زيرساخت‌هاي مهم برای صادرات

۱۴۰۴/۰۲/۲۱ - ۰۱:۲۱:۳۷
|
کد خبر: ۳۴۲۵۹۸

باور ما اين است كه صادرات موفق، تنها انتقال كالا نيست؛ بلكه انتقال اعتماد، استاندارد، برند و تصوير ملي است. بر همين اساس، راهبري حضور شركت‌هاي فعال در ايران اكسپو ۲۰۲۵ با رويكردي كاملا حرفه‌اي و راهبردي صورت گرفت.

محسن اميني

باور ما اين است كه صادرات موفق، تنها انتقال كالا نيست؛ بلكه انتقال اعتماد، استاندارد، برند و تصوير ملي است. بر همين اساس، راهبري حضور شركت‌هاي فعال در ايران اكسپو ۲۰۲۵ با رويكردي كاملا حرفه‌اي و راهبردي صورت گرفت. كميسيون صنايع غذايي اتاق ايران با ايفاي نقشي فعال در ساماندهي اين حضور، تمركز خود را فراتر از سطح نمايشگاهي قرار داد و بر ورود به مذاكرات واقعي، هدفمند و سازنده تجاري تاكيد كرد. در اين مسير، ده‌ها شركت فعال در زنجيره صنايع غذايي از لبنيات و نوشيدني گرفته تا خشكبار، كنسرو و شيريني‌جات، نماينده ظرفيت‌هاي متنوع و رو به رشد ايران در اين صنعت بودند. از سوي ديگر استقبال پررنگ فعالان تجاري از بازارهاي متنوع صادراتي از توانمندي‌هاي صنايع غذايي ايران به وضوح قابل مشاهده بود، در اين ميان حتي نمايندگاني از كشورهايي مانند قزاقستان، عمان، تونس، ونزوئلا و... در نمايشگاه حضور پيدا كردند كه پيش‌تر تعامل محدودي با صنايع غذايي ايران داشتند. اين استقبال نشان داد كه برند ايراني، اگر با زيرساخت صادراتي حرفه‌اي همراه باشد، مي‌تواند به سرعت اعتماد بازارهاي جديد را جلب كند. در جلسات متعدد تخصصي برگزار شده برندهاي ايراني با هيات‌هاي خارجي، پيام مشترك و روشني شنيده شد: «ايران از ظرفيت‌هاي چشمگيري برخوردار است»؛ اما چالش‌هايي چون ضعف در بسته‌بندي، نبود انسجام در برندسازي و پيچيدگي فرآيندهاي صادراتي، مانع دستيابي به سهم بيشتر از بازارهاي منطقه‌اي شده‌اند. در پاسخ به اين دغدغه‌ها، كميسيون صنايع غذايي اتاق بازرگاني ايران، سازوكاري فرابخشي با ماموريت يكپارچه‌سازي مقررات، حذف موانع غيرضروري و ارايه مشوق‌هاي هوشمند براي تقويت جايگاه صادركنندگان، تحت عنوان «ستاد ملي تسهيل صادرات صنايع غذايي» را مطرح كرد.

از جنبه‌اي ديگر و همزمان با اين اقدامات، صنايع غذايي ايران يكي از تحولات عميق و اميدبخش خود را به نمايش گذاشت و آن با حضور معنادار شركت‌هاي دانش‌بنيان و استارت‌آپ‌هاي فناور در صنعت غذا همراه بود. براي نخستين‌بار، فناوري‌هايي مانند هوش مصنوعي در كنترل كيفيت، رديابي ديجيتال در زنجيره تامين و بسته‌بندي هوشمند، در كنار توان توليد سنتي قرار گرفتند. اين همنشيني ميان تجربه و نوآوري، نويدبخش آغاز تغييري بنيادين در ساختار صنعت غذاست؛ تغييري كه اگر مورد حمايت جدي قرار گيرد، مي‌تواند مسير تحول رقابت‌پذيري را هموار كند. نكته‌اي كليدي كه در حاشيه اين حضور برجسته بايد مورد تاكيد قرار گيرد، عبور صنايع غذايي از نقش صرفا توليدي و ايفاي نقش در ديپلماسي اقتصادي كشور است. اين صنعت، امروز ديگر تنها صادركننده كالا نيست..

 بلكه حامل تصوير اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي ايران در سطح جهاني است. ديپلماسي اقتصادي تنها در سطوح دولتي شكل نمي‌گيرد؛ بلكه در سالن‌هاي مذاكره، نشست‌هاي B2B و رفتار حرفه‌اي بخش خصوصي نيز تبلور مي‌يابد.