تجاريسازي در حوزه فضايي را تكميل نكرديم
حوزه فناوري در هوافضا هنوز به تجارت نرسيده است. دبير ستاد توسعه اقتصاد دانشبنيان هوافضا، حملونقل و شهرسازي گفت كه هنوز نتوانستم تجاريسازي در حوزه فضايي را تكميل كنيم و نياز است فعاليتهاي دانشي و پژوهشي و پرتابهاي مختلف انجام شود. در بسياري از كشورها پرتابهاي زيادي صورت ميگيرد كه برخي از آنها موفق است و برخي نيست.
حوزه فناوري در هوافضا هنوز به تجارت نرسيده است. دبير ستاد توسعه اقتصاد دانشبنيان هوافضا، حملونقل و شهرسازي گفت كه هنوز نتوانستم تجاريسازي در حوزه فضايي را تكميل كنيم و نياز است فعاليتهاي دانشي و پژوهشي و پرتابهاي مختلف انجام شود. در بسياري از كشورها پرتابهاي زيادي صورت ميگيرد كه برخي از آنها موفق است و برخي نيست. به گزارش پيوست، حسين شكري، دبير ستاد توسعه اقتصاد دانشبنيان هوافضا، حملونقل و شهرسازي معاونت علمي رياستجمهوري در نشست خبري «اهداف و برنامههاي ستاد توسعه اقتصاد دانشبنيان هوافضا، حملونقل و شهرسازي در سال ۱۴۰۴» گفت: در حوزه فضايي، سازمان فضايي ارتباط خوبي با معاونت داشت و تحقيقاتي خوبي صورت گرفت. همچنين در چندسال گذشته معاونت به موضوع شهرسازي و ساختمانسازي با فناوري ورود كرده است؛ شركتهاي دانشبنيان در اين حوزه مجوز گرفتهاند و توانستند فعاليت كنند. ما از فناوريهاي روز در اين حوزه استفاده ميكنيم، در همين خصوص هزينهها كمتر ميشود، سرعت ساختو ساز بيشتر ميشود و امنيت ساختمانها بالاتر ميرود. از آنجايي كه در حوزه انرژي و هدررفت انرژي چالش وجود دارد، در تلاش براي كاهش هزينهها هستيم. شكري در پاسخ به پيوست گفت: اين پروژه جزو برنامههاي جديد معاونت است؛ معاونت با مجموعههاي مختلف در ارتباط است و يكسري پروژهها با شركتهاي دانشبنيان شروع شده است. اميدواريم امسال يا سال بعد ساختمانهايي كه از فناوريها جديد استفاده كرده است را ببينيم. درحال حاضر از موضوعات مدلسازي با همكاري بخشخصوصي در پيشبرد اين هدف استفاده ميشود. او توضيح داد: يكي از برنامههاي ما در اين ستاد، طراحي و ساخت هواپيماي ۷۲ نفره است كه به عنوان يك پروژه دانشگاهي و پژوهشي تعريف شده است. هدف اين پروژه ساخت هواپيما در كوتاهمدت نيست، بلكه توسعه دانش فني و ايجاد بستري براي فعاليتهاي دانشگاهي و شركتهاي دانشبنيان در زمينه طراحي و پژوهش است تا در بلندمدت، دستاوردهاي آن در بخشهاي مختلف صنعت هوايي بهكار گرفته شود. طبق گفته شكري، پروژههاي ساخت هواپيما بهدليل هزينههاي بالا و نياز به سرمايهگذاري سنگين، ماهيتي بلندمدت دارند و نميتوان انتظار تحقق آنها را در بازههاي يك تا سه ساله داشت؛ در نتيجه حمايتهاي گذشته از اين پروژه ادامه خواهد داشت و برنامهاي بلندمدت با هدف بهرهگيري از همكاريهاي بينالمللي براي پيشبرد آن تدوين شده است. دبير اين ستاد درباره هواپيماي سيمرغ توضيح داد: همكاري در ساخت هواپيماي سيمرغ، از پروژههاي مهم معاونت عملي است كه امسال پيگيري ميشود. اين هواپيما بر پايه يك پلتفرم موجود طراحي شده و پيشبيني ميشود تست پروازي آن تا سال آينده، با همكاري سازمان مربوطه زيرمجموعه وزارت دفاع و يك شركت دانشبنيان، جهت تدوين و دريافت استانداردهاي لازم انجام شود. او ادامه داد: تفاهمنامهاي نيز با شركتهاي هواپيمايي خصوصي منعقد شده تا در صورت دريافت مجوزهاي غير نظامي، از اين هواپيما در ناوگان خود استفاده كنند.
توليد انبوه ۱۱۳ دستگاه واگن مترو
شكري درباره توسعه اقتصاد دانشبنيان توضيح داد: توسعه اقتصاد دانشبنيان را ميتوان از دو منظر بررسي كرد؛ نخست، اجراي پروژههاي بزرگ با هدف شكلگيري شركتهاي دانشبنيان پيرامون اين پروژهها كه به رشد اقتصادي و توسعه فعاليتهاي آنها منجر ميشود و دوم، ايجاد پيوند ميان پژوهشهاي علمي دانشگاهي با همكاري بنياد علم ايران تا در كنار پروژههاي كلان، ارتباط موثري بين صنعت و دانشگاه برقرار شود. به گفته او، در سال ۱۳۹۸ شهرداري تهران، متروي تهران و شركتهاي دانشبنيان از جمله مپنا، شركت تهران و جهاد دانشگاهي در يك همكاري، پروژهاي آغاز كردند كه مرحله آزمايشي آن با موفقيت به پايان رسيد و قرارداد توليد انبوه ۱۱۳ دستگاه واگن مترو در سال گذشته امضا شد. به گفته شكري، امسال نيز با پيگيري شهرداري تهران، برنامهريزي براي افزودن سه قطار مترو، بر اساس زنجيره تامين داخلي ايجاد شده، در دستور كار قرار دارد. در اين پروژه، سطح داخليسازي قطارهاي مترو از ۳۰ درصد به بيش از ۷۰ درصد ارتقا يافت و حدود ۴۰ شركت دانشبنيان و بخش خصوصي در آن مشاركت دارند كه به شكلگيري چرخهاي اقتصادي پويا در اين حوزه منجر شده است. او گفت كه در ادامه اين روند برنامه داريم از فناوري توسعهيافته براي ساير شهرها نيز استفاده كنيم تا پروژههاي مشابهي در شهرهايي مانند اصفهان و مشهد اجرا شود و اميدواريم امسال پروژه قطار پنجگانه اصفهان آغاز شده و شركتهاي مرتبط در اين زمينه فعالانه مشاركت كنند.