدهد تا به سوالات سريع پاسخ بدهد و نتايجي به سبك موتورهاي جستوجوگر ارايه كند. اين شركت از همكاري با چندين سازمان خبري براي تهيه محتوا، از جمله آسوشيتدپرس، اكسل اسپرينگر، فايننشال تايمز، نيوز كورپ، رويترز، آتلانتيك، تايم و وكس مديا، خبر داد. در آن زمان، اين راهاندازي شايعاتي را نيز برانگيخت كه اوپن ايآي در حال بررسي ساخت مرورگر تحت وب خود است؛ با اين حال، اين توسعه به نتيجه نرسيده است. در همين حال، جستوجوي گوگل براي ارايه نتايج مورد نظر به كلمات كليدي متكي است. با اين حال، گوگل از آن زمان موتور جستوجو را با بهروزرسانيهاي هوش مصنوعي اشباع كرده است و به آن اجازه ميدهد جملات متني را بهتر پردازش كند.
كداميك در جستوجو بهتر عمل ميكند؟ پاسخ: گوگل
خريد با هوش مصنوعي چت جيپيتي در اواخر ماه آوريل سال ۲۰۲۵ يك ويژگي خريد را به عنوان افزونهاي براي جستوجوي خود معرفي كرد كه در آن ميتوانيد به سادگي نماد جستوجو را انتخاب كرده و سپس در مورد كالايي كه ميخواهيد خريداري كنيد، پرس و جو كنيد. اين ويژگي براي كاربران رايگان، پلاس و پرو در دسترس است، اما با محدوديتهاي قابل توجهي براي كاربران رايگان مواجه است. چت جيپيتي گزينهها براي خريد را تا پنج مورد و جزييات اطلاعات مربوطه، از جمله قيمتها، تخفيفها، مشخصات، بهترين وبسايتهاي خريد و بهترين مكانها براي خريد در منطقه را با هم ادغام ميكند. همچنين ميتوانيد با كليك روي هر صفحه وب به صفحات وب برويد يا از چت جيپيتي سوالات بيشتري در مورد هر محصول موجود در ليست بپرسيد. در مقابل، Google Shopping يكي ديگر از ويژگيهاي قديمي است كه در سال ۲۰۰۲ با نام Froogle راهاندازي شد. اين سرويس نسخههاي زيادي از جمله بهروزرسانيهاي هوش مصنوعي خود را پشت سر گذاشته و گزينههاي مختلفي را در اختيار شما قرار ميدهد.
كدام براي خريد مناسبتر است؟
پاسخ: هردو
هر دو ميتوانند براي تحقيق و مقايسه خوب باشند. اگرچه Google Shopping به دليل در دسترس بودن تصاوير، مزيتي بيشتري دارد. احتمالا نسخههاي پولي چت جيپيتي نيز با تصاوير محصولات بيشتري در دسترس باشند. ساير منتقدان خاطرنشان كردهاند كه چت جيپيتي به دليل نداشتن تبليغات حمايت شده در طرح خود، نسبت به گوگل مزيت دارد.
تحقيقات عميق
گوگل ابزار تحقيق عميق خود را در ماه دسامبر سال ۲۰۲۴ راهاندازي كرد و اين ويژگي را به عنوان بخشي از رديف چتبات پيشرفته هوش مصنوعي جميناي پولي خود كه ۲۰ دلار قيمت دارد، به مصرفكنندهها معرفي كرد. اين ويژگي در همه رديفها موجود است و گزينه رايگان داراي محدوديت استفاده پنج گزارش در ماه است. تحقيق عميق پس از مراجعه به دهها تا صدها منبع در سراسر اينترنت، تجزيه و تحليل سطح تخصصي از يك موضوع را ارايه ميدهد. جميناي تحقيقات عميقي را روي پيشرفتهترين مدلهاي هوش مصنوعي موجود خود انجام ميدهد كه به اين ويژگي اجازه ميدهد تا برتري خود را حفظ كند. راهاندازي تحقيقات عميق جميناي، برندهاي ديگر را به انتشار ويژگيهاي مشابه سوق داد. اوپن ايآي قابليت تحقيقات عميق خود را در ماه فوريه سال ۲۰۲۵ راهاندازي كرد. همزمان با معرفي مدلهاي استدلال جديد خود كه اين ابزار را پشتيباني ميكردند، اين برند به سرعت دسترسي به آن را براي مشتركين ChatGPT Plus با قيمت ۲۰ دلار در ماه و سپس براي كاربران رايگان گسترش داد. نكته قابل توجه اين است كه كاربران رايگان، محدوديت استفاده پنج پرسوجو در ماه را دارند، در حالي كه كاربران پلاس ميتوانند ۲۵ پرسوجو در ماه دريافت كنند و كاربران پرو۲۵۰ پرسوجو در ماه دارند.
كدام يك در تحقيقات عميق بهتر عمل ميكند؟ پاسخ: هردو
هر دو ويژگي تحقيقات عميق با يك سوال علمي منحصر به فرد اما غيرممكن مورد آزمايش قرار گرفت: اگر پنج دقيقه با لباس فضايي روي زهره بگذرانيد چه اتفاقي ميافتد؟ نكته قابل توجه اين است كه در اين آزمايش از نسخه رايگان چت جيپيتي و پيشرفته جميناي استفاده شد.