ضربه كاري اپل به گوگل عرضه گزينههاي جستوجوي هوش مصنوعي در سافاري
برنامههاي اپل براي افزودن گزينههاي جستوجوي مبتني بر هوش مصنوعي، ضربه بزرگي به گوگل است كه كسب و كار پرسود تبليغاتش، اتكاي قابل توجهي به استفاده كاربران از موتور جستوجوي اين شركت در آيفون دارد.
برنامههاي اپل براي افزودن گزينههاي جستوجوي مبتني بر هوش مصنوعي، ضربه بزرگي به گوگل است كه كسب و كار پرسود تبليغاتش، اتكاي قابل توجهي به استفاده كاربران از موتور جستوجوي اين شركت در آيفون دارد. به گزارش ايسنا، انتشار اين خبر، باعث شد سهام آلفابت (شركت مادر گوگل) با ۷,۳ درصد كاهش بسته شود و حدود ۱۵۰ ميليارد دلار از ارزش بازار اين شركت از بين رفت. يك منبع آگاه با اشاره به اظهارات «ادي كيو»، مدير اپل كه در پرونده ضد انحصارطلبي عليه نفوذ گوگل در جستوجوي آنلاين، شهادت داد، اظهار كرد: اپل به شكل جدي، درصدد متحول كردن مرورگر سافاري است. ادي كيو گفت: جستوجوها در سافاري، ماه گذشته، براي اولينبار كاهش يافت زيرا كاربران، به ميزان فزايندهاي، به استفاده از هوش مصنوعي روي آوردهاند. گوگل در بيانيهاي كه در وبلاگ اين شركت پست شد، اعلام كرد همچنان شاهد رشد شمار كلي تقاضاهاي جستوجو از جمله كل تقاضاهاي جستوجو از دستگاهها و پلتفرمهاي اپل است. افراد، «جستوجوي گوگل» را براي تقاضاهاي جستوجويشان، مفيدتر ميبينند و براي موارد جديد و راههاي جديد، از آن استفاده ميكنند. گوگل به قابليتهاي جستوجوي صوتي و تصويري به عنوان عوامل موثر در رشد حجم كل جستوجو اشاره كرد. با اين حال، اظهارات مدير اپل نشان ميدهد كه تغييرات اساسي در جستوجو، احتمالا در راه است و نفوذ كسب و كار جستوجوي گوگل را تهديد ميكند. جستوجوي گوگل، مقصد تبليغات بازاريابان بوده است اما اكنون، هدف رگولاتورهاي ضد انحصارطلبي امريكا قرار گرفته و به طرح دو شكايت بزرگ عليه اين شركت، منجر شده است. گوگل، موتور جستوجوي پيش فرض در مرورگر سافاري گوگل بوده و طبق برآورد تحليلگران، براي اين موقعيت، سالانه، حدود ۲۰ ميليارد دلار يا حدود ۳۶ درصد از درآمد تبليغات به دست آمده از طريق مروگر سافاري را به اپل پرداخت ميكند. ممنوع كردن پرداخت پول از سوي گوگل به شركتهاي ديگر، براي اينكه موتور جستوجوي پيش فرض در دستگاههاي آنها باشد، يكي از راهكارهاي وزارت دادگستري براي شكستن نفوذ اين شركت در جستوجوي آنلاين است.