چالش‌هاي تحقق دولت هوشمند در كشور

۱۴۰۴/۰۲/۲۱ - ۰۱:۰۹:۲۶
|
کد خبر: ۳۴۲۵۸۷

رييس سازمان اداري و استخدامي درباره تحقق دولت هوشمند در كشور گفت كه در اين مسير اتفاقات مهمي افتاده و اقدامات و برنامه‌هاي بسياري فارغ از اينكه به كدام دولت مربوط بوده، انجام شده و همين اقدامات اكنون مانع اصلي هوشمندسازي دولت است.

رييس سازمان اداري و استخدامي درباره تحقق دولت هوشمند در كشور گفت كه در اين مسير اتفاقات مهمي افتاده و اقدامات و برنامه‌هاي بسياري فارغ از اينكه به كدام دولت مربوط بوده، انجام شده و همين اقدامات اكنون مانع اصلي هوشمندسازي دولت است. علاءالدين رفيع‌زاده،  معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان اداري و استخدامي  در همايش استقرار دولت هوشمند و هوش مصنوعي در نظام اداري اظهار كرد: اميدواريم مسيري كه در زمينه دولت هوشمند آغاز مي‌كنيم به نتايج خوبي برسد و اين جلسه يك جلسه اجرايي و عملياتي است.  وي افزود: افرادي كه در اين جلسه حضور دارند به دنبال استقرار دولت هوشمند هستند. در اين مسير اتفاقات مهمي افتاده و اقدامات و برنامه‌هاي بسياري فارغ از اينكه به كدام دولت مربوط بوده، انجام شده و همين اقدامات اكنون مانع اصلي هوشمندسازي دولت است.  رفيع‌زاده گفت: دولت هوشمند با الكترونيك فرق دارد.‌ در ادوار مختلف براي ايجاد زيرساخت‌هايي كه در حال حاضر بلااستفاده يا غير‌قابل استفاده هستند، رقابت ايجاد كرده‌ايم. مشكل دوم اين است كه رقابت عجيبي براي ايجاد پايگاه‌هاي داده و اطلاعات ايجاد شده و هر دستگاهي پايگاه اطلاعات جدايي را با بودجه كلان ايجاد كرده است. ما در اين پايگاه‌ها داده‌هايي را داريم كه قابل استفاده نيست يا استاندارد لازم را ندارند. معاون رييس‌جمهور گفت: چالش ديگر رقابت بين اپليكيشن‌ها و برنامه‌هاي مختلف سازمان‌ها است. در واقع در سازمان‌ها ما سامانه‌اي داريم كه يوزرنيم‌هاي مختلفي دارد كه بايد براي استفاده حفظ شود فارغ از اينكه آيا لازم بوده يا نه. اين موارد با يكديگر تعامل ندارند و نمي‌توانند مورد استفاده يكپارچه قرار گيرند و در‌نهايت مردم لذت استفاده از خدمات هوشمند را نخواهند چشيد.  رييس سازمان اداري و استخدامي كشور تشريح كرد: ورودي دولت هوشمند همين داده‌هايي است كه مورد استفاده قرار گيرد، اما در حال حاضر غير قابل استفاده هستند چون ما آسيب‌هايي كه گفته شده را با اقدامات جزيره‌اي رو به‌رو كرده‌ايم تا در عين حال ارايه خدمات به صورت هوشمند دچار مشكل نشود و كار ادامه يابد. در چندماه گذشته سندي تدوين و تلاش كرده‌ايم اين موارد را در سند مذكور در‌نظر بگيريم. ‌رفيع‌زاده در پايان گفت: با تفكر اداري سنتي اين نقشه راه محقق نمي‌شود و ما مي‌دانيم كه با نگاه بخش دولتي نمي‌توان اين كار را انجام داد؛ بنابراين در اين سند از بخش خصوصي و دانشگاهي كمك گرفته‌ايم. دولت هوشمند زماني اتفاق مي‌افتد كه مديريت صحيح داده داشته باشيم و استفاده از اين داده‌ها مستلزم وجود داده‌هاي تميز است.  در ادامه اين جلسه پژمان اميد مقدمي،  معاون حكمراني الكترونيك و هوشمندسازي دولت سازمان اداري و استخدامي كشور در همايش استقرار دولت هوشمند و هوش مصنوعي در نظام اداري اظهار كرد: اين جلسه بابت سند نقشه راه دولت هوشمند تشكيل شده و بايد گفت كه وضعيت هوشمندسازي و هوش مصنوعي در نظام اداري مطلوب نيست.  وي افزود: وضعيت سهم ابلاغ نقشه راه دولت هوشمند در حوزه داده در دستگاه‌هاي اجرايي مطلوب نيست و بايد دستگاه‌هاي بالادستي آن را بهبود ببخشند. از اجراي اين سند سه هدف و چشم‌انداز مهم پيگيري مي‌شود كه عبارت است از: استفاده از داده براي تصميم‌سازي، چراكه ضعف ما اين است كه تصميم‌سازي براساس داده انجام نمي‌شود، بنابراين هدف ما اين است كه تصميم‌سازي درست باشد.  مقدمي گفت: همچنين يكپارچه‌سازي حداكثري پركاربرد فناوري اطلاعات در نظام اداري براي ساده كردن خدمات عمومي و ديگري افزايش مشاركت شهروندان و كسب و كارها در زمينه بلوغ خدمات دولتي و عمومي با ترويج شيوه‌هاي فناورانه از ديگر اهداف مهم ما از اين سند است.