
سناريوي بنزين ۳ نرخي فعلا در دستور كار نيست
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران درباره سه نرخي كردن قيمت بنزين اعلام كرد كه سناريويي روي ميز نيست.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران درباره سه نرخي كردن قيمت بنزين اعلام كرد كه سناريويي روي ميز نيست.
محمدصادق عظيميفر در جمع خبرنگاران در بيستونهمين نمايشگاه بينالمللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي درباره توسعه ظرفيت صنعت پالايش و رفع ناترازي بنزين اظهار كرد: به دليل آنكه صنعت پالايش، سرمايهبر است، اگر بتوانيم هر چه بيشتر از ظرفيت پالايشگاههاي كوچك استفاده كنيم، قاعدتا سرمايههاي بيشتري جذب ميشود. ازاين رو طرحي كوچك در منطقه سيراف با ظرفيت ۶۰ هزار بشكه در روز به بهرهبرداري ميرسد كه با توجه به اينكه واحدهاي فرآيندي كيفيسازي نيز دارد، ميتواند به ناترازي بنزين كمك كند. سال آينده نيز يكي ديگر از اين پالايشگاههاي ۶۰ هزار بشكهاي به بهرهبرداري ميرسد. وي درباره مجموعههاي مينيريفاينريها دركشور از تدوين شيوهنامهاي مشترك با همكاري ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و معاونت برنامهريزي وزارت نفت براي ساماندهي مينيريفاينريها خبر داد و افزود: اميدواريم اين شيوهنامه بهمنظور استفاده هدفمند از ظرفيت اين مجموعهها در سال جاري عملياتي ميشود.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران درباره سه نرخي كردن قيمت بنزين تصريح كرد: سناريويي روي ميز نيست. عظيميفر با اشاره به موضوع قاچاق فرآوردهها از پالايشگاهها، با اشاره به اينكه در كشور ۱۰ پالايشگاه اصلي فعال داريم كه با ظرفيت روزانه ۲,۴ ميليون بشكه فعاليت ميكنند و تمامي فرآوردهها را با قيمتهاي بينالمللي به وزارت نفت تحويل ميدهند، افزود: قيمت قاچاق هماكنون بهدليل هزينههاي حملونقل، پايينتر از قيمت فوب است؛ آيا منطقي است كه پالايشگاهها اقدام به قاچاق فرآورده كنند؟! افزون بر اين، با وجود سيستمهاي دقيق اندازهگيري در خروجي پالايشگاهها و نظارت اداره كل صادرات و مبادلات نفتي بر اين فرآيند، احتمال هرگونه تخلف منتفي است. وي در پاسخ به پرسشي درباره واردات بنزين سوپر با بيان اينكه خوشبختانه بعد از پيگيريهاي انجام شده، نشستهاي هيات مقرراتزدايي در وزارت اقتصاد برگزار شد و شيوهنامهاي كه در بهمن پارسال به وزارت اقتصاد ارائه شده بود، اصلاح شد، گفت: انتظار ميرود در آينده نزديك مصوبه هيات مقرراتزدايي صادر شود و امكان صدور مجوز براي واردكنندهها و توزيعكنندگان بنزين سوپر در درگاه ملي مجوزها فراهم شود، با فعالان بخش خصوصي نيز كه در اين نمايشگاه صحبت شد، از اين اقدام استقبال كردهاند. قيمت بنزين وارداتي نيز متناسب با هزينهها است. مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران با اشاره به طرحهاي كيفيسازي در پالايشگاههاي كشور گفت: در پالايشگاه شيراز تمامي نفتگاز توليدي اكنون مطابق با استاندارد يورو ۵ توليد ميشود و اين موفقيت حاصل سرمايهگذاري و نوسازي در واحدهاي عملياتي اين پالايشگاه است. با توجه به پيشرفت طرح كيفيسازي بنزين در پالايشگاه تهران نيز برآورد ميشود كه انشاءالله تا پايان امسال به بهرهبرداري كامل برسد. عظيميفر به رشد ۱۸۰ درصدي مصرف نفتگاز در سال ۱۴۰۳، اشاره و اظهار كرد: پروژههاي متعددي در زمينه افزايش كيفي فرآوردههاي توليدي در سال ۱۴۰۳ در دست اجرا قرار گرفت كه بهرهبرداري از واحد ايزومريزاسيون پالايشگاه شيراز ازجمله اين اقدامها بود كه با استفاده از اين واحد بنزين اين پالايشگاه بهصورت كامل با استاندارد يورو توليد ميشود. وي با اشاره به روند پيشرفت طرحهاي پالايشي در استانهاي مختلف كشور گفت: بر اساس اظهارات مطرحشده، پروژه پالايشي RHU پالايشگاه اصفهان با تعهد زماني مشخص، بهصورت هفتگي در حال پيشرفت است و بهرهبرداري از اين طرح تا ابتداي سال آينده در اولويت قرار دارد، همچنين طرح kHT پالايشگاه اصفهان تا اواخر خرداد به بهرهبرداري ميرسد.